В публикуваната от мен статия на 27.03.2022 година „Коментар на § 7е от Кодекса за социално осигуряване (КСО)“ в електронното издание на „lex.bg“ пропуснах да коментирам промените в КСО за 2009 година и да ги съпоставя с промените в същия кодекс през 2019 година.
Причината за това е липсата ми на научен опит в областта на осигурителното право от една страна, а от друга страна това, че се съсредоточих най-вече върху промените на КСО след годината на моето пенсиониране – 2013 г.
Поради важността на промените в КСО през 2009 година и приликата им с промените през 2019 година считам за особено важно да съпоставя по-подробно и детайлно промените през тези две години в отделен текст.
През 2021 година народните представители от 46-то  Народно събрание приеха следния текст в КСО:
„§ 7е. (Нов – ДВ, бр. 77 от 2021 г., в сила от 25.12.2021 г.) (1) Отпуснатите с начална дата до 24 декември 2021 г. включително пенсии се преизчисляват от 25 декември 2021 г. с процент 1,35 на сто за всяка година осигурителен стаж без превръщане и съответната пропорционална част от този процент за месеците осигурителен стаж без превръщане.            Пенсиите за трудова злополука и професионална болест, отпуснати с начална дата до 24 декември 2021 г. включително, се преизчисляват от 25 декември 2021 г. със съответния коефициент по чл. 79, ал. 1.
(2) Преизчисляването по ал. 1 се извършва, без да се променя доходът, от който е изчислена пенсията, след което тя се осъвременява, преизчислява и индексира съобразно нормативната уредба, действаща от датата на отпускането й до 24 декември 2021 г. включително.
(3) Преизчисляването на пенсиите по ал. 1 се извършва, ако това е по-благоприятно за лицето.“

  I. Начини/способи за осъвременяване на вече отпуснатите пенсии за периода от 01.01.2008 г. до 24.12.2021 година:

  1. Считано 1 юли 2017 г. с повишаване на тежестта на година осигурителен стаж от 1,1% на 1,126%, на основание 53, ал. 2 от ПЗР на ЗИДКСО /2015 г.
  2. По смесен начин:
  • през 2009 година : а) чрез повишаване на тежестта на година осигурителен стаж от 1,0% на 1,1% на основание § 22з, ал. 2 КСО, считано от 01.04.2009 г., и б) считано от 01.07.2009 г. индексиране с 9,0% на пенсиите, отпуснати до 31.03.2009 г., на основание чл. 100 КСО с решение на Надзорния съвет на Националния осигурителен институт.
  • считано от 1 юли 2018 г.: а) чрез повишаване на тежестта на година осигурителен стаж от 1,126% на 1,169% на основание § 53, ал. 2 от ПЗР на ЗИДКСО/2015 г., и б) увеличение с 3,8% на размера на пенсията към 31.12.2017 г. на основание § 53, ал. 3 от ПЗР на ЗИДКСО /2015 г., като се приема по-високия от двата размера на изчислената пенсия.
  • считано от 1 юли 2019 г.: а) чрез повишаване на тежестта на година осигурителен стаж от 1,169% на 1,2% на основание § 7в, ал.1 и, ал. 2 от КСО/2018 г., и б) увеличение с 5,7% на размера на пенсията към 31.12.2018 г. на основание § 7б, ал.2 КСО/2018 г., като на основание § 7в, ал.3 се приема по-високия от двата размера на изчислената пенсия.
  1. През останалите години на основание чл. 100 КСО по така нареченото „швейцарско правило“ с процент, равен на сбора от 50 на сто от нарастването на осигурителния доход и 50 на сто от индекса на потребителските цени през предходната календарна година (или полусбора от двата показателя).

II. Определяне на правно ирелевантните години за прилагане на 7е, ал.2 КСО.

Разпоредбите на § 7е, ал.2 не се отнасят за тези години, през които пенсиите са осъвременявани, преизчислявани и индексирани само с процент на тежест на осигурителния стаж 1,2% или по-малко, и разбира се, нулевите 2010 г., 2011 г. и 2012 г., когато липсва осъвременяване.
Правно ирелевантни са 2009 година (частично), 2017 година и 2018 година.

  1. 2009 година е частично ирелевантна, защото не се прилага повишението на пенсиите чрез увеличаване на тежестта на година осигурителен стаж от 1,0% на 1,1%, считано от 01.04.2009 г.
  2. През 2017 година пенсиите бяха преизчислени само с повишаване на тежестта на осигурителния стаж от 1,1% на 1,126%.
  3. Правно ирелевантна е и 2018 година – вижте подробното изложение в статията ми от 27.03.2022 г.

