Мотоциклетист от Калифорния даде на съд преминаващ тестове в реални условия автономен автомобил, за небрежно шофиране, след като бил ударен от него, съобщи вестник „Уошингтън поуст“. Инцидентът станал в Сан Франциско през декември, като в него бил замесена роботозирана кола на „Круиз аутомейшън“, фирма подразделение на „Дженерал мотърс“.

Жалбоподателят Оскар Нилсън твърди, че автомобилът „Шевролет Болт“, който го ударил, бил в автономен режим, като на шофьорската седалка имало човек, но той не държал волана. Колата изненадващо сменила лентата на движение, като бутнала мотоциклета. В Нилсън паднал и получил травми, заради които не могъл да ходи на работи няколко дни.

Дума срещу дума

От „Дженерал мотърс“ твърдят, че автономният автомобил не е сменял лентата, а се е придвижил към средата на своята лента, където ударил мотористът, който минавал твърде близко, стремейки се да се промуши между два автомобила. От компанията посочват, че в протокола на полицията в Сан Франциско също за виновен за инцидента се счита Оскар Нилсън, който опитал да изпревари колата преди това да е безопасно.

Адвокатът на мотоциклетиста Сергей Лемберг обаче е амбициран да докаже, че клиентът му е невинен, като иска парично обезщетение от „Дженерал мотърс“ за нанесените щети на мотоциклета и травмите на Оскар Нилсън. Той обявил, през „Уошингтън поуст“, че докладът на полицията по случая подкрепа версията на клиента му, а не тази на автомобилния концерн.

Според адвокат Лемберг, седящият на шофьорската седалка човек е видял мотоциклетиста, но не е успял да хване волана, когато автономният автомобил е предприел „непредсказуемата и опасна маневра“. Казусът е интересен най-вече с това, че е първият случай, при който на съд се дава автономен автомобил.

В Калифорния вече има 54 катастрофи с автономни коли

При положение, че роботизираната кола се окаже виновна, това ще е сериозен удар срещу всички автономни автомобили, които се налагат с мотива, че ще направят пътищата много по-безопасни. В Калифорния, където вървят тестове на автономни автомобили на няколко компании, от 2014 година до момента имат регистрирани 54 инцидента с роботизирани коли. В повечето случаи става въпрос за леки удари, вината за които е на хора-водачи.

Пътните полицаи в Калифорния попадат и на други интересни казуси – катастрофи на серийни автомобили, които в момента на удара са били оставени да се придвижват самостоятелно. Само през миналата седмица има два такива случая с коли „Тесла“. Водачите твърдят, че колите са били в автономен режим, което обаче не ги оневинява, тъй като към момента вината си остава на шофьора, поради остарялата нормативна уредба.

Тази публикация е част от ежедневния преглед на печата на правна тематика

Коментирайте

avatar