1.1.Със свое решение Народното събрание на Република България на основание чл. 84, т. 12 от Конституцията (обн. в Държавен вестник, бр. 22 от 13 март 2020 г.) обяви извънредно положение на територията на страната. Поводът е разпространяваща се пандемия от COVID-19. Срокът на извънредното положение е от 13 март до 13 април 2020. Със същото решение Народното събрание е възложило на Министерския съвет да предприеме всички необходими мерки за овладяване на извънредната ситуация във връзка с пандемията от COVID-19 и в съответствие с чл. 57, ал. 3 от Конституцията на Република България.

1.2. Със заповед на № РД-01-124 от 13 март 2020 г., издадена на основание на чл. 63 от Закона за здравето, министърът на здравеопазването въвежда противоепидимични мерки на територията на цялата страна до 29 март 2020 г. Съобразно чл. 63, ал. 1 от Закона за здравето при възникнала извънредна епидимична обстановка министърът на здравеопазването въвежда противоепидимични мерки на територията на цялата страна или на отделен регион. По своята същност и съдържание заповедта на министъра на здравеопазването представлява подзаконов нормативен акт, който подлежи на обнародване.

Същата заповед не е обнародвана и практически и не би могла да има правно действие. Заповедта на министъра на здравеопазването е подзаконов нормативен акт, защото съдържа правни норми отнасящи се за неопределен и неограничен брой адресати и има многократно правно действие.

1.3. На 15 март 2020 Съдийската колегия на Висшия съдебен съвет взе решение с цел превенция и ограничаване на разпространението на COVID-19 да се преустанови разглеждането на наказателни, граждански, търговски и административни дела от 16 март до 13 април 2020 г.

Съгласно въпросното решение ще се разглеждат само: делата по чл.64 и чл.65 от Наказателно-процесуалния кодекс (НПК) и чл.270 от НПК; делата по чл.66 от НПК; делата по чл.67 от НПК; делата по чл.69 от НПК; делата по чл.70 от НПК; мерките по чл.72 и чл. 73 от НПК; разпит на обвиняем пред съдия по чл.222 от НПК; разпит на свидетел пред съдия по чл.223 от НПК; делата по чл.427 от НПК; делата по Раздел II от Закона за здравето; дела по Закона за екстрадицията и Европейската заповед за арест по искания на задържания или предаване на лица; дела по Закона за признаване, изпълнение и изпращане на съдебни актове за налагане на наказание лишаване от свобода или на мерки, включващи лишаване от свобода; дела по чл.7 от Указа за борба с дребното хулиганство; дела по чл.355 от НК; Процесуалните действия по реда на чл.146, чл. 158, чл.161, чл.164, чл.165, всички по НПК; делата, образувани по искания по Закона за специалните разузнавателни средства и чл. 159а от НПК, ела за упражняване на родителски права само относно привременни мерки; дела по Закона за защита от домашно насилие, само относно заповед за незабавна защита или изменение на същата, както и в случаите на отхвърляне на молбата за защита; разрешения за теглене на суми от детски влогове; делата за допускане на обезпечение по бъдещ и висящ иск; делата за обезпечаване на доказателства; искания по Закона за електронните съобщения (ЗЕС) и чл. 19, ал. 6, във връзка с ал. 5 от Закона за Търговския регистър, във връзка с чл. 536 от ГПК; делата по чл.60 и чл.166 от Административнопроцесуалния кодекс; делата по чл.75 и чл.157 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс; делата по чл.72 от Закона за Министерството на вътрешните работи;. делата за допускане на обезпечение по бъдещ и висящ иск; делата за обезпечаване на доказателства.

Със същото решение Съдийската колегия на ВСС е решила да се преустанови връчването на призовки, съобщения и съдебни книжа по всички дела, с изключение на тези, посочени по-горе, за периода на обявеното извънредно положение – 16 март – 13 април 2020 г., включително. Подаването на всякакъв вид документи се извършва по пощата или по електронен път на съответния съд.

2. Под вх. № 054-01-24 от 16 март 2020 г. е внесен Законопроект за мерките по време на извънредно положение, обявено с решение от 13.03.2020 на Народното събрание.

Той страда от правни недъзи, които свидетелстват за проявена крайна правна некомпетентност и неграмотност. Без да претендирам за изчерпателност ще посоча голяма част от тях и се надявам в правната комисия на Народното събрание нещата да се регулират, съобразно действащото законодателство.

2. 1. В предварителната оценка за въздействие на законопроекта, раздeл V, e предвидено, че законопроектът предвижда промени в Закона за акцизите и данъчните складове и закона за тютюна, тютюневите изделия. В коментирания законопроект, изобщо промени в горните закони не са предвидени. Очевидно е, че предварителни оценки се правят по системата copy-paste (копиране-вмъкване).

2.2. В чл. 2, ал. 1 от законопроекта са въведени редица противоепидемични мерки. Някои от тях са разумни, други биха причинили сериозни правни проблеми.

