На 25 март ВСС решава какво да прави с процедурата за избор на „специалния“ прокурор
На 25 март Пленумът на Висшия съдебен съвет (ВСС) ще решава какво да прави с избора на специалния прокурор, който да разследва главния прокурор и неговите заместници.
Споровете сред членовете на съвета са дали въобще да бъде откривана процедура, или това да бъде направено, за да може тя незабавно да бъде спряна до произнасянето на Конституционния съд (КС) по казуса, научи „Лекс“.
Въпросът ще се решава при обсъждането на правилата за избор на специалния прокурор, които вече са подготвени от правната комисия на съвета и са изпратени на Прокурорската колегия за мнение във връзка със заложените в тях срокове за изготвяне на доклади и изразяване на становища.
На 29 януари Народното събрание окончателно прие промени в Наказателно-процесуалния кодекс (НПК) и Закона за съдебната власт (ЗСВ), с които се въвежда фигурата на разследващ главния прокурор и неговите заместници (виж повече тук). Според измененията Висшият съдебен съвет трябва да избере този специален обвинител до 25 май т.г.
Само ден след обнародването на промените в Държавен вестник обаче президентът Румен Радев сезира Конституционния съд за част от разпоредбите – чл. 46, ал. 8, чл. 194, ал. 6, чл. 213а, ал. 2 и чл. 411а, ал. 4 от НПК (за думите „както и делата от компетентност на прокурора по разследването срещу главния прокурор или негов заместник“) и чл. 136, ал. 11 от ЗСВ, който изключва новия обвинител от йерархична зависимост и от инстанционен контрол (виж повече тук).
На 9 март Конституционният съд допусна до разглеждане искането (виж тук), което постави ВСС пред дилемата какво да прави с процедурата. Разпоредбата на чл. 54, ал. 1, т. 4 от Административнопроцесуалния кодекс задължава съвета да спре производството, когато КС е допуснал разглеждането по същество на искане, с което се оспорва конституционосъобразността на приложим закон. Сред кадровиците е спорен въпросът дали въобще трябва да се открива процедурата за избор, или да се открие и да се спре до произнасянето на Конституционния съд. И именно този въпрос ще се решава на заседанието на Пленума на 25 март.
Според промените в НПК и ЗСВ (виж повече тук) всеки прокурор с най-малко 12 години стаж, който не е наказван през последните 5 години (освен със забележка или намаляване на заплатата), има високи професионални и нравствени качества и много добра последна комплексна оценка може да се кандидатира за поста на специален прокурор.
Номинации могат да правят и шестима членове на Пленума на Висшия съдебен съвет. Това става в 7-дневен срок от откриване на процедурата.
Документите на кандидатите се публикуват на сайта на съвета не по-късно от 14 дни преди изслушването, което е по азбучен ред.
Неправителствени и професионални организации, както и представители на научните среди могат да представят становища и въпроси не по-късно от 7 дни преди избора. В същия срок се представят и докладите на професионалните и етичните качества на кандидатите.
Пленумът избира с мнозинство от 15 от общо 25 гласа, а ако никой не ги получи, се провежда балотаж между двамата с най-голяма подкрепа. Мандатът на новия прокурор е 5 години и след края му той ще може да избере дали да се върне в прокуратурата или да стане съдия.
Обвиненията срещу главния прокурор и заместниците му ще се внасят в Специализирания наказателен съд (СНС). Новият прокурор ще може да възлага отделни действия по разследването на следовател към спецпрокуратурата, а когато е във фактическа невъзможност сам да извърши дадено действие, шефът на спецпрокуратурата ще определя един от подчинените му обвинители, който да го направи.
Ако откаже да образува досъдебно производство, пострадалият, ощетеното юридическо лице или подателят на сигнала ще могат да обжалват пред СНС.
Темата за новата фигура бе обсъдена и от Комитета на министрите на Съвета на Европа в петък във връзка с изпълнението на решението на съда в Страсбург на делото „Колеви срещу България“.
В резолюцията на Комитета на министрите се отбелязва, че промените в НПК и ЗСВ разкриват някои пропуски и недостатъци и по-специално те са при избирането на специалния прокурор с мнозинство от 15 от общо 25 членове на ВСС, при положение че Прокурорската колегия има 11 членове. „С оглед на настоящия състав на Висшия съдебен съвет те може да не са достатъчни, за да се изключи влиянието на главния прокурор върху назначаването и отчетността на специалния прокурор, тъй като 11-те членове на Прокурорската колегия могат да наложат вето на подобни решения, да наложат кандидати, приемливи за главния прокурор или да станат основния компонент на мнозинството“, се казва в резолюцията. Освен това Комитетът на министрите прикани българските власти да въведат ясни правила за отстраняването от длъжност на главния прокурор по Закона за съдебната власт. Въпросът за празнотата в закона, в който няма процедура за временното отстраняване от длъжност на главния прокурор беше поставен от БСП при осъждане на законопроекта, както и от самия ВСС в становището му по проекта (виж повече тук).
16
Коментирайте
Ей, тоя Гешев е голяма напаст. Как пък не се реши да си подаде оставката.
Трябва да стане чудо, за да се изключи влиянието на главния прокурор върху назначаването и отчетността на специалния прокурор.
Според мен трябва тоя въпрос да се реши час по скоро
Пълна глупост
Пълна пародия с тая фигура разследваща главния прокурор
Неправителствени и професионални организации, както и представители на научните среди могат да представят становища и въпроси не по-късно от 7 дни преди избора. В същия срок се представят и докладите на професионалните и етичните качества на кандидатите.
Това дали ще се случи?
Ами дано
Ами дано се случи, зщаото в крайна сметканарода определя и трябва активно да участва в избора
Не знам. Не знам дали го знаят това неправителствените организации
Дано се разберат
А, със сигурност пак ще има циркове.
Според мен този човек има смисъл да се избира и да разследва главния прокурор ако е избран от народа
Има смисъл от тази фигура.
Е, какъв точно? Ясно е при тази мафия какъв ще бъде резултатът от проверката. Гешев-чист като сълза.
А Пеевски кога?
За мен Закона за съдебната власт трябва да бъде редактиран. Не може да няма процедура за временното отстраняване от длъжност на главния прокурор.