Настоящото изложение има за цел да запознае читателите с някои от по-съществените изменения в правната уредба на обществените поръчки, касаещи преди всичко публичните възложители по смисъла на чл.5, ал.2 от ЗОП, които следва да влязат в сила, считано от 01.03.2019 г., съгласно Закона за изменение и допълнение на Закона за обществените поръчки, обн. в ДВ, бр. 86 от 18.10.2018 г.

Стойностни прагове

На първо място съществена промяна е предвидена по отношение на стойностните прагове по смисъла на чл.20 от ЗОП. Считано от 01.03.2019 г., за процедурите по чл.18, ал.1, т.1-11 от ЗОП, минималният стойностен праг е увеличен за всички възложители, като за публичните праговете са както следва:

  • За строителство – прагът от 5 000 000 лв. е увеличен на 10 000 000 лв.;
  • За доставки и услуги – прагът от 264 033 лв е увеличен на 280 000 лв.;
  • За услуги по Приложение № 2 – прагът от 500 000 лв. е увеличен на 1 000 000 лв.

По отношение на процедурите по чл.18, ал.1, т.12 и 13 от ЗОП минималните прагове остават същите, максималната горна граница се променя, съобразно съответния праг по чл.20, ал.1 от ЗОП, т.е. съобразно променените по-високи стойности, описани по-горе.

Методи за изчисление на прогнозната стойност

При планирането на обществени поръчки и откриването на процедури за възлагане на такива, считано от 01.03.2019 г., възложителите следва да се съобразят с променените стойностни прагове по чл.20, както и да имат предвид разпоредбата на чл.21, ал.2 от ЗОП, съобразно която „възложителят изчислява прогнозната стойност на обществената поръчка към датата на решението за нейното откриване съобразно пазарната стойност на предстоящите за възлагане дейности, определена в резултат на пазарни проучвания или консултации.“ Текстът в италик е нов и следва да се тълкува в смисъл, че считано от 01.03.2019 г. възложителите ще трябва да могат да обосноват определената от тях прогнозна стойност за съответна поръчка, като трябва да разполагат с доказателства за проведени пазарни проучвания или консултации. До сега пазарните консултации бяха предвидени като възможен, но незадължителен инструмент за определяне на прогнозните стойности на обществените поръчки. С промяната, която предстои да влезе в сила, необходимостта от предварително провеждане на пазарни проучвани или консултации става задължителна за целите на отчетността. В този смисъл Възложителите не бива да забравят и уредбата на чл.44 от ЗОП, касаеща мерките, които следва да се предприемат при използвне на пазарни консултации, в т.ч. задължителното им публикуване на Профила на купувача и евентуалното удължаване на сроковете за получаване на оферти.

Срокове за получаване на оферти

По отношение на сроковете за получаване на оферти, съществена промяна има при поръчките на ниска стойност. Към момента действащата уредба определяше срокове спрямо това какъв е обектът на процедурата или реда за възлагане. Считано от 01.03.2019 г., такава диференциация отпада, както при публично състезание, така и при събиране на оферти с обява. Съгласно изменения текст на чл.178, ал.2 от ЗОП, срокът за получаване на оферти, при провеждане на публично състезание не може да бъде по-кратък от 20 дни и започва да тече от изпращането на обявлението за публикуване, независимо от обекта на поръчката. При събирането на оферти с обява, срокът трябва да е съобразен с обема и сложността на поръчката и не може да бъде по-кратък от 10 дни от публикуването на обявата – виж чл.188 от ЗОП.

При публично състезание, срокът по чл.178, ал.2 от ЗОП може да бъде съкратен, ако са налице основанията по ал.3 или ал.4 на същата разпоредба, като във втората хипотеза по ал.4, необходимостта от съкращаване следва да бъде мотивирана в решението за откриване на процедурата, а не в обявлението, както беше до сега и както  е при откритата процедура!

Разяснения по условията на процедурата

Променени са и сроковете за предоставяне на разяснения, при публично състезание, като считано от 01.03.2019 срокът е „до 5 дни преди изтичането на срока за получаване на оферти“. Към момента действащата уредба предвиждаше „до 5 дни – при поръчки за доставки и/или услуги и в случаите на чл. 178, ал. 3, а при поръчки за строителство – до 7 дни, преди изтичането на срока за получаване на оферти“. Подобно разграничение, спрямо обекта на процедурата, вече не се предвижда и срокът е еднакъв.

Друго важно изменение, на което възложителите следва да обърнат внимание, що се касае до предоставянето на разяснения, е новата разпоредба на чл.33, ал.5 от ЗОП, която казва, че „с разясненията не може да се въвеждат промени в условията на процедурата.“ В този смисъл, Възложителите следва да бъдат много внимателни при предоставянето на разяснения и да съобразят до колко отговорите на поставените въпроси биха довели до изменение в условията на обявената от тях процедура. Това важи особено за случаите, когато чрез разяснения се отстраняват допуснати технически и/или смислови грешки в публикуваните документации, което понякога води до промяна в условията на процедурата. Интересно ще бъде по какъв начин контролните и съдебни органи ще тълкуват тази разпоредба, която очертава широки граници за това какво ще се третира като промяна в условията на процедурата и до къде ще се простират възможностите за коригиране на данни, чрез предоставянето на разяснения.

