Време за избори в съдебната власт
Какво предлагат съдиите-кандидати за ВСС – част I
Стари проблеми и нови обещания за тяхното решаване. Така съвсем накратко може да се обобщят акцентите в концепциите на 15-имата кандидати за членове на Висшия съдебен съвет (ВСС) от квотата на съдиите.
Сред тях няма нито един магистрат от апелативно и върховно ниво. В съдийската общност този факт се обяснява като реакция на (не)свършеното от сегашния състав на СК на ВСС, в който в момента има шестима върховни съдии (седмият беше Красимир Шекерджиев), но натрупаните с години проблеми не бяха решени, а някои дори се задълбочиха.
Общото събрание е свикано за 18 и 25 юни, като в първата събота ще бъдат изслушани кандидатите, а във втората ще се проведе самият избор. Съдиите трябва да излъчат шестима свои представители във ВСС.
Според Закона за съдебната власт (ЗСВ) изборът се смята за редовен, ако са гласували повече от половината от съдии, включени в избирателния списък. Според данните от сайта на ВСС в момента те са 2200, което ще рече, че на 25 юни трябва да са гласували поне 1101 души, за да има редовен избор.
Ако това не стане, в неделя – 26 юни, трябва да има нов вот, който, за да е редовен, трябва да са гласували поне 33% от имащите право на глас, т.е. 726 магистрати.
За избрани се смятат кандидатите, получили повече от половината от действителните гласове. Ако няма такива, при вота на следващия ден за избран ще се смята онзи, който е получил най-много гласове.
Иначе не е изненада, че проблемите, които поставят кандидатите в концепциите си, могат да бъдат открити и в концепциите на техните колеги, номинирани при последните няколко избора за ВСС.
Първият е свързан със забавеното провеждане на конкурсите, както и с несправедливото оценяване на съдиите при изготвянето на техните атестации. Този състав на ВСС неведнъж е търпял критики от магистрати за това, че не може своевременно да приключи конкурс за повишаване, получава недобра оценка и за начина, по който атестира съдиите. Немалка част от кандидатите предлагат премахване на формализма в единния атестационен формуляр.
Другият нов-стар проблем е продължителното командироване, което създава напрежение сред съдиите, както признават и кандидатите.
Акцент в концепциите е неравномерната натовареност, която от години стои на дневен ред пред ВСС. Този състав на съвета продължително време се колебаеше между това да надгради и използва Системата за измерване на натовареността на съдиите (СИНС), или да измисли нов метод за изчисление. Накрая Съдийската колегия все пак се спря на СИНС, която влезе като модул в Единната информационна система на съдилищата (ЕИСС), но все още не работи с пълен капацитет, което също е отчетено в концепциите на кандидатите.
Сериозно внимание е обърнато на въпроса за голямата разлика във възнагражденията на магистратите от различните нива, която предизвиква брожения в съдебната система. И този спор не е нов, но с годините се задълбочава заради начина, по който ВСС продължава да актуализира заплатите.
Не на последно място стои и въпросът с отстояването на независимостта на съда и на съдиите, което също е акцент в концепциите на кандидатите.
При все това, има и нови проблеми, посочени от тях. Един от тях е свързан с избора на председатели на съдилища – липсата на кандидати, противоречивата практика на ВСС по отношение на становищата на общите събрания, както и за това, че не посочва ясни и точни аргументи защо не харесва един или друг кандидат.
Проблемите с ЕИСС, дейността на ИВСС, идеи за законодателни промени – това са също част от предложенията на желаещите на влязат в съвета.
„Лекс“ представя накратко акцентите в концепциите на номинираните, подредени по азбучен ред.
Антоанета Аргирова, Административен съд София-град
„Приех да бъда предложена за изборен член от съдийската квота на ВСС, защото усещането за несправедливост, нагласеност, зависимости, защита на прикрити интереси, липсата на воля за решаване на реалните и значими проблеми е повсеместно. Мълчанието и пасивността не го променят. Примиряването с него ни прави съучастници в една по-голяма несправедливост“. Така Антоанета Аргирова обяснява защо се е съгласила да бъде номинирана за член на ВСС.