III. Определяне на правно релевантните години за прилагане на 7е, ал.2 КСО.

  1. Правно релевантни са всичките години, през които пенсиите са преизчислявани/индексирани на основание чл. 100 КСО.
  2. Частично правно релевантна е 2009 година, когато второто преизчисление/осъвременяване с повишение от 9,0% на пенсиите, отпуснати преди 31.03.2009 г., считано от 01.07.2009 г., е извършено на основание чл. 100 КСО.
  3. Правно релевантна частично е 2019 година, защото не следва да се приложи в пълен размер от 5,7 % повишението на пенсиите, отпуснати преди 31.12.2018 г., а само частично увеличение в размер на 2,9694 % – вижте подробното изложение в статията ми от 27.03.2022 г.

IV. Правна уредба на осъвременяването на пенсиите през 2009 г.
През 2009 година осъвременяването на пенсиите беше извършено на основание § 4 и § 8 от Преходните и заключителни разпоредби на Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2009 г., ДВ, бр. 109/ 23.12.2008 г.:
„§ 4. В Кодекса за социално осигуряване се правят следните изменения и допълнения:
В член 2 …………………………………………………………………………..…………………………………………………………………………….
39. В преходните и заключителните разпоредби се създава § 22з:
„§ 22з. (1) За 2009 г. максималният размер на получаваните……………………
(2) Отпуснатите с начална дата до 31.03.2009 г. пенсии се преизчисляват по реда на чл. 70 с процент 1,1 на сто за всяка година за всяка година осигурителен стаж, без да се променя доходът, от който е изчислена пенсията.
40. В преходните и заключителните разпоредби се създава § 22и:
„§22и. (1) За 2009 г. осъвременяването на пенсиите, отпуснати с начална дата до 31.03.2009 г., се извършва от 1 юли с процента, определен по чл. 100, намален с 10 пункта.
(2) С процента по ал. 1 се увеличава и минималния размер на пенсията за осигурителен стаж и възраст.
(3) Осъвременяването по ал. 1 и ал. 2 се извършва с решение на Надзорния съвет на Националния осигурителен институт.“
„§ 8. Законът влиза в сила от 01.01.2009 г., с изключение на § 4, т. 30 и 39, които влизат в сила от 1 април 2009 г. и § 4, т. 40, която влиза в сила от 1 юли 2009 г.“
С решение на Надзорния съвет на Националния осигурителен институт, от 1 юли 2009 г. пенсиите, отпуснати с начална дата до 31.03.2009 г., се увеличават с 9,0 процента.

V. Правна уредба на осъвременяването на пенсиите през 2019 г.
Съгласно разпоредбите на член 70 от  КСО, отпусканите пенсии след 01.01.2019 година се определяха с 1,2% тежест на година осигурителен стаж, след превръщането му в трета категория труд, вместо дотогавашните  1,169%.
Пенсиите, отпускани до 31.12.2018 година, се промениха на основание следните разпоредби:
„§ 7б. (Нов – ДВ, бр. 102 от 2018 г., в сила от 1.01.2019 г.) (1) През 2019 г. пенсиите не се осъвременяват по чл. 100.
(2) Размерът към 30 юни 2019 г. на пенсиите, отпуснати с начална дата до 31 декември 2018 г., се увеличава от 1 юли 2019 г. с процент 5,7.

§ 7в. (Нов – ДВ, бр. 102 от 2018 г., в сила от 1.01.2019 г.) (1) Пенсиите, отпуснати с начална дата до 31 декември 2018 г., се преизчисляват от 1 юли 2019 г. с процент 1,2 за всяка година осигурителен стаж и съответната пропорционална част от този процент за месеците осигурителен стаж. Пенсиите за трудова злополука и професионална болест, отпуснати с начална дата до 31 декември 2018 г., се преизчисляват от 1 юли 2019 г. със съответния коефициент по чл. 79, ал. 1.
(2) Преизчисляването по ал. 1 се извършва, без да се променя доходът, от който е изчислена пенсията, след което тя се осъвременява, преизчислява и индексира съобразно нормативната уредба, действаща от датата на отпускането й до 30 юни 2019 г. включително.
(3) Когато преизчисленият размер на пенсията по ал. 1 и размерът на пенсията по § 7б, ал. 2 не са равни, пенсията се определя в по-високия размер.“

