СЕС: GDPR се прилага за видеозаснемането при броенето на бюлетините
Общият регламент за защита на данните (GDPR) се прилага и по отношение видеозаснемането на преброяването на бюлетините по време на избори и въвеждането на забрана за извършването му е допустимо. Това постанови Съдът на Европейския съюз (СЕС) по преюдициално запитване от България (пълния текст на решението виж тук).
То беше отправено от Върховния административен съд (ВАС) през април 2021 г. Повод за него беше делото на „Демократична България“ срещу указанията на Централната избирателна комисия (ЦИК) и Комисията за защита на личните данни (КЗЛД), с които се забранява видеозаснемането на броенето. Първата инстанция – Административен съд София-град отмени указанията, като прие, че в случая GDPR не е приложим. Така делото стигна до ВАС и той прецени, че няма как да се произнесе без да получи отговор на шест въпроса от съда в Люксембург.
В решението си СЕС обединява питанията на върховните съдии в две групи. Първата е за това дали GDPR е приложим към казуса.
И отговори така: „Член 2, параграф 2, буква a) от Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета от 27 април 2016 година относно защитата на физическите лица във връзка с обработването на лични данни и относно свободното движение на такива данни и за отмяна на Директива 95/46/ЕО (Общ регламент относно защитата на данните) трябва да се тълкува в смисъл, че обработването на лични данни при провеждане на избори в дадена държава членка не е изключено от приложното поле на този регламент“.
В решението се коментират изключенията, при които регламентът не се прилага. „Посочените в член 2, параграф 2, буква а) от ОРЗД дейности, които имат за цел защита на националната сигурност, обхващат по-специално дейностите, които имат за предмет защитата на съществените функции на държавата и на основните интереси на обществото (вж. в този смисъл решение от 22 юни 2021 г., Latvijas Republikas Saeima (Точки за пътнотранспортни нарушения), C‑439/19, EU:C:2021:504, т. 67). Дейностите, свързани с провеждането на избори в дадена държава членка, обаче не преследват такава цел и следователно не могат да се причислят към категорията на посочените в член 2, параграф 2, буква а) от ОРЗД дейности, чиято цел е защитата на националната сигурност“, заявява СЕС.
Втората група въпроси на ВАС е свързана с това дали е допустимо ЦИК и КЗЛД да ограничат или забранят видеозаснемането на преброяването на бюлетините и отчитането на резултатите.
Преди да отговори СЕС напомня, че държавите членки могат да предвиждат изключения и дерогации от определени разпоредби от регламента, за да съгласуват правото на защита на личните данни със свободата на изразяване и информация. След това посочва, че от данните, с които разполага, освен ако ВАС не установи друго, не може да заключи, че КЗЛД и ЦИК са превишили правомощията си и по-специално, че с тях е нарушен принципът на пропорционалност.
„ …спорните указания ограничават по отношение на представителите на средствата за масово осведомяване, и забраняват по отношение на останалите лица, които присъстват в изборните помещения, обработването на лични данни чрез видеозаснемане по време на конкретен етап от изборния процес, а именно при процеса по отваряне на изборните кутии и установяване на изборните резултати. За сметка на това посочените указания, изглежда, не ограничават възможността на присъстващите в изборните помещения лица при преброяване на изборните резултати да наблюдават отварянето на изборните кутии и установяването на изборните резултати, което позволява да се гарантира прозрачност, обективност, законосъобразност на изборния процес, равнопоставеност на субектите в него и осигуряване свободата на изразяване и правото на информация в съответствие с целта на посочените указания“, пише СЕС.
Затова приема: „Член 6, параграф 1, буква д) и член 58 от Регламент 2016/679 трябва да се тълкуват в смисъл, че тези разпоредби допускат компетентните органи на дадена държава членка да приемат административен акт с общо приложение, с който се ограничава или евентуално се забранява видеозаснемането при преброяване на изборните резултати в изборните помещения по време на избори в тази държава членка“.
22
Коментирайте
Мечтата на мафиотите от ГЕРБ и ДПС – хартиени бюлетини, които се броят „на тъмно“!
Напълно очаквано решение.
Не рззбирам защо ЦИК и КЗЛД да решили да забранят видеозаснемането на преброяването на бюлетините.
Превишили са правомощията си отвсякъде.
Юридическите капацитети на ДБ отново в действие… Освен да вдигат пушилка по студията, за друго не стават горките.
Много са зле тея, не могат една нова конституция да напишат за 7 дни като Бърни Ръбъл!
Бе не е лошо решението ама дали на територията ще се прилага
Би трябвало.
Чудна новина
На ДБ единствения проблем им е, че нямат толкова гласоподавали, като ГЕРБ
Това тяхното е чист популизъм, обещават невъзможни неща за откритост и свобода, пък току-виж минал номерът им.
Надявам се да не бъде пренебрегнато решението на Люксембург
Определено е хубаво, че Европа ни казва да сме Европейци
Въпросът е дали ги чуваме.
Чудесно. Това трябва да се следи, защото иначе не е честно
Има си хас да не се прилага
Добре, че е Люксембург
Надявам се, че ще се прилага
Еха, хартиени бюлетини, които се преброяват „на тъмно“. На следващите избори със сигурност ще има стабилно правителство, не ами бетон за следващите 10-12 години.
Много добър отговор значи
Така си е.
СЕС казва и нещо друго,което е огромния принос на ВАС в запотването-че една област(национални избори за НС),която е извън прилижното поле на ПЕС,всъщност се регулира от ПЕС. И тънкия момент е в лаконичния акцент на гражданството на ЕС. Браво на ВАС,изключителна находка в този казус,надхвърляща в пъти значението на диспозитива на решението на СЕС