Атестиране
Съдийката от АССГ предлага промяна на правилата за оценяване, като то бъде обвързано с конкретните данни: „Например, при просрочено постановяване на съдебни актове за атестирания период до 10% да се отнема 1 точка; при просрочени от 11 до 20% да се отнемат две точки и т.н. Следва да се отчитат обаче както натовареността, така и останалите обективни причини, довели до просрочието. Ще предложа да се оценява с конкретен показател приносът за развитието на съдебната практика. Например, при постановен съдебен акт или преюдициално заключение по запитване на съдията, довели до обрат в съдебната практика“.
Любопитна нейна идея е да се внедри софтуер, който да идентифицира copy/paste съдебни актове. „Към настоящия момент не е безспорно „чии“ съдебни актове се оценяват при атестиране и участие в конкурси и доколко постановеният съдебен акт отразява правните познания и умения за прилагането им от съдията. Съдебните актове copy/paste уронват и престижа на съдебната власт“.
Командироване
Забавените конкурси на свой ред водят до порочната практика с продължителното командироване, се казва още в концепцията ѝ. И предлага следното: „Командироването следва да бъде ограничено със срок, който е разумно да бъде до една година и да бъде еднократно. Споделям мнението, че всеки колега, който желае, трябва да има възможност да докаже качествата си чрез командироване, като се създаде регистър на изявилите воля за това. При повече желаещи, подборът между тях да се извършва на случаен принцип“, посочва Антоанета Аргирова.
Натовареност
Съдийката от АССГ отбелязва, че постигнатите резултати чрез СИНС трябва да се запазят и надградят. По думите ѝ трябва да се създаде и механизъм за контрол за спазването на правилата за образуване и управление на отделните видове дела, за да се избегнат изкривяванията в статистиката и да се вземат правилни управленски решения по кадровото обезпечаване на съдилищата.
Изборите на председатели на съдилища
Антоанета Аргирова акцентира и върху практиката на СК на ВСС при избора на председатели на съдилища. По думите ѝ в случая важното е не дали ВСС се съобразява с предложения от общото събрание кандидат, а да изложи ясни, достоверни и убедителни мотиви за осъществения избор. „Всяко съмнение в нравствения интегритет на кандидата трябва да бъде подложено на реална проверка. Ако бъда избрана, ще отстоявам категорично тази позиция. Най-отпред трябва да застават най-добрите – тези , които са с безспорни професионални качества, интегритет и авторитет в професионалните среди и обществото. Само те могат да допринесат за утвърждаване на независимостта на съдебната власт, издигане на престижа ѝ и повишаването на доверието в нея“, пише тя.
Атанас Атанасов, Софийски градски съд
„…Промяната на структурата на ВСС все още е само заявено намерение, предприемането на пасивна позиция в очакване на евентуалната реформа не се явява защитима позиция пред професионалната общност, която следва да излъчи своите представители в съвета“.
Така Атанас Атанасов обяснява защо се е съгласил да бъде номиниран за член на ВСС.
Кариерно развитие
И Атанасов критикува ВСС за бавното и неритмично провеждане на конкурсите за повишаване. Това на свой ред пък доведе до продължително командироване на съдии, някои от които по пет, дори десет години, казва той.
Според него трябва да се използват по-пълноценно собствените ресурси на КАК за ограничаване на случаите на връщане на атестационни формуляри на ПАК за отстраняване на пропуски; да се отстрани противоречивата практика на КАК за съдържанието на формулярите и по-конкретно за обема на информацията, която те следва да съдържат, особено за отменените съдебни актове; уеднаквяване на практиката на ПАК за това как трябва да се отчитат резултатите от приключилите атестации при класирането на кандидатите в конкурсите. Това би намалило процедурите по оспорване на броя на точките, които значително забавят приключването на съответното атестиране, смята Атанасов.
По думите му трябва да се преосмисли и провеждането на извънредно атестиране при участие в конкурси, за да не се дублира оценяването в рамките на различни конкурси.
Съдията подкрепя варианта, при който СК на ВСС повишава съдии по предложение на общите събрания на съответните по-горни съдилища, като магистратите в тях имат преки впечатления от професионалните качества на кандидатите (виж повече тук).
