ВАС в тълкувателно решение:
Трябва да са минали три години от последното повишаване в ранг, за да има ново
![](https://news.lex.bg/wp-content/uploads/2019/01/Върховен-административен-съд-ВАС-2.jpg)
За да бъде повишен магистрат на място в по-горен ранг, е необходимо да са минали три години от предходното повишаване. Това реши Общото събрание на Първа и Втора колегия на Върховния административен съд (ВАС) в тълкувателно решение по повод възникнал преди година спор по въпроса.
Тълкувателното дело беше образувано по предложение на председателя на ВАС Георги Чолаков след възникнала противоречива съдебна практика във връзка с повишаването в ранг.
Отговорът, който дава сега ВАС гласи: „За повишаване на място в по-горен ранг на съдия, прокурор или следовател по чл. 234 от Закона за съдебната власт е необходимо да са изминали три години от предходното повишаване в ранг“.
Решението е подписано с особено мнение от зам.-председателя на ВАС Любомир Гайдов, който преди това беше ръководител на Шесто отделение, което разглежда и дела по ЗСВ, както и от още петима съдии – Йовка Дражева, Николай Гунчев, Даниела Мавродиева, Христо Койчев и Десислава Стоева (пълния текст на тълкувателното решение и особеното мнение виж тук).
Както „Лекс“ писа, през януари 2023 г. тричленен състав на ВАС заяви, че не е необходимо да са минали три години от предходното повишаване в ранг на един магистрат. Достатъчно е той да отговаря на законовите изисквания в чл. 234 от ЗСВ, а именно да има оценка „много добра“ от последната атестация, да е прослужил на съответната или приравнена длъжност най-малко три години и има необходимия стаж за заемане на длъжността, съответстваща на по-високия ранг. Тричленният състав на ВАС допълни, че няма правно значение това, че не са минали три години от предходното повишаване в ранг, защото няма такова изискване в закона (повече виж тук).
След решението на ВАС десетки съдии и прокурори поискаха да бъдат повишени в ранг, въпреки че не бяха минали три години от предходното им повишаване (виж още тук и тук).
Въпросът беше обсъден от Съдийската колегия и мнозинството от кадровиците заявиха, че това решение на ВАС е в противоречие с досегашната практика както на ВСС, така и на съда.
Заради това кадровиците се обединиха около становището, че трябва да поискат общото събрание на ВАС да излезе с тълкувателно решение по въпроса (виж повече тук). Но на няколко заседания членовете на СК не можеха да постигнат съгласие най-напред за мотивите, а след това дали искането трябва да бъде внесено от Пленума на ВСС, или от колегиите.
В крайна сметка председателят на ВАС Георги Чолаков сам сезира Общото събрание с искане за тълкуване на чл. 234 от ЗСВ, който гласи: „Повишаване на място в по-горен ранг и съответно на възнаграждение на съдия, прокурор или следовател може да се извърши при получена положителна комплексна оценка „много добра“ от последното атестиране, ако е прослужил на съответната или приравнена длъжност най-малко три години и има необходимия съгласно чл. 164 юридически стаж за заемане на длъжността, съответстваща на по-високия ранг“.
За докладчици по тълкувателното дело бяха определени Николай Гунчев и Тодор Тодоров (двамата от Шесто отделение на ВАС и на различно мнение).
С преобладаващо мнозинство Общото събрание реши, че трябва да са минали три години от предходното повишаване, за да може съдия, прокурор или следовател отново да бъде повишен на място в по-горен ранг.
Мотивите
Върховните съдии отбелязват, че преди да отговорят на поставения пред тях въпрос, първо трябва да се изясни съдържанието на правните понятия „съответна длъжност“, „приравнена длъжност“, „приравнен ранг“.
И обясняват, че под „съответна длъжност” се разбира длъжността, спрямо чийто съответстващ ранг по правилата на чл. 164 ЗСВ – за длъжностите на съдии, прокурори и следователи, и на чл. 233, ал. 1 ЗСВ – за възходящите рангове, се извършва повишаването на място в по-горен ранг.
