Половината камери на КАТ са слепи
Драскат ги със спрей, стрелят ги и трошат с кирки Пътните полицаи разчитат главно на унгарските и руските триноги
Близо половината от наличните камери на КАТ са слепи за нарушения на пътя. Причината е, че са извън строя, а ремонтът им се извършва бавно, установи проверка на „Телеграф“. Най-много повреди има по 24-те стационарни камери. С различни технически проблеми са и мобилните устройства, които издишат главно софтуерно, но има и няколко счупени, а резервни части за тях все още не са доставени.
В неособено добро състояние са и мобилните камери, които дебнат шофьорите за превишена скорост от патрулките на КАТ. В сградата на националната полиция са складирани демонтирани от патрулките камери, които чакат за ремонт и на практика не се използват.
Мъгла
Над 150 от камерите обаче са на пътя и всеки ден дебнат за нарушители с тях. Катаджиите все повече използват унгарските и руските триноги, които са и най-ефективни. За разлика от останалите устройства за контрол на скоростта тези камери могат без проблем да снимат джигити в тъмната част на денонощието, както и при недобри метеорологически условия, включително и мъгла.
Най-уязвими си 24-те стационарни устройства, които са заложени в кутии по родните пътища. Те често биват атакувани от вандали или са обект на агресия от страна на глобени заради висока скорост джигити. Обикновено пръскат визьора им със спрей или директно стрелят в тях с въздушна пушка. Има случаи на удари с чук, камък, а една край Бургас осъмна със забита в нея кирка. Последната увредена камера от този тип е в участъка с концентрация на катастрофи по главния път София – Варна на разклона за лясковското село Джулюница. Камерата бе уцелена с въздушна пушка и пропусна да снима джигити през по-голямата част от летния сезон.
Брак
Най-много бой са отнесли 15-те стационарни камери на „Сименс“, които са първите у нас и работят от 2009 година. Пълното им име е „Видеорадарна система Sitraffic ERS 400. По принцип имат възможностите да засичат и денем, и нощем и двете посоки на движение, но на тъмно ефективността им е доста слаба, показва практиката през годините. Те измерват скоростта на принципа на Доплеровия ефект, т. е. непрекъснато се излъчва сигнал с известна честота, а той бива прихващан от радардетекторите в автомобилите. Освен това заснемат повече от един автомобил в зоната за обработка на данните за скоростта, а софтуерът им не позволява еднозначно определяне кой е нарушителят. Затова и голяма част от снимките им са брак. Другите стационарки са 8 на брой и са швейцарско производство. Официалното им име е MultaRadar SD580 и са на пътя от 2014 г. Системата следи до четири пътни ленти в едната посока и може ясно да определи в коя лента се движи превозното средство, което нарушава ограничението на скоростта. При условие обаче, че автомобилът не е ясно позициониран в някоя лента в момента на измерването или маркировката липсва, системата показва междинно положение. Радарният сензор работи също според принципа на Доплер. Този тип устройства от КАТ поставят предимно на двулентови шосета около отбивки за отдих и бензиностанции.
Взрив
Единствената у нас Стационарна видеорадарна система SENSYS SSS Droplet RS240 е монтирана в София на бул. „Цариградско шосе“ и от години е добре известна на всички жители на столицата. През 2011 година камерата бе взривена от недоволен шофьор. Причината е, че системата е доста ефективна, прави добри снимки и вечерно време. Тя вече над 10 години принуждава шофьорите да намалят скоростта от 80 км/ч до 50 км/ч, преди да стигнат на кръстовището на Орлов мост и благодарение на нея значително намаляха катастрофите в този район. Радарът й следи няколко пътни ленти едновременно на разстояние до 150 м в дълбочина. Скоростта се определя на база на Доплеров ефект. Другата единствена по рода си у нас е камерата за средна скорост „3М“, която е британско производство. Тя работи на принципа за заснемане на автомобил на 2 контролни точки и изчислява средната му скорост на движение. Разположена е във втория тунел на магистрала „Струма“. Системата бе въведена през 2015 година, но почти 5 години не работеше заради проблеми с поддръжката. От КАТ имат желание да закупят още една такава за магистрала „Тракия“ при тунела „Траянови врата“. Този тип устройства освен изчисление на средна скорост могат да отчитат дали има винетка, ТОЛ такса и наличие на „Гражданска отговорност“.
Комбина
Най-много на брой са мобилните камери ТFR1-M. Те са българско производство и са въведени масово през 2012 година. Монтирани са в патрулките на КАТ, извън тези от модел КИА, тъй като ъгълът на панорамното им стъкло не позволява. Като ефективност за скорост не дават оптимални резултати, но могат да заснемат и други нарушения като неправилно изпреварване, отнемане на предимство и движение в аварийна лента на магистрала. В последно време тези камери често се ползват в комбина с т.нар. триноги. Името им идва от това, че са поставени върху триножник. Първите от тях са унгарско производство и са много добри като характеристики. Името им е ARH CAM S1 и работят на лазерен принцип, което ги прави невидими за обикновените радардетектори. Камерата записва всяко преминаващо превозно средство, регистрира неговата скорост и номер, обработва информацията и я праща автоматично в централна база данни, където се издава моментално електронен фиш. Има възможност да регистрира и други нарушения освен превишена скорост. Най-новото оръжие на КАТ са руските „Кондор-М“. Те за щастие на джигитите работят на Доплеровия принцип и могат да бъдат улавяни от детектори, но пък имат много други скрити сили. Локализират и снимат до 16 автомобила едновременно във всички ленти в двете посоки. От тях за момента няма данни за повредени и извадени извън строя.
40 000 джигити седмично
го отнасят за превишена скорост
Близо по 40 000 джигити ловят камерите на КАТ всяка седмица, показват най-новите данни. Само в периода от 9 до 15 август 2021 г. в рамките на общоевропейската спецакция Roadpol по родните пътища са установени 38 592 нарушения на скоростните режими. В населените места са заснети 22 414 джигити от мобилни камери и 849 са заснети от стационарните камери. Най-много са установените нарушения в населено място от екипите на СДВР – 3857, на ОДМВР-Бургас – 2596, и ОДМВР- София – 1689. Извън населените места общият брой установени нарушения за скорост е 16 178. Най-много са нарушенията на правилата за скорост извън населено място от ОДМВР – Шумен – 1329, ОДМВР – Варна – 1221 и ОДМВР – Сливен – 1137.
Предлагат и АПИ
да дебне за джигити
Камерите на Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) да следят и за нарушения на пътя като превишение на скоростта, минаване на червено, неправилно изпреварване и други. Това предвижда промяна в Закона за пътищата, внесена за обсъждане от група депутати в Народното събрание. Към настоящия момент има над 300 камери за анализ на трафика, а данните от тях се съхраняват от АПИ. Те включват точното време на преминаване на превозното средство и неговия регистрационен номер, клас и дължина, както и скоростта, данните за местоположението му. Отделно от Пътна полиция са в процедура за четири обществени поръчки за общо 159 камери от различните модели, които да се включат активно срещу войната по пътищата у нас.
Тази публикация е част от ежедневния преглед на печата на правна тематика
Коментирайте