Командироване
Според Атанас Атанасов в ЗСВ трябва да се въведат ограничения на продължителността на командироването, критерии и ред, при който решенията за командироване да се вземат въз основа на становището на съдиите от съответното отделение, в което се командирова магистрата.
Избори на председатели на съдилища
Атанас Атанасов заявява, че отстоява провеждането на последователна практика на СК за отчитане на автентичното съдийско самоуправление при назначаването на шефове на съдилища, като едно от най-важните неща са мотивите за всеки избор. „Като член на СК на ВСС ще инициирам изясняването на ситуацията в съдилища, за чиито председателски длъжности не се явяват кандидати, както и в такива, за които в процедурите за избор на председател стават явни данни за противопоставяне между съдии или групи от съдии“, казва той.
Натовареност и съдебна карта
По въпроса за натовареността, съдията от СГС казва, че трябва да се проведе ново емпирично изследване за коригиране на коефициентите за тежест на делата, използвани при отчитането на натовареността. Достоверното отчитане на натовареността трябва да е в основана на преструктурирането на съдебната карта като то трябва да е част от цялостна административна реформа. „Като основен фактор при вземане на решения за закриване или окрупняване на съдилища, следва да се отчита специфичната им роля в местната общност“, отбелязва съдията.
Бюджет
Атанасов споделя мнението на колегите си, че системата за възнаграждения е несправедлива като посочва разликата в размера на заплатите на различните нива. Той предлага да се направи анализ на трите модела за формиране на възнагражденията (виж повече тук). Според него основни компоненти при определяне на размера на заплатите трябва да са действителната натовареност, продължителността на стажа и рангът, определян след прецизно и основано на еднакви критерии атестиране.
Независимост
Атанас Атанасов критикува съставите на ВСС за пасивността им по отношение на отстояването на независимостта на съдебната власт. По думите му новият състав трябва да предприеме по-активна политика за защита на независимостта. Според него трябва да бъде опростен редът за сезиране на СК на ВСС, а кадровиците сами да инициират предприемането на действия за реакция. „Специално внимание следва да бъде отделяно от страна на ВСС на засягащите съдебната власт публични изявления на представителите на другите власти, както и на политическите фигури в случаите, в които тези изявления представляват неоснователни атаки или опити за въздействие върху правораздаването. Ако бъда избран за член на ВСС, ще инициирам извършване на проверка при всеки случай, в който в публичното пространство се появят данни за такова нелегитимно въздействие“, казва Атанасов.
Васил Петков, председател на Окръжен съд-Ямбол
„Добре познавам психиката, начина на мислене на съдиите и съдебните служители и съзнавам, че резултати в работата могат да се постигнат само с общите усилия на всички“.
Така председателят на окръжния съд в Ямбол Васил Петков обяснява защо се кандидатира за член на ВСС.
ВСС и бюджет
Според Петков новият състав на ВСС трябва да въведе програмно бюджетиране.
Васил Петков предлага в закона да се предвиди механизъм за определянето на възнаграждения на всички, а не само на председателите на ВКС и ВАС и на главния прокурор, както и на младшите магистрати. „Може да се възприеме подход, подобен на този за формиране на възнаграждението на народните представители – заплащането на магистратите по нива да е процент от заплащането на „тримата големи”. При сегашната законова регламентация следва безусловно и своевременно да се изпълнява разпоредбата на чл. 218, ал. 2 от ЗСВ по актуализация на заплатите. Към момента това изискване не се изпълнява – за април основното месечно възнаграждение на младши магистрат е 2992 лв., вместо 3430 лв.“, изтъква Петков.
Той определя като непрозрачен и неправилен начина на определяне на допълнителни възнаграждения за натовареност, залегнал в правилата на СК на ВСС. „В тази насока предлагам, след като СК на ВСС определи средна натовареност за съответното ниво, за всеки съдия да се определя индивидуален корекционен коефициент (образуван като съотношение между натовареността му и средната натовареност за съответното ниво). Премията ще се изчислява, като определеното от СК на ВСС допълнително възнаграждение се умножи с корекционния коефициент“, предлага той.