Под „приравнена длъжност” по смисъла на чл. 234 ЗСВ пък се разбира длъжността, която има нормативно признат по-висок ранг от ранга на заеманата длъжност. Такъв е случаят със Софийския градски съд, Административен съд София-град, Административен съд София-област и Софийския районен съд. Магистратите в първите три са с признат ранг на съдия в апелативен съд, а колегите им от СРС – с ранг на окръжен съдия.
„Този ранг е признат по силата на специалната разпоредба на чл. 233, ал. 2 ЗСВ и представлява „приравнен ранг” по смисъла на чл. 234 ЗСВ, тъй като рангът „съдия в апелативен съд” не е съответен на заеманата длъжност на съдия в административен или окръжен съд, каквито са АССГ, СГС, АССО. Аналогично е значението на посочените понятия и за системата на прокуратурата и следствието“, посочва ВАС.
В тълкувателното решение е посочено, че чл. 234 от ЗСВ урежда предоставена и гарантирана от закона възможност за професионално и кариерно развитие на магистратите. „По аргумент от чл. 30, ал. 5, т. 1 ЗСВ и чл. 38, ал. 1, т. 2 ЗСВ при повишаване на място в по-горен ранг съответният магистрат не осъществява функции по правосъдие реално в по-високия по степен съд, прокуратура или следствени органи“, отбелязват върховните съдии.
Те припомнят, че, за да бъде повишен на място в по-горен ранг един магистрат, трябва да са изпълнени три законови изисквания – да има положителна комплексна оценка „много добра“ от последното атестиране, да е прослужил на съответната или приравнена длъжност най-малко три години и да има необходимия по чл. 164 от ЗСВ юридически стаж за заемане на длъжността, съответстваща на по-високия ранг.
ВАС посочва, че трите години прослужено време на съответната или приравнена длъжност започват да текат от датата, на която магистратът е получил по-висок ранг.
„Изискването за най-малко три години, прослужени на съответната или приравнена длъжност, се прилага и когато рангът на съдията е придобит при условията на чл. 234 ЗСВ, т.е. когато вече има едно повишаване на място в ранг. Условието магистратът да е прослужил на съответната или приравнена длъжност най-малко три години е относимо както при преценката дали магистратът да бъде повишен на място за първи път в ранг, така и при последващо повишаване на място“, се казва в тълкувателното решение.
Отбелязва се още, че нормалното кариерно развитие, заложено в закона, е магистратите да се повишават в длъжност и да получават и ранг за съответната длъжност.
„Институтът по чл. 234 ЗСВ неслучайно се нарича повишаване на място в ранг, т.е. магистратът стои на място, но поради прослужен период от време, за който при нормалното упражняване на професията се предполага, че той е придобил нови знания, умения и опит в дейността по правораздаване, въпреки че е на по-ниска длъжност, той може да придобие ранга на по-високата длъжност предвид тези новопридобити умения. Трябва обаче да е ясно, че повишаването в по-горен ранг не е защото някой има юридически стаж с определена продължителност, а защото зад този юридически стаж стоят в еквивалентна зависимост придобити знания и умения в професията“, пише ВАС.
Върховните съдии допълват, че изискването за три години прослужено време при повторно повишаване в ранг не е обусловено от механичното придобиване на определен период от време, а съдържа в себе си имплицитно предполагаемото за кариерното израстване на магистратите наличие на съответните знания и опит за по-високата длъжност. А тази оценка на професионалните качества на магистрата е ясно диференцирана от повишаването в длъжност, което става след конкурс, посочва ВАС.
„В рамките на систематичното тълкуване на разпоредбата на чл. 234 ЗСВ във връзка с разпоредбите за атестирането, както и във връзка с разпоредбата на чл. 303, ал. 2, т. 3 ЗСВ за предсрочно повишаване в ранг, ясно се очертава хипотезата на правната норма, включваща изискването за новопридобит 3-годишен юридически стаж след последния получен ранг. Ако бъде игнорирано това изискване, тогава предвиденото от законодателя поощрение за предсрочно повишаване в ранг би се обезсмислило. Възможността за придобиване на нов ранг на място за срок по-рано от три години от предходния би могло да се реализира единствено в хипотезата на чл. 303, ал. 2, т. 3 ЗСВ – предсрочно повишаване в ранг като поощрение“, заключава Общото събрание на ВАС.
