Популярният напоследък Регламент (ЕО) № 261/2004 урежда общите правила за обезщетяване и помощ на пътниците при отказан достъп на борда и отмяна или голямо закъснение на полети, но той не урежда условията и начините за получаване на обезщетение при загубен или повреден багаж при полет със самолет. Регламент (ЕО) № 261/2004 въвежда термина „извънредни обстоятелства“ (наричан още и форсмажор) и ограничава отговорността на авиопревозвачите при отменен или закъснял полет в следствие на такива извънредни обстоятелства.

Кога пътникът има право да иска обезщетение за изгубен багаж?

Условията и начините за получаване на обезщетение при унищожен, загубен или повреден багаж на пътници са регламентирани в Конвенцията за уеднаквяване на някои правила за международния въздушен превоз известна още като Монреалската конвенция от 28 май 1999 година. Конвенцията също съдържа ограничения на отговорността на авиопревозвача при наличието на извънредни обстоятелства, но това ограничение се отнася само при закъснение на полети (чл. 19 от Монреалската конвенция).

Конвенцията не предвижда правото на получаване на обезщетение от страна на пътника при унищожен, загубен или повреден багаж да е в зависимост от съществуването или не на извънредни обстоятелства.

В чл. 17, т. 2 от Монреалската конвенция е предвидено, че авиопревозвачът е отговорен за вреда, понесена в случай на унищожаване, загуба или повреда на регистриран багаж, само при условие, че събитието, което е причинило унищожаването, загубата или повредата, е възникнало на борда на въздухоплавателното средство или по време, когато превозвачът е бил отговорен за регистрирания багаж.

Съгласно договора за превоз на пътници, който е уреден в чл. 367 от Търговския закон, превозвачът се задължава да превози пътника и неговия багаж от точка А до точка Б срещу съответното възнаграждение, т.е заплатената цена на билета. На основание договора от превоз и чл. 368 от Търговския закон превозвачът е длъжен да извърши превоза в определения срок, да пази товара от приемането до предаването му, да уведоми получателя за пристигането на товара и да му го предаде в местоназначението (за превоз на багаж се прилагат съответните правила за превоз на товари).

Това означава, че от момента, в който багажът на пътника бъде предоставен във фактическо владение на авиопревозвача същият се задължава да го пази до момента, в който го предаде обратно на пътника. Предаването на фактическо владение на багажа на авиопревозвача от страна на пътника става при „чекирането“ на багажа на самото летище, когато става дума за регистриран багаж. Няма значение дали след предаването на багажа авиопревозвачът ще го предостави на трето лице, а именно специализирана компания за обслужване на багаж базирана на съответното летище – авиопревозвачът е този, който носи отговорност, ако багажът бъде унищожен, повреден или загубен.

Кога авиопревозвачът не носи отговорност при загубен багаж?

Съгласно чл. 17, т. 2 и чл. 19 от Монреалската конвенция авиопревозвачът не отговаря при унищожен, повреден или изгубен регистриран багаж:

  • ако и доколкото вредата е възникнала поради присъщ на багажа дефект, качество или недостатък или, ако
  • вредата е причинена от или че за нея е допринесла небрежност, друго неправилно действие или бездействие на лицето, което иска обезщетение.

 Това  са единствените предвидени в Конвенцията ограничения на отговорността на авиопревозвача при унищожен, повреден или загубен багаж.

Общото правило е, че при унищожаване, повреда или загуба на нерегистриран багаж (carry-on, hand luggage) авиопревозвачът не носи отговорност, като единственото изключение е, че той е  отговорен само, ако вредата е възникнала по негова вина или по вина на негови служители или агенти.

Как може пътникът да получи своето обезщетение?

Съгласно чл. 17, т. 3 от Монреалската пътникът може да поиска обезщетение за изгубен регистриран багаж, ако той не е пристигнал в срок от 21 дни след датата, на която е трябвало да пристигне. Дори багажът в крайна сметка да пристигне след изтичане на 21-дневния срок обезщетение все още се дължи.

Ако багажът не пристигне в срок от 21 дни от дата, на която е трябвало да бъде предаден обратно на пътника и авиопревозвачът не заплати доброволно обезщетение за изгубения багаж, пътникът има право да поиска съдът да осъди авиопревозвача да му заплати обезщетението.

Заключение

Наличието на извънредни обстоятелства не освобождава от отговорност авиопревозвача при унищожен, загубен или повреден регистриран багаж, което означава, че същият дължи заплащане на обезщетение на пътника.

Авиопревозвачът няма да дължи заплащане на обезщетение само, ако и доколкото вредата е възникнала поради присъщ на багажа дефект, качество или недостатък или, ако вредата е причинена от или че за нея е допринесла небрежност, друго неправилно действие или бездействие на лицето, което иска обезщетение.

Оригиналната статия може да откриете ТУК.

АВТОР: Адвокат Владимир Иванов

Владимир Иванов

Адвокат в Адвокатска кантора "Бориславова и Иванов"

Адвокат Владимир Иванов e докторант по “Защита правата на човека” към ЮФ на СУ и има образователно-квалификационна степен магистър по Право – завършил е Юридическия факултет на Софийски униврситет „Св. Климент Охридски“ с отлични оценки oт държавните изпити по гражданскоправни науки, административноправни науки и наказателноправни науки и има специализация по Правораздаване. През 2014 година по програма на Institute of International Education, Ню Йорк учи Предприемачество в Babson College, Бостън като част от практическото обучение е проведено в Ню Йорк и Сан Франциско. Babson College е висше училище № 1 за предприемачество в САЩ. В момента продължава обучението си за придобиване на международната квалификация по счетоводство CIMA към Chartered Institute of Management Accountants, Лондон. CIMA е насочена към придобиването на знания и умения за превръщане на финансовата информация в такава нужна за вземане на адекватни бизнес решения със стратегическо значение за предприятието. През годините адвокат Иванов е работил като юрист на свободна практика с богат опит в различни области на правото. Освен юридическия си опит, той е заемал старши позиции като мениджмънт счетоводител, старши счетоводител, глобален финансов анализатор, финансов контролъор и бизнес анализатор в големи международни компании. Опитът му е помогнал да добие незаменими умения и знания в сферата на търговското право, данъчното право, счетоводството, както и е създал възможност да има поглед отвътре към различни индустрии, както и да участва в комплексни бизнес процеси. Работата му е включвала служебни пътувания и обучения в САЩ и Европа. Адвокат Иванов е член на Асоциацията на българските лидери и предприемачи (ABLE), член на Управителния съвет на сдружение „Студентска научна академия Ребус“, което се занимава с развитие на практическите познания на студентите в специалностите „Право“ и „Международни отношения“ в България. Дълги години е бил автор-доброволец в сайта www.pravatami.bg – най-голямата среда за разкодирани закони предоставяща правна информация на разбираем език. През 2014 година е номиниран за наградата „Млад европеец на годината“, давана съвместно от Европейската комисия и Фондация „Шварзкопф“, Германия. Той е един от основателите на проекта „ПраВодач“, бил е член на Дружеството за ООН в България и част от екипа на Българските младежки делегати към ООН. За контакт: ivanov@bi-lawfirm.com

Вижте всички публикации на Владимир Иванов