2. 3. В чл.2, ал. 2, т. 7 от законопроекта е предвидено, че се забраняват командировките в чужбина, същевременно в т.9 са разрешени планираните пътувания в чужбина при сключена медицинска застраховка. Командировките в чужбина следва да бъдат разрешени, като се изключат държави с повишена опасност от зараза с COVID 19- Китай, Италия и други. Следва да отбележим, че правото на труд може да бъде ограничавано, но гражданите не могат да бъдат лишавани от правото на труд, гарантиращо им издръжка и доход за съществуване.

2. 4. В чл., ал.2, т. 8 от законопроекта се забраняват свижданията в местата за лишаване на свобода и в арестите. Подобна мярка е крайна и вероятно ще доведе до бунтове (Италия) и загуба на човешки животи. Следва да се осигурят достъп и свиждане по ред и начин, който да гарантира, че се спазват противоепидемичните правила.

2. 5. Чл.3 от законопроекта, предвиждащ прекратяване на всички процесуални срокове по дела. Тук чл. 3 следва да се съгласува с решението на Съдийската колегия на ВСС и текстът да бъде „спират всички процесуални срокове…“.

2. 6. Чл. 4, ал. 1 от законопроекта, предвиждащ прекратяване на обявените процедури по публична продан и въвод във владение, следва думата „прекратяване“ да се замени със „спиране“. Прекратяването би могло да доведе до неблагоприятни последици за кредитора, вкл. разпоредителни сделки с имущества на длъжника. За разлика от спирането, при прекратяването следва отново да се извършват съответните действия, което създава правна несигурност.

2.7. Чл. 7 от законопроекта предоставя на управляващите органи на европейските структурни и инвестиционни фондове, редица привилегии, които считам за недопустими. Чл. 7 следва внимателно да се прецизира, защото разпореждане с публични средства от Европейския съюз без ясни правила би могло да доведе до корупционни практики и облагодетелстване на определени лица.

Едностранно изменяне на договори би могло да се извършва само в предвидените от европейското законодателство случаи. Препращане към Регламент 2018/1046, който все пак има пряко приложение, не следва да се извършва със закон. Отпускане на средства от европейските фондове по преценка, при опростени правила, вкл. без покана за набиране на предложения, е явно узаконяване на лоши и корупционни практики, които вероятно ще доведат да замразяване на средствата от структурните и инвестиционните фондове на Европейския съюз, в този тежък момент. Горното се отнася и за увеличение на общия ресурс по операциите над одобрените от комитета за наблюдение по схемите. Считам, че мерките по чл. 7 от законопроекта противоречат на Европейското законодателство и следва да се предприемат мерки, единствено, при спазване на същото.

22
Коментирайте

avatar
нови хронологично най-добре оценени
sluchaen
sluchaen
03 април 2020 10:27
Гост

Заповедите на министъра не са подзаконови нормативни актове, а общи такива. Мерките не се реализират неограничено във времето, а си имат посочен срок на действие, поради което не е нужно да се обнародват.

Пак през пръсти
Пак през пръсти
18 март 2020 9:24
Гост

И нищо за давността…
Употребата в закона на „и други“ е показателно за нивото на юридическата мисъл…

Аз ли не разбирам?
Аз ли не разбирам?
17 март 2020 16:02
Гост

Има нещо сбъркано в КТ май.
Досега при престой ти плащат всичко (267), а ако поради бедствие не може да стигнеш – половината (218).
С проекта предлагат, ако спре работа по нареждане на държавата, да се плаща половината (218а), а когато престоят е по решение на работодателя се плаща всичко (267а); но може да те изпратят в платен отпуск (173а, ал. 1 изр.1). Дотук добре, но работодателят може да те изпрати и в неплатен отпуск, ако си изчерпал платения – и това обезсмисля предходната уредба (173а, ал. 1, изр. 2).

Като се замисля
Като се замисля
17 март 2020 23:27
Гост

Аз си го обяснявам така: Възможността на работодателя да пусне работниците в платен/неплатен отпуск не означава задължително, че той ще го направи. Освен това остава в сила чл. 327, ал. 1, т. 11 – Работникът може да прекрати ТД, ако работодателят е предоставил неплатен отпуск на работника или служителя без негово съгласие. В случай, че по една или друга причина Работодателят не прибегне до хода с отпуските (може би се притеснява, че работниците ще му избягат на основание чл. 327, ал. 1, т. 11 КТ), все пак законодателят определя с чл. 267а и чл. 218а как следва да се заплати… Покажи целия коментар »

Сроковете
Сроковете
17 март 2020 14:12
Гост

По отношение на спирането на сроковете следва да се отбележи следното: Поначало не е предвидено обратно дейстиве на закона. Вярно е, че в чл.1 от законопроекта е посочено, че става дума за извънредното положение за периода от 13.03.2020 г. до прекратяване на извънредното положение. Тази разпоредба обаче очертава предмета на закона /тоест обществените отношения, които ще бъдат регулирани/. Законът обаче ще влезе в сила 3 дни след обнародването си /което обнародване би станало най-рано в петък/. В тази връзка, твърде вероятно е впоследствие да се появи противоречива съдебна практика относно действието на този закон и дали сроковете са спрели от… Покажи целия коментар »

Анонимен
Анонимен
17 март 2020 14:07
Гост

Винаги е имало правна неграмотност. На колко кръпки и недосмислици сме се нагледали. Особено в нормативната ни уредба.