Особеното мнение
Зам.-шефът на ВАС Любомир Гайдов, Йовка Дражева, Николай Гунчев, Даниела Мавродиева, Христо Койчев и Десислава Стоева обаче не са съгласни с колегите си – според тях не е необходимо да са минали три години от предходното повишаване в ранг, за да има ново и мнозинството тълкува чл. 234 от ЗСВ разширително.
Шестимата припомнят, че с промените в ЗСВ през 2016 г. в чл. 234 е премахнато условието за доказана висока квалификация и образцово изпълнение на служебните задължения, както и изискването атестацията да е периодична, за да бъде магистрат повишен в ранг.
Те посочват, че сегашната редакция на разпоредбата съдържа три критерия, на които трябва да отговарят съдиите, прокурорите и следователите, за да бъдат повишени в ранг – много добра оценка от атестацията, три години прослужено време на съответната или приравнена длъжност и необходимия юридически стаж.
„Анализът на нормата води до извод, че в нея не е посочено наличието на тригодишен период от прослужено време от предходното повишаване в ранг като условие за повишаване на място в по-горен ранг. Изчерпателното посочване на основанията не дава възможност за разширяването им по аналогия. Липсва като изискване за повишаване на място в следващ възходящ ранг магистратът да е прослужил на съответната или приравнена длъжност с придобития по-горен ранг най-малко три години. Липсата на такъв обективен критерий не може да бъде преодоляна чрез разширителното тълкуване на разпоредбата, предвид липсата на празнота в закона и изчерпателността на нормативната уредба“, отбелязват шестимата върховни съдии.
Те обясняват, че в ЗСВ се прави ясна разлика между повишаване в длъжност и повишаване в ранг, на процедурите и на предпоставките за съответното повишаване.
След което посочват и какви са различията – повишаването в длъжност става след конкурс, какъвто няма за повишаването в ранг. Освен това в конкурсите за повишаване в длъжност комисията взема предвид резултатите от последното атестиране, но няма изискване за наличието на оценка „много добра“ от последното атестиране.
„Атестацията представлява обективна оценка на професионалните, деловите и нравствените качества на съдия, прокурор и следовател, проявени при изпълнение на заеманата от него длъжност. Предмет на атестирането са квалификацията, достиженията, професионалната компетентност на магистратите и спазването на правилата за етично поведение. Съгласно дадените с двете наредби определения квалификацията е съвкупност от придобитите професионални знания, умения и лични способности на атестирания. Достиженията са персоналните качествени и количествени резултати, постигнати от атестирания в практическата му дейност. Професионалната компетентност (професионалната пригодност) е специфичната квалификация за конкретно определена длъжност. Комплексната оценка от атестирането представлява словесно обобщение на квалификацията, достиженията и професионалната компетентност на съответния магистрат. Много добра оценка се формира при констатирано „много добро изпълнение на работата“, което на свой ред означава, че атестираният системно изпълнява работата си много ефективно и добросъвестно на ниво, съществено надхвърлящо изискванията за длъжността, и притежава много добра квалификация, достижения и професионална компетентност (пригодност) за съответната длъжност по чл. 163 от ЗСВ“, пишат шестимата върховни съдии.
И поясняват, че включването на изискването за наличието на „много добра“ оценка от атестацията като задължително условие за повишаване в по-горен ранг обезпечава в достатъчна степен притежаваните от магистрата квалификация, достижения и професионална компетентност за заемане на длъжността, съответстваща на по-високия ранг, което би лишило от смисъл евентуалното изискване за наличието на три години прослужено време на длъжността от предходното повишаване в ранг.
В особеното мнение е отбелязано, че в ЗСВ няма легална дефиниция на понятието „ранг“ за магистратите. Има по отношение на служителите, за които рангът е израз на равнището на професионална квалификация. Сходна дефиниция е дадена и в Закона за държавния служител, а в Закона за професионалното образование и обучение пък е казано що е то професионална квалификация.
