Декларациите, които от миналата година фирмите, които не са осъществявали дейност, бяха задължени да подават в Търговския регистър, вече няма да се изискват от тях всяка година, а еднократно. Това предвиждат промени в Закона за счетоводството, одобрени днес от Министерския съвет.

Новото правило на практика ще премахне незабавно задължението за непрекъснато подаване на подобно заявление, защото е предвидено, че ще се прилага за „отчетни периоди, започващи на и след 1 януари 2019 г.“. Така догодина не би трябвало търговците, които вече са обявили, че не са развивали дейност през предходната година, да подават пак декларация.

Нещо повече – едноличните търговци, които не са осъществявали дейност, напълно се освобождават от задължението да декларират това обстоятелство в Търговския регистър.

„За всички останали предприятия, които не са осъществявали дейност през отчетния период,  това обстоятелство се декларира еднократно за първия отчетен период, в който не е осъществявана дейност“, предвижда новата редакция на чл. 38, ал. 9, т. 2 от Закона за счетоводството, предложена от правителството. Като в проекта изрично се предвижда, че за декларацията ще бъде утвърден образец от министъра на финансите.

Тези, които за първи път ще обявяват, че не са развивали дейност, ще трябва да подадат декларацията си до 31 март на следващата година в Търговския регистър.

Прави се обаче и друга промяна. Агенцията по вписванията се задължава до 30 април да изпрати на Националната агенция за приходите списък на предприятията, както и на фондациите и сдруженията, които са подали декларация за липса на дейност. В срок до 30 септември на текущата година НАП ще „предприема необходимите мерки за извършването на проверки и установяване на нарушения“.

Досега от АВ изпращаха само списък на фирмите, които не са публикували в срок годишните си финансови отчети за предходната година, за да бъдат проверени от приходната администрация.

Още с въвеждането на изискването да се подават декларации за липса на дейност през 2018 г. възникнаха сериозни проблеми. Агенцията по вписванията буквално се задръсти с над 200 000 заявления и се наложи те да бъдат изведени на отделна опашка, за да не пречат на произнасянето на длъжностните лица по регистрацията по вписването на други обстоятелства.

17
Коментирайте

avatar
нови хронологично най-добре оценени
Ъхъм
Ъхъм
04 октомври 2019 22:26
Гост

🙂 Голяма част от управляващите са „калинки“, логично е и подчинените има да са същите. Премахваме тумора, но не и причината за тумора. А тя се знае от всеки. Тук и в коментарите са я назовали. ПЪЛНА ПРОСТОТИЯ С ЗАКРИВАНЕТО НА ФИРМА! Опростете процедурата, премахнете дебилните излишни такси, и ……………….уфффф то пък тогава няма да смогнете да закривате фирми

трагедия
трагедия
02 октомври 2019 16:11
Гост

не го правят за фирмаджиите, както им казвате, а за себе си – ТР не може да обработи толкова безсмислени заявления, тъй като маса народ има фирми, с които не прави нищо. Това дори и след пререгистрацията, което говори много за състоянието на бизнеса в България след 10 години ГРОБ. Но т. нар . бизнесорганизации мълчат и се подмазват на властта, за да не изтърват кокала на големите обществени поръчки

Анонимен
Анонимен
02 октомври 2019 18:11
Гост

Браво!

Съгласен
Съгласен
03 октомври 2019 10:02
Гост

Абсолютно съгласен! Управляващите първо измислят някаква бюрократична глупост, която обаче е свръхнатоварваща даже за самата бюрокрация. И трябва да я преосмислят и отменят.

Правилно
Правилно
03 октомври 2019 10:04
Гост

Винаги трябва да си задаваме въпроса „защо всъщност се прави“, особено когато обяснението е „за облекчение на гражданите“. Няма такава опция.

Добре
Добре
03 октомври 2019 10:05
Гост

Хубаво е да има и проницателни мнения в тия коментари. Добре, че някой все пак мисли, за разнообразие от кафявите тролове, които вкупом викат „браво, да живее“

Сбогом
Сбогом
02 октомври 2019 15:16
Гост

Ето това е нормална антибюрократична стъпка в правилната посока.

ошашавен
ошашавен
03 октомври 2019 9:51
Гост

Дали? Пак счетоводителите ще трябва да се ровят и да установяват , аджеба, тази фирма миналата година подала ли е или не е .

Все пак
Все пак
03 октомври 2019 10:05
Гост

Да, ама еднократно. А не всяка година.

Анонимен
Анонимен
02 октомври 2019 15:12
Гост

Много удачна промяна в закона. Не че няма нужда от други.

Анонимен
Анонимен
02 октомври 2019 15:08
Гост

Не мога да ги разбера тези фирмаджии, които не осъществяват дейност защо не си закрият дружествата.

Анонимен
Анонимен
03 октомври 2019 8:19
Гост

Знаеш ли как се закрива фирма? По-лесно е до като си жив да подаваш декларация за липса на дейност.

Кибер
Кибер
02 октомври 2019 15:06
Гост

Чудесно е, че между АВ и НАП има такава комуникация. Дано само отново не изтекат база данни.

Анонимен
Анонимен
02 октомври 2019 15:11
Гост

А може за разнообразие да им блокира сайтът.

sylus
sylus
02 октомври 2019 15:02
Гост

Razgele!

Анонимен
Анонимен
02 октомври 2019 15:01
Гост

Чудесна новина. Омръзна ми с тази бумащина.

Индианец
Индианец
02 октомври 2019 15:09
Гост

В кой век живееш? Не си ли чувал за електронен подпис?