При около 80% от сигналите към КЗП, потребителите са удовлетворени от резултата, но всичко зависи от конкретния случай. Това заяви пред БНР Ангел Димитров – главен юрисконсулт в Регионалната дирекция на Комисията за защита на потребителите в София. Той посочи, че получават множество сигнали както за непоискани услуги, така и за нелоялни търговски практики.

Сигнал за непоискана услуга подаде към БНР и журналистът Диана Димитрова. Става дума за застраховка, за която се заплаща месечно 2 лв. от всеки потребител и се добавя към услугата на кабелния оператор.

В предаването „Хоризонт до обед“ тя разказа, че е отишла да плати редовна месечна такса за кабелна телевизия, когато е получила 2 касови бележки – едната за таксата, а другата – за застраховка. От централата на мобилния оператор са потвърдили за застраховката и са обяснили, че за нея е дадено съгласие при преподписване на договора за услугата.

„Това се явява вид скрита услуга, за която нито си информиран, нито си предупреден, нито е поискано съгласие. Изведнъж, без да знаеш, се оказваш с договор за застраховка и то абсурдна – 2 лв. на месец, срещу която ти нищо не можеш да застраховаш естествено. Оказва се, че когато се натрупат 20 хил. лв. – можете да прецените срещу 2 лв. на месец кога ще се натрупат 20 хил. лв., можеш да ползваш някакви видове услуги – за застраховка „Дом“, за пожари, наводнения и т.н. Това е изнудване и злоупотреба с доверието на потребителите“.

Ангел Димитров от КЗП обясни, че ако договорът не е подписан лично – човек може да се обърне към МВР и прокуратура. В случаите обаче, когато мобилният оператор добавя такива застраховки в договора, той е подписан от потребителя, т.е. той е дал своето съгласие. Хората избягват да изчитат целия договор заради големия му обем, посочи Димитров. По думите му е задължително договорът да се представя на хартиен носител.

„В случая се касае за непоискана услуга. Тя е регламентирана в чл. 62 от Закона за защита на потребителите, като изрично е казано, че потребителят не е длъжен да заплаща или възстановява определена сума, когато услугата е предоставена“, обясни той.

В позиция от Асоциацията на застрахователите казват: „Когато застрахователен продукт се предлага като допълнителна услуга от дадена компания/организация, то именно тя поема отговорността към своите клиенти във връзка с предоставяне на предварителна информация по повод тази допълнителна услуга“.

 

Тази публикация е част от ежедневния преглед на печата на правна тематика

Коментирайте

avatar