Дни след като „Възраждане“ внесe в парламента законопроект, според който всеки, получаваш над 1000 долара годишно от чужбина, трябва да се регистрира като „чуждестранен агент“, интернет потребители забелязаха, че самият Костадинов и партията му попадат под действието на своите предложения.

„Законът за регистрация на чуждестранните агенти“, който мнозинството от партии в парламента отказаха да подкрепят, засяга всички физически и юридически лица, развиващи дейност в България, които получават финансиране от чужди правителства, държавни предприятия, физически лица и дори търговски дружества.

Отказ от регистрация води до солена глоба, а след регистрация всеки „чуждестранен агент“ е нужно да поставя етикет с тези думи до логото на организацията си.

Партия „Възраждане“ обаче е особено активна в социалните мрежи, една от причините за последния й изборен успех. И особено – във Facebook и YouTube, където Костадинов и компания качват редовно всякакви видеа, имат 99 хиляди последователи в платформата на Зукърбърг и 24,7 хиляди в тази на Google.

Каналът на партията в YouTube много напомня на дигитална версия на жълт вестник.

Много от тях са от телевизионни участия на лица на партията, но някои са и собствена продукция – обичайно с телефон пред стаичката или от офиса на един или друг „възрожденец“.

И докато Facebook страницата на партията не показва реклами, тази в YouTubе показва – в някои видеа. Разбира се, Костадинов и сие не могат да взимат пари от реклама с интервю в Нова, бТВ или най-често „Евроком“, нито пък от множеството клипчета на изказвания от парламентарната трибуна. Но всеки клип със „собствена продукция“ – в които лидерът или друг партиец говорят няколко минути в камерата – имат реклама.

В добавка дали даден канал е монетизиран лесно може да се провери в изходния код на страницата на канала, който в този на „Възраждане“ сочи „is_monetization_enabled“,“value“:“true“ (включена ли е монетизацията, стойност:вярна“).

Дори при най-скромните апроксимации (по около 3 долара на 1000 гледания), това означава, че „Възраждане“ изкарва над 1000 долара годишно – от американския техногигант Alphabet, майчината компания на Google и собственик на YouTube.

А лица, изкарващи пари от чуждестранни търговски дружества, каквото Alphabet е, по проектозакона на „Възраждане“ са именно „чуждестранни агенти“.

В добавка, проектът предвижда и такива лица да не могат да се занимават с политическа дейност, да лобират или да участват в предизборни кампании.

Както стана ясно в началото на годината, една трета от народните представители на Костадинов в миналия парламент са ваксинирани, въпреки острите им позиции срещу ваксините. И макар сега отново да са най-шумните опоненти на влизането ни в еврозоната, също толкова от депутатите им държат спестявания в евро.

Тази публикация е част от ежедневния преглед на печата на правна тематика

Коментирайте

avatar