Неправилно поставени или направо липсващи пътни знаци, неравности на пътя, лоша маркировка, липса на адекватна сигнализация, непочистени банкети, избуяла растителност в крайпътните пространства. Това са само част от нередностите по автомагистралите, скоростните и републиканските пътища у нас, установени след проверка, възложена от Върховната административна прокуратура (ВАП) на Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) и на Държавната агенция „Безопасност на движението по пътищата“ (ДАБДП), извършена по повод тежкия пътен инцидент на АМ „Струма“ от ноември м.г., при който загинаха 45 македонски граждани.

Резултатите са показали незадоволителни нива на пътна безопасност като по всички автомагистрали се наблюдават редица пропуски и несъответствия в управлението на пътната инфраструктура и на нормативните изисквания.

Например на магистрала „Тракия“ пътните знаци не съответстват на нормативните изисквания като е установено, че на голяма част от ограничителните системи за пътища (ОСП) светлоотразителите не са видими или липсват, на много места не са спазени изискванията за цвят на фона на пътните знаци. Сигнализирането на всички опасности по „Тракия“ с предупредителни пътни знаци е направено в отклонение от регламентираните в наредби изисквания, а една от основните грешки, която е установена и на останалите автомагистрали, е, че предупредителните знаци се поставят не непосредствено преди опасността, а при пътните знаци за намаляване на скоростта, което на практика означава, че опасността започва не там, където се намира знакът.

Що се отнася до крайпътните обекти и площадки за отдих, там са установени следните нередности: липса на каквото и да било обезопасяване, липса на енергопоглъщащи елементи (буфери и терминали), прилагане на неправилно занулени елементи на ограничителните системи за пътища, липса на адекватна сигнализация, която да указва площадките за отдих и бензиностанциите. От ВАП посочват, че констатираните проблеми са предпоставка за настъпване на пътнотранспортни инциденти.

По въпроса за състоянието на крайпътното пространство, от ДАБДП са установили неравности в пътното покритие, непочистени банкети и отводнителни окопи, растителност и дървесни видове в крайпътното пространство. „Констатирана е системна практика за отвеждането на повърхностните води да се изграждат окопи със сечение, което отново представлява опасност в крайпътното пространство, а в същото време тези съоръжения не са обезопасени с ограничителни системи за пътищата“, става ясно от доклада.

Подобно е състоянието и на другите магистрати. Затова от агенцията за безопасност на движението заключават, че има системно неспазване на нормативните документи. „Неправилно въвеждане на ограничения, неправилно поставяне или липса на пътни знаци са системно повтарящи се грешки. Заложените изисквания към вида и качествата на пътната маркировка не се спазват, а в допълнение, често се наблюдава и неправилното ѝ полагане. Констатирани са неравности в пътното покритие, лошо състояние на пътната маркировка и пътните знаци, несъответствието на ограничителните системи с правилата и серия стандарти БДС, непочистено крайпътно пространство и др.“, се казва в доклада на ДАБДП.

Що се отнася до първокласните пътища, агенцията е установила, че често се наблюдават пукнатини, коловози и загуба на равност, организацията на движение била в изключително лошо състояние, както по отношение на експлоатационното състояние на средствата за сигнализиране, така и по отношение на съответствието им с нормативната уредба и стандарти. Констатирана е още огромна разнородност на ограничителни системи за пътища, лоша практика на монтиране на несъвместими елементи на ОСП, както и случаи на неспазване на изискванията на производителя  по отношение на монтажа. „Налице е и несвоевременна подмяна на несъответстващи и повредени ОСП от страна на администрацията, управляваща пътя, както и лоша практика на неправилно поставени такива“, казва ВАП.

По отношение на пътната настилка от агенцията са обърнали внимание, че износващият пласт на пътната настилка осигурява едно от най-важните условия за безопасно придвижване – сцеплението. В процес на експлоатация, настилката се износва и е необходимо превантивно поддържане.

Заключението на ДАБДП е, че е задължително цялостно подобряване на организацията и управлението на дейностите, свързани с инвестиционния процес и с последващото поддържане на пътната инфраструктура.

Освен описаните в докладите на контролните органи по проверката констатации и разкрити многобройни случаи на неспазване на приложимите правила, до ВАП не е изпратена информация за свързаните с тях решения на компетентния орган в съответствие с предоставените му от закона възможности – конкретни мерки и действия, насочени към санкциониране на виновните лица и отстраняване на закононарушенията и последиците от тях“, се казва в съобщението на прокуратурата по повод проверката. И се уточнява, че ВАП е сезирала министъра на регионалното развитие и благоустройството да предприеме мерки с цел осигуряване на условия за непрекъснато и безопасно движение по автомагистралите, скоростните пътища и републиканските пътища.

Едва ли са необходими обилни аргументи затова, че отклонения от изискванията за поддържането на автомагистралите, скоростните пътища и републиканските пътищата от първи клас, в т.ч. особено на пътните принадлежности от рода на пътни знаци (сигнализация), маркировка и т.н. могат да имат за резултат тежки последици за живота и здравето на хората“, посочват от прокуратурата и дават един месец срок на министъра да ги уведоми какво е направил.