VI. Прилики в разпоредбите, регламентиращи изчисляването и осъвременяването на пенсиите през 2009 и 2019 години.

  1. НОВИТЕ пенсии, отпуснати след 1 април 2009 г. и след 1 януари 2019 г. с повишения процент тежест на година осигурителен стаж, НЕ СЕ осъвременяват с фиксиран процент от 1 юли същата година;
  2. Извършено е осъвременяване с фиксиран процент само на СТАРИТЕ, вече отпуснати пенсии, съответно до 31.03.2009 г. и до 31.12.2018 г.,  считано от 1 юли същата година. Различно е само основанието:
  • През 2009 година, на основание § 22и от КСО, с решение на Надзорния съвет на Националния осигурителен институт (НС на НОИ), пенсиите, отпуснати до 31.03.2009 година, се осъвременяват с 9,0%, считано от 01.07.2009 г.
  • През 20019 година, на основание § 7б, ал. 2 от КСО, с решение на Народното събрание, пенсиите, отпуснати до 31.12.2018 година, се осъвременяват с 5,7%, считано от 01.07.2019 г.

VII. Различия в правната регламентация на изчислението и осъвременяването на пенсиите през 2009 и 2019 години.

  1. Прилагане на изчислението и преизчислението на пенсиите с повишения процент за година осигурителен стаж е от различни дати.

През 2009 година преизчислението на старите пенсии и изчислението на новоотпусканите пенсии с по-високия процент тежест на година осигурителен стаж 1,1%, се прилага от 01.04.2009 г.
През 2019 година изчислението на отпусканите след 01.01.2019 г. пенсии се извършва от същата дата с повишения процент 1,2 тежест на година осигурителен стаж, а пенсиите, отпуснати до 31.12.2018 г., се преизчисляват с новия, по-висок процент тежест на година осигурителен стаж 1,2, считано от 1 юли 2019 г.

    1. Различен е субектът, разпореждащ осъвременяването на старите пенсии с фиксиран процент от 1 юли.

През 2009 година законодателят с § 22и, ал. 3 от КСО делегира правомощието за осъвременяването на пенсиите, отпуснати до 31.03.2009 г., на Надзорния съвет на НОИ, който от своя страна определи осъвременяването на тези пенсии от 1 юли 2009 г. да стане с 9,0%.
През 2019 година законодателят със свое волеизявление – § 7б от КСО, ал. 1, иззе делегираното правомощие за осъвременяване на пенсиите по т.нар. „швейцарско правило“ на Надзорния съвет на НОИ -„През 2019 г. пенсиите не се осъвременяват по чл. 100“, и с § 7б , ал. 2 Народното събрание определи от 1 юли 2019 г. осъвременяването на пенсиите, отпуснати до 31.12.2019 г., да стане с 5,7%.

VIII. Коментар на тълкуването на НОИ относно осъвременяването на пенсиите през 2017, 2018 и 2019 години.

На сайта на НОИ е публикуван следния текст:
„От 2017 г. до 31 декември 2019 г., пенсиите не бяха осъвременени по т.н. „швейцарско правило“, тъй като бе предвиден друг ред за увеличението и преизчислението им. Същият е регламентиран с разпоредбите на § 53 от ПЗР на ЗИДКСО от 2015 г. за времето до 31 декември 2018 г. и с разпоредбите на § 7б и § 7в от ПЗР на КСО за 2019 г.“
За 2017 и 2018 години съм съгласен, през тези години пенсиите бяха осъвременявани чрез увеличаване на тежестта на година осигурителен стаж съответно на 1,126 % през 2017 г. и на 1,169 % през 2018 г. (за това вижте предишното ми изложение от 27.03.2022 г.).
Но през 2019 г. разпоредбите са различни.
Според експертите на НОИ през 2019 година пенсиите НЕ са осъвременявани по т.нар. „швейцарско правило“, а е бил определен друг ред за увеличението и преизчислението им – § 7б и § 7в от ПЗР на КСО.
Как се извършва осъвременяването по така нареченото „швейцарско правило“?
По дефиниция „швейцарското правило“ представлява (цитирам написаното в сайта на НОИ):  (1) пенсиите, отпуснати до 31 декември на предходната година, се осъвременяват (2) ежегодно от 1 юли (3) с решение на Надзорния съвет на Националния осигурителен институт (4) с процент, равен на 50 на сто от нарастването на осигурителния доход и 50 на сто от индекса на потребителските цени през предходната календарна година.
Считано от 1 юли 2019 г. пенсиите, отпуснати до 31.12.2018 г., бяха увеличени с 5,7% на основание § 7б, ал. 2 КСО.