Той се спира и на въпроса за структурата на ВСС, като е на мнение, че при избора на членове на ВСС да се въведе принцип на регионално представителство по апелативни райони и квотно подновяване на състава по модела на Конституционния съд. Също така смята, че трябва да има и механизъм за отзоваване на членове при неизпълнение на задълженията.
Конкурси и атестиране
Шефът на ОС-Ямбол също поставя въпроса за бавните конкурси и предлага те да се децентрализират и да се провеждат за конкретен съд при възникнала необходимост. Така ще има по-малко кандидати и конкурсните комисии ще приключват работа по-бързо. Според него е добре да се добави още един критерий за оценка – становище на общото събрание на по-горестоящия съд.
Според него атестирането ще се подобри, когато членовете на ПАК придобият лични впечатления от съдията и заради това е добре да посещават съдебни заседания, които води.
По отношение на командироването Петков казва, че трябва да е до две години и може да взема мнението на съответното отделение на приемащия съд.
Съдебна карта
Шефът на ОС-Ямбол изтъква, че основен приоритет в работата на ВСС трябва да бъде оптимизацията на съдебната карта. И добавя, че цялостно закриване на съдилища е възможно най-лошото решение на проблема. „ВСС трябва да търси гъвкав подход, при който да може да се реагира бързо и адекватно чрез концентриране на ресурси от един съд (по район и по ниво) в друг, предвид текущите необходимости. Напълно съзнавам, че това не се възприема еднозначно, но динамичната обстановка в съвремието предполага именно такъв адаптивен модел“, посочва Петков.
Владимир Вълков, Софийски градски съд
„Решен съм да покажа, че всеки, без оглед на обстоятелството от кой съд идва и дали го познавам лично, може да очаква, че споделен проблем ще бъде чут, обстойно изследван и разрешен“. Това обещава Владимир Вълков в концепцията си за член на ВСС.
Независимост
Владимир Вълков предлага да се извършват задълбочени проверки по правила на всеки случай, в който в публичното пространство се появи компрометиращо мнение за съдия. Резултатите от тези проверки задължително да се огласяват, независимо от изхода. Ако се установи, че има основания за търсене на отговорност на въпросния съдия, това би означавало, че системата разполага с ресурс да се самоконтролира и да покаже, че никой не стои над закона, казва Вълков. По думите му още по-наложително е адекватно огласяване на резултата, когато обявеното не отговаря на истината.
Той предлага да се предвидят мерки за предотвратяване на стреса на работното място, например като се изградят системи за професионална подкрепа и менторски програми, и се подобрят системите за осигуряване на здравно-психологическа, административна, социална и публична подкрепа на представителите на професионалната общност на съдиите.
Конкурси
Според Владимир Вълков е много важно кой влиза в конкурсните комисии, т.е. „избиращият“. „Застъпвам теза, че авторитетът на избиращия е в състояние да допринесе за легитимация на избора“, посочва той.
По думите му самият избор трябва да се осъществява въз основа на идентифицираните конкретни постижения. „Смятам, че това може и следва да стане чрез утвърждаване на подход на обективна обратна връзка – констатирани конкретни достижения и то не чрез абстрактно формулирани качества, а описване на конкретни, обективирани в практиката действия на кандидата. Намирам този подход за наложителен и при изготвяне на атестациите“, казва той.
По думите му не само конкурсите, но и рангът е израз на кариерно израстване. „Затова смятам, че съдия, удовлетворяващ всички изисквания да правораздава в по-горен съд, но предпочел да упражнява тази дейност в по-нископоставен в йерархията съд, следва да се ползва от подобаващо признание. Приемам размера на възнаграждението като материален израз на това признание. Затова смятам, че съдии, доказали се в практиката при съпоставими критерии следва да получават и съпоставимо възнаграждение“, изтъква Владимир Вълков.
Атестиране
Според него възстановяването на ПАК е грешка, атестациите трябва да се извършват от КАК, като така може да се осигури еднакъв подход. КАК обаче ще има нужда от подкрепа, затова Вълков споделя виждането, че там може да се ангажират пенсионирани съдии. „Аналогично на избора на членове на КАК пленумите на ВКС и на ВАС могат да делегират доверие на разпознати авторитети, които да бъдат привлечени като експерти“, посочва Вълков. Той предлага да се въведе допълнителен критерий при атестирането, а именно „противоречива практика“.
