При отказ или изтичане на срока на вещно право на ползване, продажба на част от имота, преустройство и събаряне на сграда да не се подава декларация в общината, а тя служебно да отбелязва тази информация за нуждите на определяне на местния данък.

Това прие Народното събрание на първо четене. Депутатите одобриха промяна в Закона за местните данъци и такси (ЗМДТ), предложена от „Възраждане“.

С нея в чл. 14 от ЗМДТ се създава ал. 9, която гласи: „Когато не е подадена декларация в случаите по ал. 5 и промяната в обстоятелствата се отнася до данни, съдържащи се в информационните системи на кадастъра и на имотния регистър, както и данни, налични в общината, служител от съответната общинска администрация отразява промяната служебно въз основа на данните, получени по реда на наредбата по чл. 7, ал. 3 от Закона за кадастъра, имотния регистър и данните, налични в общината, за което на данъчно задълженото лице се изпраща уведомление в 14-дневен срок.“

Вносителите изтъкват, че през последните години са направени промени в ЗМДТ, които са намалили административната тежест върху притежателите на имоти – например, отпадна задължението да се подават декларации при удостоверени от общините случаи на търпимост на строежи, въвеждане на сгради в експлоатация по реда на ЗУТ, при възмездно или безвъзмездно придобиване на имоти и ограничени вещни права.

„Не е предвиден обаче същият подход и при промяна на обстоятелства, имащи значение за определяне на данъка“, сочат от „Възраждане“.

Затова те предлагат законът да задължи общините да си набавят тази информация служебно. „При условие, че е налична необходимата информация например за: отказ от вещно право на ползване, продажба на част от имота, преустройство, изтичане на срока на учреденото вещно право на ползване, съборени сгради и др., се дава възможност промяната в обстоятелствата да бъде извършена служебно, без необходимост от подаване на декларации от задължените лица“, изтъкват вносителите.

Те напомнят, че в 99% от случаите, учреденото вещно право на ползване е пожизнено, а общините разполагат с данни за починалите и в тези случаи се налага да се подава декларация, за да се определи правилно данъчното задължение.

„Друг често срещан казус в практиката е продажба на част от имот – например идеални части от собствен поземлен имот, най-често при строителните фирми, които продават новопостроените обекти с прилежаща към тях част от земята. Когато не е продаден целият имот, това е промяна в обстоятелствата, и не може да бъде отразено служебно, макар и да постъпват данни от Агенцията по вписвания за сделките с имоти. Това води до заплащане на задълженията за данък върху недвижимите имоти и такса за битови отпадъци от предните собственици в по-голям размер от действително вече притежаваните идеални части земя“, мотивират се от „Възраждане“.

Те сочат, че и за съборените сгради също е налична информация в повечето случаи.

16
Коментирайте

avatar
нови хронологично най-добре оценени
Анонимен
Анонимен
10 септември 2023 6:56
Гост

През 2008 г десетки магистрати бяха оземлени в кв Черно море на Несебър, и местността Инцираки-по линия на крайна бедност-иде реч за имоти-с получено право на строеж за по 4-5000 лв, при пазарна цена стократно повече. Лица, които не са бедни, лъгаха , че са в крайна нищета и бедност, и получиха имоти на морето.
Кога ще бъде потърсена отговорност от хитреците, които получиха имоти като крайно бедни, без да са такива?
Има ли морални качества да е магистрат лице, което е доказан лъжец?

Рустев
Рустев
08 септември 2023 16:25
Гост

Поздравления. Колкото по-малко се обясняваме с хартия за неща, които всеки има достъп до тях, толкова по-добре!

Хари
Хари
08 септември 2023 22:26
Гост

Бюрокрацията край няма.

Дриговера
Дриговера
08 септември 2023 16:24
Гост

Радвам се, че се вразумяват малко от малко! Пенсионерките от общините, като се пенсионират, да не наемат н ови хора на тия места, а да почва дигитализация

Людмилов
Людмилов
08 септември 2023 16:24
Гост

Това е полезно за всички ни. С тия хартийки дето и сами могат да си ги взеат ме дразнят. Да, правят го!

Динев
Динев
08 септември 2023 16:23
Гост

Общината сама да си зима информация

Хари
Хари
08 септември 2023 15:59
Гост

Браво! Това много ще ни улесни.

Мики
Мики
08 септември 2023 15:52
Гост

С тези декларации само усложняват живота на хората.

Димитров
Димитров
08 септември 2023 15:54
Гост

E, нали трябва да имат причина, за да глобяват хората.

Дичо
Дичо
08 септември 2023 15:46
Гост

Този път „Възраждане“ направиха много добро предложение.

Проскубания бухал
Проскубания бухал
08 септември 2023 15:51
Гост

Възраждане ама въобще не са за подценяване в някои отношения и дори се представят по-добре от супер-дупер хипер дигиталните реформатори от ППДБ, които подхвърлят идеи напосоки и гледат „голямата картина“, т.е. сглобката.

Лозан
Лозан
08 септември 2023 15:44
Гост

Така ще се намалили административната тежест върху притежателите на имоти.

Христо
Христо
08 септември 2023 15:37
Гост

Много полезни промени.

Анонимен
Анонимен
08 септември 2023 15:23
Гост

Абе да вземат общините да махнат изискването за електронен подпис за елементарни справки и услуги.

Възмутен
Възмутен
08 септември 2023 15:40
Гост

Пълна глупост! Ще плащам аз подпис като ФЛ, за да го покзвам от дъжд на вятър.

Анонимен
Анонимен
08 септември 2023 15:22
Гост

Браво, по-малко бюрокрация винаги е добре.