Изпълнени ли са условията по този параграф за така нареченото „швейцарско правило“? Да проверим и сравним:
(1) Бяха осъвременени пенсиите, отпуснати до 31.12.2018 г. Следователно първото условие е изпълнено.
(2) Осъвременяването е от 1 юли 2019 г., с което е изпълнено и второто условие.
(3) Осъвременяването не беше извършено с решение на Надзорния съвет на НОИ, а беше извършено пряко от Народното събрание.
Народното събрание (НС) е висшия орган на управление на Република България и единствен законодателен орган, който приема, изменя, допълва и отменя законите в България.
Като такъв орган с негово волеизявление е приета нормата на член 100 от КСО, с която НС делегира правомощия на Надзорния съвет на НОИ, който със собствено решение ежегодно да осъвременява пенсиите по „швейцарското правило“.
От общата теория на правото е известен принципа „Per argumentum a fortiori“ – който има по-силното право (в случая да оправомощава), то той има правото и сам, със собствено волеизявление да дерогира това правомощие – временно или постоянно, и да упражни самостоятелно това правомощие.
В случая с разпоредбата на § 7б, ал. 1 КСО („През 2019 г. пенсиите не се осъвременяват по чл. 100.“) НС отнема/изземва правото на Надзорния съвет на НОИ да приложи чл. 100 КСО само за 2019 г. и с § 7б, ал. 2 КСО сам, със собствено волеизявление, определя с какъв процент да бъдат осъвременени от 1 юли 2019 г. пенсиите, отпуснати до 31.12.2018 г. – 5,7 %.
Следователно и третото условие също е налице!
Нещо повече! Съществените елементи на „швейцарското правило“ са три:  (а) пенсиите, отпуснати до 31 декември на предходната година, се осъвременяват (б) ежегодно от 1 юли (в) с процент, равен на 50 на сто от нарастването на осигурителния доход и 50 на сто от индекса на потребителските цени през предходната календарна година. Субектът, определящ осъвременяването на пенсиите не е задължителен елемент от правилото! Надзорният съвет на НОИ няма правомощия в Швейцария, но правилото се прилага, все пак оттам сме го заимствали!
(4) На какво основание са определени точно 5,7% не се наемам да искам обяснения от Народното събрание, законодателния и най-висш орган на управление на Република България, но съм сигурен, че нарочни експерти са съветвали народните представители и по един или друг начин това увеличение има пряка връзка с индекса/ръста на потребителските цени (инфлацията) и ръста на осигурителния доход през 2018 година и в никакъв случай не е случайно избрано число!
Справката за ръста на потребителските цени за 2018 година в архива на Националния статистически институт показва 2,7% увеличение, а ръстът на осигурителния доход за 2018 г. спрямо 2017 г., според архива на НОИ, е 8,3%.
Следователно полусборът е 2,7%+8,3%=11%:2=5,5%, малко по-малко (0,2%) от приетото осъвременяване на пенсиите по § 7б, ал. 2 КСО – 5,7%! Вероятно това се дължи на прогнозните данни от края на 2018 г., на базата на които е определен процента 5,7, и които се различават от действителните данни през 2019 г., изчислени от Националния статистически институт и НОИ.
Следователно е изпълнено и последното,  четвъртото условие на „швейцарското правило“ и твърдението на НОИ е неправилно и неиздържано юридически!
През 2019 година пенсиите, отпуснати преди 31.12.2018 г., считано от 01.07.2019 г., са (1) изчислени на основание § 7в, ал. 1 и ал. 2 – с новия процент тежест 1,2 за година осигурителен стаж, (2) изчислени са по „швейцарското правило“ с пряко разпореждане на НС на основание § 7б, ал. 2 – увеличение с 5,7 %, и (3) на основание § 7в, ал. 3 същите са осъвременени до втория размер (размерът на пенсията, осъвременена по разпореждане пряко от Народното събрания по т.нар. „швейцарско правило“), за повече подробности вижте предишната ми статия!
Твърдението на НОИ за 2019 година щеше да бъде вярно при две хипотези:
Хипотеза 1: Не съществуваха разпоредбите на § 7б от КСО и § 7в, ал. 3 ;
Хипотеза 2. Народното събрание чрез разпоредбата на § 7б, ал. 2 беше разпоредил индексация на отпуснатите преди 31.12.2018 г. пенсии с 2,65 % или по-малко.

