„Изправи се! Мутри вън!“ поиска: Без НСО за кмета на София и без „вечен обвиняем“
Депутати от „Изправи се! Мутри вън!“ внесоха няколко законопроекта за промени, с които се предвижда да бъде отменена фигурата на т.нар. „вечен обвиняем“, отпадане на забраната следователи, прокурори и съдии да се кандидатират на избори и отмяна на охраната, осигурявана от Националната служба за охрана (НСО) на кмета на София и на бивши председатели на Народното събрание и техните заместници.
Предложенията са оформени и внесени като поправки в три отделни закона – Закона за съдебната власт, Закона за Националната служба за охрана и в Наказателно-процесуалния кодекс и са подписани от адвокат Николай Хаджигенов, Мария Капон, Арман Бабикян и Валентина Василева.
Отпадане на „вечния обвиняем“
Депутати от коалицията „Изправи се! Мутри вън!“ искат да сложат край на фигурата на вечния обвиняем и са внесли проект за промени в Наказателно-процесуалния кодекс, с който всеки привлечен като обвиняем за тежко престъпление, срещу когото повече от 2 години дело не е било внесено в съда, да може да поиска процесът срещу него да бъде разгледан.
В такива случаи съдът незабавно изисква делото от прокуратурата, произнася се по молбата на обвиняемия еднолично в 7-дневен срок и връща делото на прокурора като му дава възможност в срок до 2 месеца да внесе в съда обвинителен акт с предложение за освобождаване от наказателна отговорност с налагане на административно наказание и освобождаване от наказателна отговорност или със споразумение за решаване на делото или пък да прекрати производството.
В мотивите към предложението депутатите обясняват, че промените в глава 26 в НПК от 2010 г. за пореден път са били насочени „единствено към затвърждаване безконтролната власт на прокуратурата в наказателния процес, позволявайки възстановяването фигурата на „вечния обвиняем“, което на практика означава безконтролно, многогодишно държане на граждани в качеството им на обвиняеми, понасяйки всички негативни последици от наказателната репресия без достъп до справедлив съд, единствено по волята на обвинението“.
Това, изтъкват още вносителите, е в грубо нарушение както на конституцията, така и на Европейската конвенция за правата на човека и „представлява форма на процесуален тормоз спрямо обвиняемите, които обичайно, макар и след десетилетия, биват оправдани“. Те цитират и някои решения на Европейския съд по правата на човека в Страсбург като посочват за аргумент и присъдените обезщетения, които представляват „не просто огромна финансова тежест, пряко върху гърба на данъкоплатците, не и спрямо прокуратурата“, но остава нерешен и въпросът, че тези обезщетения за бавно правосъдие „не са в състояние да компенсират по никакъв начин наложените ограничения и репресията спрямо гражданите“, посочват още депутатите от „Изправи се! Мутри вън!“.
„На последно място, вечните оплаквания на прокуратурата за невъзможността им да се справят в двугодишен срок с разследване на тежки престъпления от една страна показват нуждата от драстична промяна в модела на работа на прокуратурата и извършване на дълбоки реформи, от друга страна явно показват нежеланието им да бъдат лишени от порочния, но много ефективен метод за изнудване и натиск спрямо обвиняемите, които често нямат друг избор, освен да приемат отправените им „неприлични предложения“, доколкото другата възможност е да имат качеството на обвиняеми в неразумен срок“, посочват още вносителите в мотивите.
Кметът на София и бивши председатели на НС да слязат от колите на НСО
С промени в Закона за Националната служба за охрана да бъде прекратена охраната и транспорта с автомобили на НСО, които в момента се полагат на кмета на столицата и на бившите председател на Народното събрание и зам.-председатели на парламента (в момента те се охраняват от НСО до 4 г. след като са освободени от длъжност). Предлага се и да се промени състава на комисията, която заседава в НСО и обикновено определя дали на застрашени лица да бъде осигурена охрана и за какъв период от нея. В момента в нея освен председател – началникът на НСО, членове са главният секретар на МВР и председателят на Държавната агенция „Национална сигурност“ (ДАНС).
Предложението на „Изправи се! Мутри вън!“ е председател да бъде отново шефът на НСО, а членове министърът на вътрешните работи и председателя на ДАНС като последните двама да предоставят становища, но без да имат право на глас при вземането на решения.
В мотивите е записано, че е „налице огромен, напълно неоправдан и ненужен разход на средства на данъкоплатците“. Вносителите определят като абсурдно осигуряването на специализиран транспорт от страна на НСО по отношение на кмета на столицата, „доколкото не е налице нито една смислена причина за това“. Освен това се посочва, че Столична община разполага с достатъчен бюджет и ако общинският съвет вземе решение, може да се осигури служебен транспорт, включително и за представителни цели, за сметка на собствения си бюджет.
„Парите на данъкоплатците не следва да служат за осигуряване на луксозен начин на живот на високопоставени политически лица, а да бъдат изразходвани разумно и само с оглед интересите на данъкоплатците, което в конкретния случай не е налице“, подчертават вносителите на проектозакона.
Същите са и аргументите за отпадналата необходимост от специализиран транспорт в продължение на до 4 години на бивши председатели на Народното събрание и техни заместници.
Промяната на състава на комисията, определяща кого и за какъв период да пази НСО, според депутатите от „Изправи се! Мутри вън!“ се налага заради „безконтролни решения“, които са недопустими в демократична държава. Министърът и шефът на ДАНС няма да имат право на глас, а ще могат единствено да осигуряват информация и да дават становища.
Юристи на държавна работа да могат да се кандидатират на избори
С предложения за промени в Закона за съдебната власт, депутати от коалицията „Изправи се! Мутри вън!“ искат да бъде дадена възможност на професионалисти като съдии, прокурори, служители на МВР и военни например, да могат да членуват в политически партии и да могат да се явяват като такива на избори.
„С приетия през 2011 г. Изборен кодекс в чл. 100 /сегашен чл. 158/ от същия беше въведена забрана да бъдат посочвани и регистрирани като кандидати от името на партии и коалиции редица групи граждани, които са на държавна служба – военнослужещите от въоръжените сили, служителите в дипломатическата служба, служителите на МВР, държавните служители от ДАНС, съдии, прокурори и следователи, както и други лица, за които със закон е забранено членството в политическа партия. С този, безспорно противоконституционен дискриминационен текст, беше практически отнета възможността на тези граждани на републиката да бъдат издигани за народни представители и да участват със своите качества и професионални познания в реалния политически живот“, посочват вносителите.
В мотивите си те посочват конкретни примери, както и цитати от Конституцията, на които тези текстове противоречат и се допълва, че с разпоредбата в Изборния кодекс се забранява на една от най-подготвените и уважавани юридически прослойки в държавата – тази на магистратската общност (съдии, прокурори и следователи) да бъдат избирани в парламента, което личи и в „абсурдното и пагубно качество“ на приеманото в Народното събрание законодателство през последните десетина години.
Тази публикация е част от ежедневния преглед на печата на правна тематика
Коментирайте