Изменение на условията

Що се отнася до възможността за изменение на условията в процедурата, чл.100 от ЗОП въвежда няколко нови момента. Съгласно новите разпоредби, възложителите ще могат да правят, еднократно промени в условията на процедурата, в 14-дневен срок от публикуването в РОП на обявлението, с което се оповестява откриването на процедурата, както беше и до сега. Извън това обаче, промени могат да се правят САМО по отношение на сроковете, както следва от изменената разпоредба на чл.100, ал.6 от ЗОП. Досега действащата уредба даваше възможност на  възложителите, след изтичане на сроковете по чл.100, ал.3-5 да могат да публикуват многократно обявления за изменение или допълнителна информация за промени в условията на процедурата само когато удължават обявените срокове.

На основание чл.100, ал.7 Възложителят е длъжен да удължава сроковете за получаване на оферти, когато са внесени съществени изменения в условията по обявената поръчка, които налагат промяна в офертите на участниците, като новото в уредбата е изискването, че „новият срок трябва да е съобразен с времето, необходимо на лицата да се запознаят и да отразят промените, но не може да е по-кратък от първоначално определени“. Когато измененията са несъществени, Възложителят не е длъжен да удължава срока. Изричната разпоредба, която указваше това, чл.100, ал.9 от ЗОП е отменена, считано от 01.03.2019 г., но по аргумент за противното, същото правило може да се изведе и от текста на чл.100, ал.7, т.1 от ЗОП.

Наред с това Възложителят е длъжен да удължава сроковете за получаване на оферти и когато са поискани своевременно разяснения по условията на процедурата и те не могат да бъдат представени в срока по чл. 33, ал. 2; от деня на публикуване на разясненията в профила на купувача до крайния срок за подаване на оферти не може да има по-малко от 6 дни, съответно 4 дни.

Разглеждане на заявления за участие и оферти

Съгласно чл.104, ал.4 от ЗОП: „Когато по отношение на критериите за подбор или изискванията към личното състояние на кандидатите или участниците се установи липса, непълнота и/или несъответствие на информацията, включително нередовност или фактическа грешка, на кандидатите или участниците се предоставя възможност да представят нова информация, да допълнят или да пояснят представената информация.“ С допълнението на разпоредбата, считано от 01.03.2019 г., тази възможност се прилага и за подизпълнителите и третите лица, посочени от кандидата или участника.

Необичайно благоприятни оферти

Съгласно чл.72, ал.5 от ЗОП, в хода на разглеждането и оценяването на офертите: „Не се приема оферта, когато се установи, че предложените в нея цена или разходи са с повече от 20 на сто по-благоприятни от средната стойност на съответните предложения в останалите оферти поради получена държавна помощ, когато участникът не може да докаже в предвидения срок, че помощта е съвместима с вътрешния пазар по смисъла на чл. 107 от ДФЕС.“ До сега действащата уредба предвиждаше, че възложителите са длъжни във всички случаи, когато са налице обстоятелства по чл.72, ал.5 от ЗОП да уведомят Европейската комисия. Съгласно измененията, считано от 01.03.2019 г. Възложителите ще са длъжни да уведомят комисията, само когато обстоятелствата по ал.5 са констатирани в хода на провеждане на процедури по чл. 18, ал. 1, т. 1 – 11 ЗОП. В останалите случаи, например в хипотеза на публично състезание, не са длъжни да подадат такава информация.

Гаранции за изпълнение

Съгласно изменената разпоредба на чл.111, ал.1 от ЗОП: „Възложителят може да изисква от определения изпълнител да предостави гаранции, които да обезпечат изпълнението на договора и/или авансово предоставените средства.“ Новата уредба дава възможност възложителите кумулативно да изискват гаранция за обезпечаване, както изпълнението на договора, така и авансово предоставените средства. До сега действащата уредба позволяваше да се изисква гаранция за изпълнението на договора или за авансово предоставените средства, но едновременно и за двете не допускаше това.

Изменение на договор за обществена поръчка и рамково споразумение

Важни промени има по отношение на основанията за изменение на договор за обществена поръчка и рамково споразумение. Съгласно измененията, считано от 01.03.2019 г., досега съществуващото основание на чл.114, ал.1, т.6 от ЗОП[1] се отменя и възложителите няма да могат да се позовават на хипотезата за непредвидени обстоятелства. В останалата част измененията в разпоредбата на чл.114 са стилистични, без съществени съдържателни промени, спрямо досега действащата уредба.

[1] Чл.114, ал.1, т.6 (отм.- ДВ, бр. 86 от 2018 г., в сила от 01.03.2019 г.) изменението се налага поради непредвидени обстоятелства и не променя цялостния характер на поръчката или рамковото споразумение и са изпълнени едновременно следните условия: а) стойността на изменението е до 10 на сто от стойността на първоначалния договор за услуги и доставки и до 15 на сто от стойността на първоначалния договор за строителство; б) стойността на изменението независимо от условията по буква „а“ не надхвърля съответната прагова стойност по чл. 20, ал. 1.“

Антоанета Котларова

Юрист, експерт обществени поръчки

Антоанета Котларова е юрист, с богат опит в сферата на обществените поръчки, защитата на лични данни, търговско и облигационно право. Към момента се занимава с разработване на софтуерни продукти, заедно с екипа на "Лоджика" ООД, консултантска компания, чийто основен фокус е разработването на иновативни продукти, в полза на публичния и частния сектор.

Вижте всички публикации на Антоанета Котларова