Възможност за онлайн участие в събранието на етажната собственост и за неприсъствено гласуване на решенията му и глоба за тези, които не се впишат до 15 дни в книгата на етажната собственост. Това предвиждат промени в Закона за управление на етажната собственост (ЗУЕС), приети днес от Министерския съвет.

От пресслужбата на кабинета посочват, че с приемането им ще се улесни достъпът до средства за енергийно обновяване в многофамилни жилищни сгради.

„За да се улеснят инвестициите за енергийна ефективност в многофамилните жилищни сгради, всяка етажна собственост ще може да открие банкова сметка със специално предназначение за събиране на средства за управление и поддръжка на общите части на етажната собственост. Това ще улесни и кандидатстването по колективни кредити пред различни финансови институции. Разпореждането с този ресурс ще може да се извършва от председателя на управителния съвет (управителя) въз основа на решение, прието от общото събрание“, обясняват от МС.

Законопроектът предвижда и промяна на начина на провеждане на общо събрание на собствениците. В изрично изброени в закона случаи се предвижда възможност то да се провежда чрез онлайн връзка, а не само присъствено. „Така се увеличават възможностите за участие на повече собственици, ползватели и обитатели и се създават условия за по-добра комуникация в етажната собственост“, изтъкват от МС.

Предлага се и да се въведе възможност за неприсъствено гласуване на решения на общото събрание. То ще може да се извърши до 7 дни преди провеждане на заседанието чрез декларация, подписана саморъчно и предадена на управителния съвет (управителя), или изпратена на електронна поща, подписана с квалифициран електронен подпис.

Отпада нормативно определената възможност за отлагане на общото събрание за следващия ден, в случаите, когато не е налице изискуемият кворум. Според изменението общото събрание ще се отлага с един час и ще се смята за законно, колкото и идеалните части от общите части на етажната собственост са представени.

С промените се вменява задължение на всеки собственик или ползвател в срок до 15 дни от придобиване правото на собственост или ползване на самостоятелен обект в сградата в режим на етажна собственост, както и при отдаване на самостоятелния обект под наем или встъпване в друго правоотношение, допускащо пребиваване на лица различни от собственика в самостоятелния обект, да подаде декларация за вписване в книгата на етажната собственост на съответните данни. При неизпълнение на това му задължение, съответният се наказва с глоба от 50 до 250 лв., когато е физическо лице, или с имуществена санкция от 100 до 500 лв., когато е юридическо лице.

Предвижда се книгата на етажната собственост да може да се поддържа и в електронен вид. Данните в нея ще се съобщават на управителния съвет (управителя) чрез декларация по образец.

В законопроекта се предлага заплащане на възнаграждение без значение дали управител е собственик в сградата или управлението е възложено на фирма.

Въвежда се и задължението на етажната собственост да избере контролен съвет или контрольор, като за тях също е предвидено заплащане на възнаграждение. Общото събрание има възможност да гласува тези възнаграждения да не се плащат освен в случаите, когато управлението е възложено с договор на търговец.

Запазва се принципът децата, ненавършили 6-годишна възраст, да бъдат освободени от разходи за управление и поддръжка.

Управителят на етажната собственост ще е длъжен всеки месец да публикува на видно и общодостъпно място отчет за приходите и разходите за месеца.

Със законопроекта се регламентира професионалното управление на етажната собственост в многофамилните жилищни сгради. „По този начин ще се подобри контролът върху компаниите, извършващи тази дейност и ще се гарантира по-голяма отговорност спрямо потребителите. Въвежда се изискването лицата, които управляват и поддържат етажната собственост, да бъдат търговци по смисъла на Търговския закон, с изключение на физическите лица – търговци по същия, които не могат да бъдат професионални управители. Всички те ще бъдат вписани в специална единна информационна система, която обединява два публични централизирани електронни регистъра: Регистър на професионалните управители на етажна собственост и Регистър на етажната собственост, съдържащ данни за: сдруженията на собствениците на територията на Република България, както и за управителни съвети (управители) на етажна собственост на територията на Република България, регистър към МРРБ и ще получат удостоверяващ документ“, посочват от служебното правителство.

Регистрацията на професионалните управители – търговци е със срок на действие до 5 години и вписаните търговци ще трябва да обновяват информацията в него всеки път, когато настъпят нови обстоятелства, които засягат изискванията към тях.

За да бъдат вписани в регистъра и да могат да упражняват дейност като професионални домоуправители, търговците ще трябва да отговарят на определени условия. Част от тях са: да не са осъждани за умишлено престъпление от общ характер, освен ако не са реабилитирани, да не са лишени от право да заемат материалноотговорна длъжност, да нямат публични задължения, с изключение на задълженията по невлезли в сила актове, както и разсрочени, отсрочени или обезпечени задължения, както и да имат осигурен административен капацитет от минимум едно лице, наето по трудов договор.

Освен това ще трябва без прекъсване да поддържат застраховка „Професионална отговорност“, която ще покрива вреди, причинени при и по повод упражняване на дейността. „Целта на промените е правата на потребителите на услугата да бъдат максимално защитени и да се гарантира високото и качество“, посочват от МС.