големият проблем
големият проблем
17 март 2020 13:51
Гост

Добре, Любо. Съгласен съм с теб, но големият проблем остава, че не се спират давностните срокове! Да отворят управляващите lex.bg и ще видят какво прави съдът в Страсбург, какво правим ние. Ще изгорят права на хора, на бизнеса, погасява се право на иск.

ДжиДжей
ДжиДжей
17 март 2020 13:44
Гост

Остана да крадат и присвояват пари и в тези тежки дни… думи нямам

Владислава
Владислава
17 март 2020 13:43
Гост

Всеки се оправя както знае. ЕС не прави нищо. ОБЩА карантина бе правилната крачка още преди 2 седмици. ОБЩА. Всички държави обявяват заедно карантина и се затварят граници. А сега затварянето на граници не е от полза за хората в Европа. То е от полза за Африка, САЩ, Южна Америка и Австралия. Тоест всички заразени да си седят в Европа. Да не излизат и да не влизат други граждани, за да може Европа да си клокочи кротко и бавно. Аз защи си мисля, че наистина има план за рухване на икономиката на Европа. Та така САЩ и Англия да вземат… Покажи целия коментар »

Калина Ф
Калина Ф
17 март 2020 13:41
Гост

А защо ЕС няма план за действие в подобни случай. Та ние да се чудим кое е законно и кое не и до какво ще доведе. НЕ МОЖЕ организация, като ЕС, която се тупа в гърдите и се пъчи, колко е голяма да няма план за криза. Утре може да избухне Йелоустоун и да стигне облака от прах над Европа до дни. Тогава ще е още по-тежко. А в прибавка не би имало и САЩ тогава за да помага. Тази държава би се заличила. НЯМА как да нямаш план.

Анонимен
Анонимен
17 март 2020 13:59
Гост

Пак сме последна дупка на кавала явно.

Димитриев
Димитриев
17 март 2020 13:40
Гост

Уви може и да ни спрат парите от ЕС след кризата. Като кажат, че Европа се е изпразнила от към пари може и да не се пускат нови покани за Евро фондове.

Миленова
Миленова
17 март 2020 13:39
Гост

Нужна е лесна и бърза процедура по отпускането на парите и после тяхното разходване за нуждите на народа и държавата в кризисен момент. НО, ние знаем, че не е изключено да се стимулират корупционни практики по този опростен метод за отпускане на евро пари.

Анонимен
Анонимен
17 март 2020 14:00
Гост

Със сигурност някои ще се възползват от така създалата се ситуация.

Hristomakov
Hristomakov
17 март 2020 13:38
Гост

Факт е, че могат да се замразят евро пари. Няма как да вземеш пари и бързичко да ги дадеш на този и онзи.

Dimitrieva
Dimitrieva
17 март 2020 13:35
Гост

Е то това остана. Гоним телефонните измамници, а в същото време държавата да размята пари от ЕС и някой да краде. И в условията на кризи човека ще си остане лакум с мисъл за това, че все някога кризата ще свърши и той ще се е изкачил няколко стъпала нагоре в хранителната верига.

Плюнчевски
Плюнчевски
17 март 2020 13:35
Гост

2.7. Чл. 7 от законопроекта предоставя на управляващите органи на европейските структурни и инвестиционни фондове, редица привилегии, които считам за недопустими. Чл. 7 следва внимателно да се прецизира, защото разпореждане с публични средства от Европейския съюз без ясни правила би могло да доведе до корупционни практики и облагодетелстване на определени лица. За да се разпореждаш с пари от Европейски съюз трябва да поискаш разрешние. Ако те ти разрешат, тогава можеш да ги ползваш за нуждите, които си предвидил, като извънредни. В същото време щом държавата е опряла до тези пари, значи е искала разрешение, дадено им е такова и в… Покажи целия коментар »

Евдокия Пучев
Евдокия Пучев
17 март 2020 13:33
Гост

И какво излиза? Че наредбите са незаконни?

Анонимен
Анонимен
17 март 2020 14:08
Гост

Като не са публикувани, така ще е. Нямат ли юристи около себе си тези хора? Еййййййййййй

Данчо Стоянов
Данчо Стоянов
02 април 2020 10:39
Гост

Да, само, че изключиха от съдебен контрол подзаконовите НА и след това НС излезе във ваканция. Реално МС може да си издава подзаконови НА без съдебен контрол вкл и нищожни

Милена
Милена
17 март 2020 13:33
Гост

Излиза, че за Васил Божков сега има един вид ваканция. И да го върнат, ще трябва да седи 14 дни под карантина, а и съда е затворил. Няма кой да се занимава с него.

Анонимен
Анонимен
17 март 2020 14:01
Гост

Той пък като се е засилил…