Двойни глоби след срока за плащане, табели с отговорник за пътя и зони 30 в градовете предлага МВР
Новите шофьори и тези на автобуси и камиони с толеранс до 0,2 промила
Ще отнемат точки за повече нарушения
МВР обявява търг за пощенски услуги, за да връчва повече санкции
Шофьор получава електронен фиш. Трябва да плати 100 лв. за превишаване на скоростта в срок от 1 месец. Ако го направи до 14 дни след връчване на глобата, плаща 50 лв. Ако се забави повече от месец, превежда 200 лв. по сметката на фонд „Безопасност на движението“.
Такава методика предлага работна група в МВР за изменение на Закона за движението по пътищата, стана ясно на форум в Министерския съвет, организиран от вицепремиера и вътрешен министър Иван Демерджиев.
Според експертите
мярката ще стимулира нарушителите да
плащат глобите Така ще се повиши събираемостта им, което е сериозен проблем в последните години.
Освен това ще бъде обявена обществена поръчка за пощенски услуги, които МВР да ползва за връчване на електронните фишове и наказателните постановления, които растат всяка година и приближават 2 милиона.
Изменения на Закона за движението по пътищата за по-бързо връчване, включително и електронно, бяха направени през лятото, но правителството падна след вот на недоверие 2 дни след края на общественото обсъждане. Сега този проект се доработва с нови предложения. Затова ръководството на МВР обсъди идеите си и мерките с държавни институции и неправителствени организации, преди законопроектът да бъде публикуван отново за обществено обсъждане с новите предложения.
Зам. главният секретар на МВР Станимир Станев изброи промените.
Една от тях засяга водачите, които имат книжка от по-малко от 2 г. За тях се предвижда
в определен срок след шофьорския изпит да карат с придружител
Освен това толерансът за употреба на алкохол при тях ще е по-малък – до 0,2 промила. Сега за всички е 0,5 промила, а над тази стойност има санкции. Същият праг като за новите водачи се предвижда и за шофьорите на автобуси и камиони, които возят хора и товари.
Отново ще се предложат зони в градовете, в които ще има специални правила за движение – до 30 км/ч за автомобилите и пълно предимство за пешеходците. Друга идея е контролни точки да се отнемат за по-голям кръг от нарушения, отколкото сега, както и завишаване на глобите за най-драстичните.
Пешеходците извън градовете ще бъдат
задължени да носят светло- отражателни жилетки през нощта,
за да са видими за шофьорите, е друго предложение на работната група. Често те стават жертви на междуселски пътища, а липсата на камери и свидетели подтиква шофьорите да бягат.
Изцяло ново предложение са информационните табели на пътищата. На тях трябва да пише кой е собственик и кой- отговорник за пътя и поддържането му. Записано е, че трябва да се посочи телефон, адрес и други данни за собственика. Въвежда се изискване към собственика и отговорника по поддържането да не допускат препятствия или да ги премахват веднага.
Обсъдени са и промени в три наредби – за контролните проверки на пътя и в предприятията, за медицинските прегледи за физическа годност на шофьорите и за установяване на концентрацията на алкохол и наркотици и ускоряване на изследванията. Сега се чака седмици, за да излезе пробата на водачи, които са тествани в лаборатории. Проблемът е, че са малко и са претрупани с работа. Министър Иван Демерджиев съобщи, че
до дни ще започне да действа нова лаборатория
Работи се по увеличаване на броя им в областните градове и столицата.
„Нужна е цялостна стратегия, за да ограничим травматизма. Говорихме с колегите в Испания. Там този процес е продължил 10 г. Нашата цел е този срок да е много по-малък. Има три големи проблема. Висок е травматизмът при децата. Всяка година загиват средно по 30 деца и 1000 са ранените. (Виж 9-а стр.). Нужни са възпитание и часове в училищата по пътна безопасност. Друг проблем са произшествията по време на работа. Всяка година при
20% от катастрофите виновните и жертвите са били зад волана по служба
Трябва да се повиши отговорността на ръководителите. Третият голям проблем е неглижирането на превишената скорост, последствията от която са тежки“, каза вътрешният министър Иван Демерджиев. За да се ограничат катастрофите и нарушенията по пътя, МВР използва служители и техника на максимум, въведен е линеен контрол, при който патрули се движат в трафика и извеждат джигитите веднага, 9000 души от Охранителна полиция са обучени за проверки по пътищата.
„Нарасна разкриваемостта на пияни и дрогирани шофьори, както и на такива без книжки. Създава се впечатление, че тези случаи нарастват. По-скоро нараства броят на задържаните“, добави Демерджиев.
Вече е известно, че отказът от дрегер ще се криминализира
Откакто има специализирана акция за пияни и дрогирани шофьори, всеки ден около 15-20 души отказват тест на пътя и лабораторно изследване. Сега книжката им се отнема за 2 г. и плащат глоба от 2 хил. лв., но не носят наказателна отговорност като употребилите алкохол над 1,2 промила или наркотици.
„Товарният трафик от Турция към Румъния се увеличи с 20%. Пътната инфраструктура не е в достатъчно добро състояние“, каза Демерджиев и съобщи, че работни групи обсъждат и управление на трафика по граничните пунктове, както и изграждане на нови. Идеята е да има и жп линия от Одрин до Ямбол, която да вози голяма част от тировете.
Тази публикация е част от ежедневния преглед на печата на правна тематика
Коментирайте