Върховният административен съд (ВАС) се произнесе окончателно, че неоснователно Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) е глобила „Метро Кеш енд Кери България“ с 14.97 млн. лв. в началото на 2019 г. Санкцията бе заради рекламен клип и дойде след жалба на конкурента „Лидл България енд Ко“. Пряка връзка между рекламата и провежданите тематични седмици в германския дискаунтър нямаше, но пък комисията видя щета и постави гигантска санкция.

До тук КЗК има няколко сходни случая, в които за дребно потенциално нарушение се търсят милиони. По най-стария рекорд – на вносителя на „Хюндай“, все още няма окончателно решение. Случаят е от 2012 г., глобата за „Индустриал комерс“ е 16 млн. лв., но произнасянето се забави заради запитване до ЕС, а сега делото чака решение.

Поводът за „Метро“: Мираж за атака срещу „Лидл“

Поводът за производството е видеоклип на „Метро Кеш енд Кери България“ с послание „Не сменяй вкуса, смени магазина. При нас италианската седмица е през цялата година. „Метро“. Имаме го.“ КЗК смята, че в рекламните клипове е налице косвено идентифициране на конкурента „Лидл“, който организира тематични седмици от 2012 г. досега, по време на които се предлагат продукти, типични за кухните на някои държави, известни с традиции в кулинарията.

В своето решение комисията беше преценила също, че „Метро“ извлича за себе си нелоялно предимство от известността на отличителния за „Лидл“ белег – тематичните седмици. „Дори самият начин на представяне на това послание във видеоклиповете – с хумористичен, дори снизходителен елемент, противоречи на добрите нрави и уврежда доброто име и доверието към „Лидл“ и предлаганите от него продукти в представите на потребителите“, беше обобщил в решението си антимонополният орган.

Съдът: „Тематичните седмици“ не са уникални

Провежданите от „Лидл“ рекламни кампании под формата на „тематични седмици“ не са уникални и не са характерни единствено и само за този търговец, заключи първоинстанционният съд, а ВАС потвърждава този извод. През 2018 г. в магазини „Лидл“ са проведени 24, а в две от конкурентните вериги („Фантастико“ и „Кауфланд“) общо 10 тематични промоционални кампании, свързани с традиционни кухни. Други търговци на дребно също провеждат различни промоции, свързани с намаление на продажната цена, както и рекламни кампании за предлаганите продукти (като част от тях имат тематичен характер), с различна продължителност, вкл. и седмична.

КЗК незаконосъобразно е приела, че въпросната рекламна кампания на „Метро“ попада в категорията на сравнителната реклама и идентифицира пряко или косвено конкурента „Лидл“, пише в решението. В обсъжданите рекламни послания не се съдържа дискредитираща или опетняваща информация. В тях не би могъл да бъде идентифициран конкурент, поради което те не могат да създадат в потребителите негативна нагласа спрямо „Лидл“. В рекламните клипове не са установени компрометиращи, осмиващи, неверни или необосновани твърдения по отношение на конкретен участник на пазара, заключава съдът. И дава обективна статистика. От 18 394 гледания на клиповете в YouTube има само два потребителски коментара, които ги свързват с конкурента „Лидл“, а при 123 000 последователи на страницата на „Метро Кеш енд Кери България“ ЕООД във Facebook – само шест (0.005%), се посочва в решението на ВАС.

Финансови санкции

ВАС отменя решението на първоинстанционния съд, според което КЗК и „Лидл България“ трябва да заплатят солидарно на „Метро Кеш енд Кери България“ направените в хода на производството 10 050 лева разноски (от които 50 лева заплатена държавна такса и 10 000 лева – за възнаграждение на един адвокат), и постановява те да бъдат платени само от комисията. КЗК и „Лидл България ЕООД енд КО“ ще трябва да заплатят на „Метро“ по 4000 лв. за разноски за адвокатско възнаграждение, направени в касационното производство. Съдът оставя без уважение искането на „Метро Кеш енд Кери България“ за присъждане на разноски над тези 8000 лева до претендираните 53 402 лева.

Върховният административен съд (ВАС) се произнесе окончателно, че неоснователно Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) е глобила „Метро Кеш енд Кери България“ с 14.97 млн. лв. в началото на 2019 г. Санкцията бе заради рекламен клип и дойде след жалба на конкурента „Лидл България енд Ко“. Пряка връзка между рекламата и провежданите тематични седмици в германския дискаунтър нямаше, но пък комисията видя щета и постави гигантска санкция.

До тук КЗК има няколко сходни случая, в които за дребно потенциално нарушение се търсят милиони. По най-стария рекорд – на вносителя на „Хюндай“, все още няма окончателно решение. Случаят е от 2012 г., глобата за „Индустриал комерс“ е 16 млн. лв., но произнасянето се забави заради запитване до ЕС, а сега делото чака решение.

Благодарим ви, че четете Капитал! Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си. Влезте в профила си Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал. Вижте абонаментните планове

Тази публикация е част от ежедневния преглед на печата на правна тематика

Коментирайте

avatar