Вицепремиерът и лидер на ВМРО Красимир Каракачанов публикува нов вариант на промени в Закона за вероизповеданията само три дни, след като парламентарните лидери на ГЕРБ, БСП и ДПС внесоха заедно своя версия за ремонт на закона. В безпрецедентното обединение на управляващи и опозиция в 44-ия парламент обаче „Обединените патриоти“ не участват.

С внесения вече законопроект се предлага нов начин за финансиране от държавата на вероизповеданията – на подобен принцип, както се отпуска държавна субсисия на партиите. Според разписания механизъм обаче право на издръжка ще имат само институциите на православието и исляма. Забраняват се даренията за възнаграждения от чужди държави и лица, а всички други дарения ще са с разрешителен режим от Министерския съвет, ако поправките бъдат приети. Забранява се и свещенослужители да са чужди граждани.

Оказа се обаче, че ВМРО са подготвили свой вариант на промени, а самият Каракачанов обяви днес във фейсбук:

„В качеството ми на заместник министър-председател по обществен ред и сигурност и председател на ВМРО – Българско национално движение ще предизвикам обществено обсъждане по готовия Законопроект за вероизповеданията, който обещах да бъде внесен в парламента до края на този политически сезон. Това включва и разговори с Българската православна църква и всички основно застъпени в България вероизповедания.

Както е посочено и в мотивите, правилата, съдържащи се в него, са формулирани при стриктно спазване на принципа на равнопоставеност на различните вероизповедания. Предложенията, които аз и екипът ми правим с този проект, са предизвикани от негативни по характера си явления – религиозен радикализъм и осъществяване на терористични актове, наличие на индикации за политизация на вероизповеданията и на започнал процес на дезинтеграция на религиозен принцип на отделни религиозни общности в страната. Наблюдаваните опасни явления, които изброих, както и разпространението на религиозни доктрини за промяна на държавното устройство, светския характер и закони на страната ни са реална опасност за националната сигурност. Ето защо настъпи моментът за конкретни действия, а именно обществено обсъждане и внасяне в Народното събрание за гласуване на нов Закон за вероизповеданията (…)

От изявлението не става ясно защо „Обединените патриоти“ са извън невиждания иначе парламентарен консенсус между ГЕРБ, БСП и ДПС. От текста за законопроекта, разпространен от Каракачанов, може да се предположи, че е бил подготвен преди време – защото като адресат стои бившият вече председател на 44-ия парламент Димитър Главчев, който подаде оставка, а не настоящата председателка Цвета Караянчева.

Частта за държавната субсисия, възнагражденията на свещенослужителите, отчетността и т.н. между двата проекта доста си прилича, на моменти е дословно 1 към 1, става ясно от сравнението на текстовете. ВМРО също предлага държавна субсидия за вероизповеданията, отново само за тези, към които принадлежност са обявили над 1% от гражданите на страната. По данните от последното преброяване от НСИ – това са православието и ислямът. Повтаря се и друго предложение – забраната за дарения от чужбина за възнаграждения на свещенослужители, както и задължението всяко друго дарение да се декларира. За разлика от „консенсусния“ законопроект, в този на Каракачанов няма „таван“ за субсидиите, но пък има задължение с парите да се финансират и духовните училища, разкрити по искане на вероизповеданията. Размерът на възнагражденията на свещенослужители също се повтаря.

Проектът на ВМРО обаче предвижда нов регламент и за регистрация на вероизповедание, и за заличаването на регистрирано такова. За нарушения на финансовите разпоредби – например прием на дарение в противоречие с разписаните забрани, са предвидени солени глоби и за физически, и за юридически лица.

Текстовете на „патриотите“ са по-радикални в редица направления. Например – освен че свещенослужители могат да са само български граждани, те ще трябва да са завършили и религиозното си образование в български училища, в това число и висши. Има все пак и опция, която позволява верификация на чужда диплома от държавата. Предлага се и забрана за извършване на богослужения извън обявените от самите вероизповедания храмове, обредни и молитвени домове.

Записано е още, че проповедите трябва да се водят задължително и на официалния български език – спорна промяна, която се бе появила и в 43-ия парламент в законопроект и на „Атака“ и на „Патриотичния фронт“, които обаче така и не стигнаха до пленарната зала.

ВМРО дава и определение на понятията „религиозен радикализъм“ и „политизация на вероизповедание“. За прояви на първото могат да се смятат „опасни за националната сигурност действия, проповеди, текстове, изявления или обръщения на вероизповедание, които: отричат светския характер на държавата, оспорват или заменят върховенството на закона с друго право или се позовават на такова; противоречат на Всеобщата декларация за правата на човека и свързаните с нея международноправни актове на ООН и на Хартата на основните права на ЕС; противопоставят хората на религиозна или верска основа; проповядват, пропагандират или оправдават религиозен тероризъм, или религиозна война“ и др.

„Политизация на вероизповедание“ е опасно за националната сигурност нарушаване на принципа на отделно съществуване на политическата власт от религията и използване на вероизповедание, на неговите органи и храмове, традиции и обредност за политически цели от религиозна институция или политическа организация“, пише още в законопроекта.

ВМРО иска и ремонт на Закона за политическите партии  с цел на тях да им е забранено например да „защитават и пропагандират групови и малцинствени права по начин, който ги изолира и противопоставя на нацията“. Партиите да нямат право и да „се намесват в делата на вероизповеданията и да използват техните събития, ритуали и символи за своята дейност и цели“. За тези и други подобни „нарушения“, които, както се вижда, са доста разтегливо написани, пък се предвижда закриване на партии – прокуратурата ще е длъжна да поиска това от Софийския градски съд, ако преди това е получила сигнал за нарушение от държавен орган. Това в случай, че законопроектът на ВМРО бъде внесен в Народното събрание, както заявява Каракачанов. И, разбира се, ако бъде приет, въпреки че останалите парламентарни сили имат свой консенсусен вариант за промените.

Тази публикация е част от ежедневния преглед на печата на правна тематика

Коментирайте

avatar