„Доколкото професионалната квалификация е функция на извършваната дейност на заеманата длъжност съдържанието на понятието обхваща придобитите при изпълнението ѝ професионални знания и умения. Oт друга страна, професионалната квалификация на магистрата задължително предполага и придобити преди заемането на длъжността теоретични и практически знания и умения. Целта на института на повишаване в по-горен ранг по ЗСВ е да бъде въведена една допълнителна, алтернативна форма на професионално израстване на магистратите. Същевременно придобитият по-горен ранг представлява обективиран израз на преценката за професионалните качества на магистрата и притежаваните от него професионални знания и умения. Повишаването на място в по-горен ранг може да бъде възприето като изключение от принципното положение, при което заемането на по-висока по степен длъжност е съпроводено от повишаване в по-горен ранг, съответстващ на длъжността“, посочват шестимата върховни съдии.
Те поясняват, че при повишаването на място в по-горен ранг магистратът реално не осъществява функциите си в по-високия по степен орган на съдебната власт. В тази хипотеза, допълват върховните съдии, ясно се откроява липсата на обусловеност на повишаването в по-горен ранг от повишаването в длъжност на магистрата.
„Именно с оглед на нея законът въвежда една своеобразна гаранция, че при невъзможност магистратите да заемат длъжност в по-горестоящите органи на съдебната власт, включително поради наличие на обективни пречки за това (като например липсата на обявен конкурс), придобитите от тях професионални знания и умения и притежаваната от тях професионална компетентност ще получат израз в придобитият по-горен ранг и ще бъдат съобразени при определяне на възнагражденията им“, пише в особеното мнение.
В него се посочва още, че трябва да бъде ясно разграничено прослуженото време на заеманата от магистрата длъжност, т.е. периодът, през който той е осъществявал дейност по изпълнение на магистратските си функции, от професионалната квалификация като съвкупност от професионални знания и умения, придобити в резултат на изпълнението.
„В този смисъл магистратът може да притежава необходимите квалификация и професионална компетентност за повишаване в по-горен ранг преди изтичането на предвидения в нормата минимален срок, който магистратът следва да е прослужил на съответната или приравнена длъжност, в която хипотеза е налице приложното поле на чл. 303, ал. 2, т. 3 от ЗСВ. Липсват правни основания и фактически аргументи за приравняване на законовото изискване на чл. 234 от ЗСВ за прослужено време на съответната или приравнена длъжност с прослуженото време с придобития по-горен ранг на същата длъжност. Тълкуването на разпоредбата в обратния смисъл не намира нормативна опора“, заключават шестимата върховни съдии.
23
Коментирайте
![카지노사이트](https://news.lex.bg/wp-content/plugins/wp-first-letter-avatar/images/default/96/mystery.png)
![electric](https://news.lex.bg/wp-content/plugins/wp-first-letter-avatar/images/default/96/latin_e.png)
Ако иcкатe да опитaтe нeщo нoво в ceкca, тoгавa ви съвeтвaм кaпсyли, коитo са по-мoщни от Bиaгpa и вcякaкви aнaлози, тoвa е пpoсто бoмбa в cвeта на ceкca и оcвен тoва е aбсолютнo бeзопaсно на вcяка възpаст, пpочетeтe сaми на кaквo са cпоcобни:– https://use.my/bman
![Робин Худини](https://news.lex.bg/wp-content/plugins/wp-first-letter-avatar/images/default/96/cyrillic_1088.png)
Има смисъл в административните съдилища – аз понякога съм имал нужда.
![Проскубания бухал](https://news.lex.bg/wp-content/plugins/wp-first-letter-avatar/images/default/96/cyrillic_1087.png)
Приетата от мнозиството теза изглежда по-правилна, защото е важно не сама последната атестационна оценка да е „много добра“, но и въпросният магистрат да се показал системност в съвестното изпълнение на ангажиментите си, стандартът за качество на които би следвало да се повишава с всяко издигане в ранг, т.е. колкото по-висок е рангът толкова изискванията стават по-строги, естествено при запазване на достигнатото ниво на компетенции, за да се говори за реално надграждане на интелектуалния капацитет на кадрите в съдебната власт. Няма как физическото пребиване на дадена длъжност, означавано с понятието „стаж“ и оценка, обхващаща по-малко от 3-те години реална работа, отговаряща… Покажи целия коментар »
![Анонимен](https://news.lex.bg/wp-content/plugins/wp-first-letter-avatar/images/default/96/cyrillic_1072.png)
Принципно сте прав, но има много колеги, чиито атестации и съответно ранговете им се бавеха с по 2-3 години от КАК.