 

21
Коментирайте

avatar
нови хронологично най-добре оценени
anna
anna
12 април 2022 7:40
Гост

A good article or a compelling story requires the author to have a keen sense and eye to have an in-depth look at it. I am very impressed with your article. run 3

Аспарух
Аспарух
08 април 2022 22:22
Гост

Всеки нормален човек, който е ходил в нормална държава може да каже как са пътищата. Тук всичко е кражба и простотия. Магистралите ни не отговарят на стандартите за магистрали. Пътните възли не са безопасни и добре проектирани. Липсва осветление, нямат добър фундамент и съответно пропадат. Материалът е некачествен и след една зима е на пясък. Освен това околопътното поддържане е схема. Само близки до властта фирми чистят банкетите и съответно нищо не правят и грабят парички. Да не говорим за маркировката. В много участници е неадекватна и повечето катастрофи стават от лоша маркировка. За допълнение пътищата от първи клас в… Покажи целия коментар »

Анонимен
Анонимен
08 април 2022 17:16
Гост

Балтов,гледай каква маркировка!

ОПГ „Каскет и Тиква“ не съществува!
ОПГ „Каскет и Тиква“ не съществува!
08 април 2022 13:14
Гост

Поредната лъжа на Просто Киро и Дамаджаната! До незаконните протести, при които платени от Божков наркомани се опитваха да осъществят държавен преврат чрез хакване на поливните пръскачки пред НС, пътищата ни бяха по хубави от немски магистрали! При мърдрото управление на император Тиквоний I Банкянски и разкритията на Каскета Му, че пари от магистрали не са крадени, камо ли изнасяни милиони в чували!

Анонимен
Анонимен
08 април 2022 13:17
Гост

ако слушаме троловете на тиквата и каскета, за всичко са виновни рашков и киро

Lazar
Lazar
08 април 2022 12:56
Гост

На Боко автомагистралките…

Харалампиев
Харалампиев
08 април 2022 12:52
Гост

Абе една нормална магистрала няма в страната. Само тази за Турция може би е добра. Тази за Бургас е на дупки и вълни, а и е правена не по Бойко време, а по Тодор Живково. Тази за Варна не е свързана. А и в частта след Шумен все има ремонти. Тази за Гърция не е свързана и пак има непрекъснати ремонти. (От ремонти се крадат добри пари де). За Видин скоростен път не можа ГЕРБ да направи с години. Пътищата ни все пак са една идея по-добре от тези в Украйна. Бях там и обиколих около Киев преди години и… Покажи целия коментар »

Мишева
Мишева
08 април 2022 12:50
Гост

Вероятно и сега Кьовеши, Петков, Асен Василев и вероятно извънземните ще са виновни, но не и калпавото управление на ГЕРБ, което се градеше единствено върху ПР акции за рязане на лентични и после за „инспектиране на обекти с джипка“.

Петра
Петра
08 април 2022 12:57
Гост

То не се трупат така лесно пачки и кюлчета.

Мики
Мики
08 април 2022 12:49
Гост

Е, това е известно на всички. Нямаше нужда да правят проверка.

Иванов
Иванов
08 април 2022 12:49
Гост

Ами с толкова откраднати милиони няма какви други да са ни пътищата. Ти като залагаш скъп материал за строежа, а после купуваш евтин и изписваш във фактурите, че си купил от скъпия… как да стане?

Димо
Димо
08 април 2022 12:58
Гост

Класика в жанра. Като с „Графа“.

Ставрев
Ставрев
08 април 2022 12:47
Гост

Как се очаква с такива пътища да привлечем сериозни инвеститори? Питам, защото мантрата на Борисов, както и опорна точка с години беше, че точно с хубавите пътища сме щели да привлечем световни гиганти да инвестират у нас. Нали помните, че в началото противниците на ГЕРБ питаха „асфалт ли ще ядем“. Да де но преди години видяхме, че след близо десетилетие управление на герберската шайка, нито Майкрософт дойодоха тук, а избраха друга страна в Източна Европа, просто ми излезе името от главата, Фолксваген отидоха в Турция… да не продължаваме.

Емилиева
Емилиева
08 април 2022 12:45
Гост

Ами констатират неща, които всеки българин, който пътува в страната е виждал и знае, че е така.

Диляна
Диляна
08 април 2022 12:45
Гост

Хайде сега на база на тази резултати да се изкажат Тома Биков, Десислава Атанасова, и доктор Ангелов, защото са станали изключително устати. Колко зле било сега и колко прекрасно по тяхно време.

Ставрев
Ставрев
08 април 2022 12:48
Гост

На тия тримата пак ще им е виновен всеки друг, но не е чудесните професионалисти, които съвестно са си вършили работата по време на управлението на ГЕРБ.

Милена
Милена
08 април 2022 12:44
Гост

Тоест наследството на ГЕРБ не е толкова чудесно, колкото се опитаха да го изкарат в изборната нощ.

Царят е гол
Царят е гол
08 април 2022 13:00
Гост

Хората да не са слепи.

Анонимен
Анонимен
08 април 2022 12:43
Гост

И всичко това е след 12 години управление предимно на ГЕРБ, като Борисов ходеше и се хвалеше точно с пътищата ни и с магистралите ни.

Ставрев
Ставрев
08 април 2022 12:48
Гост

Според Борисов трябваше да сме привикали една камара големи инвеститори вече заради „прекрасните си пътища“.

Каруцар
Каруцар
11 април 2022 10:50
Гост

Нищо не прочетох за пътни знаци, които вече са станали излишни, но все още стоят.