IX. Заключение.

1. През 2009 г. и през 2019 г. са обособени две различни множества от пенсии:

  • Множеството на новоотпуснатите през съответната година пенсии. През 2009 година това са пенсиите, отпуснати след 1 април 2009 г., а през 2019 г. това са пенсиите, отпуснати след 1 януари 2019 година. Тези пенсии НЕ СЕ ОСЪВРЕМЕНЯВАТ от 1 юли на съответната година, а само при преизчисления през последващите години.
  • Множеството на вече отпуснатите, старите пенсии. През 2009 година това са пенсиите, отпуснати до 31 март 2009 г., а през 2019 г. това са пенсиите, отпуснати до 31 декември 2018 година. Тези пенсии са преизчислени с нов, по-висок процент на тежест за година осигурителен стаж, от 1,0 на 1,1%, считано от 1 април 2009 г., и от 1,169 на 1,2%, считано от 1 юли 2019 г. Но същите пенсии са осъвременени допълнително от 1 юли съответната година, съответно с 9,0% през 2009 г. на основание чл. 100 КСО с решение на Надзорния съвет на Националния осигурителен институт, и с 5,7% през 2019 г. на основание § 7в, ал. 3 във връзка с § 7б, ал. 2 КСО, с пряко разпореждане на Народното събрание.

2. През 2019 година, както и през 2009 година, е извършено двукратно изчисление/индексиране/осъвременяване на вече отпуснатите пенсии. Вече отпуснатите пенсии до 31.03.2009 г. са (1) преизчислени на 1 април 2009 г с по-висок процент 1,1 за година осигурителен стаж, след което са (2) осъвременени с 9,0% по т.нар. „швейцарско правило“, считано от 1 юли същата година. Отпуснатите до 31.12.2018 г. пенсии са (1) преизчислени от 1 юли с процент 1,2 за година осигурителен стаж, (2) веднага от същата дата пенсиите към 31.12.2018 г. са индексирани с 5,7% по т.нар. „швейцарско правило“ и от същата дата са (3) осъвременени на основание § 7в, ал. 3 КСО до втория размер като по-висок.

3. Независимо от факта, че двукратното преизчисление на пенсиите от 1 юли 2019 година е извършено от една и съща дата и второто преизчисление с 5,7% не е извършено по реда на чл. 100 КСО, същото par excellence е по т.нар. „швейцарско правило“ и следва да бъде включено при осъвременяването на пенсиите на основание § 7е от КСО на 25.12.2021 г., като се вземе предвид увеличението на същите пенсии след преизчисляването им с новия процент 1,2 за година осигурителен стаж. Тоест, не се прилага пълния процент 5,7, а същият се редуцира до процента на увеличение на размера на пенсията, определен с разпоредбите на § 7в, ал. 2 КСО, до размера на пенсията, определен на основание § 7б, ал. 2 КСО.

4. Към 25.12.2021 година пенсиите, отпуснати до 31.12.2018 г., следва да се индексират допълнително с коефициент (или процент), равен на съотношението : размерът на пенсията, изчислен на основание § 7б, ал. 2 КСО, разделен на размера на пенсията, изчислен по разпоредбите на § 7в, ал. 1 и ал. 2 КСО. И двете стойности на пенсиите се съдържат в пенсионното разпореждане на НОИ от 1 юли 2019 г. за всеки пенсионер.

5. Този коефициент е компенсация/индексация на размера на старите пенсии, отпуснати преди 31.12.2018 г., спрямо размера на отпусканите пенсии след 01.01.2019 г., заради изоставането на първите по осигурителен доход и натрупана инфлация! Заличаването/зачеркването на 25.12.2021 г. на този коефициент от размера на пенсиите, отпуснати преди 31.12.2018 г., (включен в размера на същите пенсии за периода от 01.07.2019 г. до 24.12.2021 г.), означава отричане/заличаване на инфлацията и изоставането на осигурителния доход на старите пенсии (отпуснати преди 31.12.2018 г.) спрямо новите (отпуснати след 01.01.2019 г.) със задна дата, без законодателят чрез разпоредбите на § 7е от КСО да е разпоредил това!

ИВАН СТОЙЧЕВ

Пенсионер

Завършено висше образование с образователно-квалификационна степен "Магистър" : 1991 година минен инженер; 1997 година юрист; 2001 година юридическа правоспособност. Работил съм като минен инженер- подземен работник 1991-1995 г.. Служител в МВР/СДВР като инспектор "Криминална полиция", началник група "Криминална полиция", началник "Човешки ресурси в Районно полицейско управление в София, началник на група "Метрополитен" в отдел "Охранителна полиция" - СДВР.

Вижте всички публикации на ИВАН СТОЙЧЕВ