![Анонимен](https://news.lex.bg/wp-content/plugins/wp-first-letter-avatar/images/default/96/cyrillic_1072.png)
Поръчано и доставено. ВАС не греши.
![gosix39708](https://news.lex.bg/wp-content/plugins/wp-first-letter-avatar/images/default/96/latin_g.png)
Thank you very much for taking your precious time to share with us this very useful information. Your article is very good and meaningful. Kahoot Game PIN
![Рики](https://news.lex.bg/wp-content/plugins/wp-first-letter-avatar/images/default/96/cyrillic_1088.png)
Защо трябва да се чака, след като има наличие на съответните знания и опит за по-високата длъжност?
![Красимир](https://news.lex.bg/wp-content/plugins/wp-first-letter-avatar/images/default/96/cyrillic_1082.png)
И аз това се чудя.
![Лозан](https://news.lex.bg/wp-content/plugins/wp-first-letter-avatar/images/default/96/cyrillic_1083.png)
Много разочароващо решение.
![Анонимен](https://news.lex.bg/wp-content/plugins/wp-first-letter-avatar/images/default/96/cyrillic_1072.png)
Така е Лозане бачкаш на районно ниво, придобиваш несменяемост и веднага хоп ранг на място ВКС и ВАС .Какви са тези ОС ,пък АС само губене на време .След пет години стаж си е само за върховно ниво, щото нивото е важно
![Юлиян](https://news.lex.bg/wp-content/plugins/wp-first-letter-avatar/images/default/96/cyrillic_1102.png)
Напълно съм съгласен, че магистратът може да притежава необходимите квалификация и професионална компетентност за повишаване в по-горен ранг преди изтичането на предвидения в нормата минимален срок.
![Филип](https://news.lex.bg/wp-content/plugins/wp-first-letter-avatar/images/default/96/cyrillic_1092.png)
И все пак в ЗСВ не е посочено да е задължително наличието на тригодишен период от прослужено време.
![Кирил](https://news.lex.bg/wp-content/plugins/wp-first-letter-avatar/images/default/96/cyrillic_1082.png)
Аз подкрепям особеното мнение.
![Геро](https://news.lex.bg/wp-content/plugins/wp-first-letter-avatar/images/default/96/cyrillic_1075.png)
Двамата докладчици на различно мнение? Интересно.
![Димо](https://news.lex.bg/wp-content/plugins/wp-first-letter-avatar/images/default/96/cyrillic_1076.png)
Така решението ще е по- обективно.
![Анонимен](https://news.lex.bg/wp-content/plugins/wp-first-letter-avatar/images/default/96/cyrillic_1072.png)
Ето заради ей такива тълкувания ще се предлагат смесени състави, с идея за по-обективно произнасяне
![Анонимен](https://news.lex.bg/wp-content/plugins/wp-first-letter-avatar/images/default/96/cyrillic_1072.png)
За мен особеното мнение е правилното. Другото е дописване на закона
![12345](https://news.lex.bg/wp-content/plugins/wp-first-letter-avatar/images/default/96/number_1.png)
на върховни съдии какво им дреме за рангове
![Щерева](https://news.lex.bg/wp-content/plugins/wp-first-letter-avatar/images/default/96/cyrillic_1097.png)
Поредното лобистко решение.
![Ехааа...](https://news.lex.bg/wp-content/plugins/wp-first-letter-avatar/images/default/96/cyrillic_1077.png)
На Гайдов, гайдата явно вече не свири правилно!
![еха, меха](https://news.lex.bg/wp-content/plugins/wp-first-letter-avatar/images/default/96/cyrillic_1077.png)
Много правилно даже, за разлика от повечето съдии е работил със ЗСВ и не може да си плюе отгоре и да го допише с несъществуващо изискване. В случая особеното мнение очевидно е правилното.
![Анонимен](https://news.lex.bg/wp-content/plugins/wp-first-letter-avatar/images/default/96/cyrillic_1072.png)
Не е първото и последното тълкувателно решение на ВАС или на ВКС, в което истината се чете в ОМ
서비스와 혜택은 자본력에 따라 달라집니다. 카지노사이트