25
Коментирайте

avatar
нови хронологично най-добре оценени
Анонимен
Анонимен
09 май 2023 9:58
Гост

И този проекто-закон е недомислен – товари с отговорности и задължения, а правомощията са неясни, не само като граници, до които да се простират, но и като субект, който има право да ги притежава и прилага… А колективното управление е тегоба голяма (от позицията на имащ дългогодишен опит като касиер, домоуправител и активен в грижите за недвижимата съсобственост и околното ѝ пространство препатил пиша… Не виждам и с този нов законопроект да се борят позиции като „ти направи ремонта, аз ще си платя вноската после“, „който си има покрив, да си го ремонтира“, „щом от третия етаж не са платили… Покажи целия коментар »

Непознат
Непознат
06 ноември 2023 14:07
Гост

АБсолютно вярно.

Адвокат
Адвокат
04 май 2023 11:23
Гост

Това е доста капризна дейност – Етажната собственост, а има вече масови оплаквания от – Професионалните домоуправители.

Колкото и сложно да го направят – просто няма значение точно това.

Има блокове – от старите типове – които са като цели села – както и да е.

Иначе е хубава идеята – да има бързина в Решенията.

16-ти април
16-ти април
04 май 2023 9:47
Гост

Ей пак недомислено заглавие! Това е ПРОЕКТО-ЗАКОН, а не ЗАКОН! Още не е гласуван в НС и обнародван в ДВ – вижте процедурата.

Адвокат
Адвокат
04 май 2023 2:35
Гост

Кой ли ще ги спазва тез Правилници небесни.

Юрисконсулт
Юрисконсулт
03 май 2023 17:22
Гост

Аз живея в къща, в Драгалевци. Нямаме подобни проблеми.

Анонимен
Анонимен
09 май 2023 9:26
Гост

Къщите в Драгалевци си
имат други проблеми…

Неделев
Неделев
03 май 2023 16:15
Гост

Царе е администрацията ни да измисли хартии и подписи

Jordanov
Jordanov
03 май 2023 16:15
Гост

Бумащини. Във входа, в който живея, няма такива драми. Просто се избира домоуправител от живущите и се избира касиер. На касиерката се плаща по книга, другите глупости и бумаги ги няма.

Чочо
Чочо
03 май 2023 16:15
Гост

По този начин се надявам наистина правата на потребителите на услугата да бъдат максимално защитени и да се гарантира високото й качество.

Кюшев
Кюшев
03 май 2023 16:14
Гост

Не е лошо, но колко ще се практикува е друга тема

Милушев
Милушев
03 май 2023 16:14
Гост

Това си е предимно насочено към младите

Лидиев
Лидиев
03 май 2023 16:12
Гост

Ох, в нашия вход избраха домоуправител без изобщо да има събрание за това.

Проскубания бухал
Проскубания бухал
04 май 2023 8:47
Гост

Пак по-добре, отколкото в сградата ти да живее шефа на фирмата, която я е построила и той да си събира пари, респективно прави ремонти за щяло и не щяло по-малко от 2-3 години след завършването й, а уж бил дал гаранции.

Мавродиев
Мавродиев
03 май 2023 16:12
Гост

Време беше и етажната собственост да влезе в 21 век.

Каменова
Каменова
03 май 2023 16:12
Гост

Браво

Лозан
Лозан
03 май 2023 16:10
Гост

Имам познат, който е домоуправител. Голям зор когато се събират таксите за месечните разноски.

Димо
Димо
03 май 2023 16:11
Гост

За това в нашата кооперация всеки оставя депозит.

адвокат от САК
адвокат от САК
03 май 2023 16:01
Гост

Очертава се една тенденция, която накрая ще ни доведе до ситуацията на имотния пазар в Германия- големи фирми- мастодонти да притежават по 100 000 отделни жилищни имоти само напр. в столицата на ЕС държавата, и да ги отдават под наем, тъй като самата им фирма е с предмет на дейност отдаване под наем на жилищни недвижими имоти..Ако политиците не формират правителство и се върви към нови избори и не се приеме политически курс и съставяне на бюджет такива, които са подходящи за влизане на България в еврозоната, този тренд може да позатихне и да не се случи в пълният му… Покажи целия коментар »

Петров
Петров
03 май 2023 15:57
Гост

За мен това са много положителни промени.

Хари
Хари
03 май 2023 15:55
Гост

Добре, че премахнаха възможността за отлагане на общото събрание за следващия ден, в случаите, когато не е налице изискуемият кворум.

Мики
Мики
03 май 2023 15:56
Гост

Да, винаги сме си едни и същи на събранията. Обичайните заподозрени!

Филип
Филип
03 май 2023 15:48
Гост

Харвсва ми, че са предвидили възможност събранието да се провежда чрез онлайн връзка.

Щерев
Щерев
03 май 2023 15:50
Гост

И на мен. Тези събрания са ми изключително досадни. Има съседи, които идват като че ли само да си уплатняват времето.

Анонимен
Анонимен
09 май 2023 9:45
Гост

Но, за да е ефикасна, тази онлайн комуникация, трябва да да бъде само писмена, иначе винаги може да се натисне едно копче, с което да се отнеме думата“по независещи от водещия технически“ причини… 🙁