Дисциплинарна дейност
Тук Владимир Вълков предлага нещо любопитно – въвеждане на „механизъм за подкрепа“ за случаите, в които при проверки се появят колебания дали едно поведение на съдия е допустимо, или не. Идеята е да се осигури мнението на емоционално необвързан с конкретната ситуация, но професионално ангажиран страничен наблюдател.
Натовареност
Според Вълков СИНС трябва да се усъвършенства като периодично се прави преоценка на адекватността на определените времеви стойности на процесуални действия. Други предложения са промяна в местната или родовата подсъдност, въвеждането на възстановителното правосъдие, медиация и др.
Даниела Александрова, зам.-председател на Софийски районен съд
„В професионалния си път до момента съм се сблъсквала с редица организационни проблеми и съм констатирала случаи, при които се налага промяна с цел постигането на по-добра организация, по-добро правораздаване и по-справедливо отношение към работещите в системата“. Така зам.-председателят на СРС Даниела Александрова обяснява защо се е съгласила да бъде номинирана за член на ВСС.
Атестиране
Тя се спира на проблемите с атестирането като посочва, че години наред се работи по единни формуляри за оценяване, в които се попълва само статистика, без да се включват много други дейности на съдиите, възложени от председателите на съдилищата. Според нея всички те трябва да намерят място при оценяването на работата на магистратите.
Даниела Александрова е на мнение, че трябва да се намали честотата на извършваните атестации. Според нея оценяването за участие в конкурси и в повишаване в ранг трябва да се извършва приоритетно и да е различно от останалите видове атестиране. „Това ще гарантира своевременното им и обективно провеждане, тъй като именно атестирането на съдията в тези случаи може да му осигури законосъобразна, прозрачна и справедлива процедура за кариерно израстване и да увеличи личната мотивация за професионално му развитие“, казва Александрова.
Според нея ПАК трябва да се фокусира върху проверките на дейността на съдиите без излишен формализъм. Служителите може да помагат с техническата работа – например за попълване на формулярите. Така комисиите ще се съсредоточат върху анализ на данните и излагането на мотиви.
Комисията по атестирането и конкурсите на свой ред трябва да обобщава данните от атестирането на всички съдии. „Дейността на КАК ще бъде насочена към уеднаквяване на критериите при атестирането на съдиите, касаещи прилагания стандарт спрямо съдиите от гледна точка постигнатите резултати в определен съд (срочност, оценки от инстанционен контрол) с цел създаване на по-голяма обективност“, казва Александрова.
Конкурси и командироване
Зам.-шефката на СРС е категорична, че конкурсната процедура трябва да се рационализира. Тя предлага да се даде възможност за провеждане на конкурс за конкретен съд при възникнала необходимост. Това трябва да стане по единна процедура, която да се проведе от ВСС по утвърдена методика и еднакви критерии.
Според нея трябва да се премахне изискването за тригодишна уседналост в конкурсите за преместване, защото се нарушава правото на съдията да реши къде иска да работи. „Закрепостяването на съдията на едно място е нещо недопустимо и едва ли би повишило мотивацията му за работа“, казва зам.-шефката на СРС.
Друга идея, която излага, е ВСС да разпише правила за командироването на съдии по реда на класирането им от последния невлязъл в сила конкурс. А за тези, които не участвали в конкурси, да се предвидят следните показатели: оценки от атестацията, стаж, срочност, налагани дисциплинарни наказания.
Натовареност
Даниела Александрова дава няколко идеи за справяне с неравномерната натовареност – изцяло електронно заповедно производство и разпределяне на делата между всички районни съдии в страната, промени в законите така, че да се избегне струпването на дела в големите градове, разширяване на използването на медиацията, увеличаване на броя на младшите съдии в силно натоварените съдебни райони.
Възнаграждения
Според зам.-шефката на СРС законът трябва да се промени и заплатите на магистратите да бъдат обвързани „пряко или опосредено със средномесечната заплата на заетите лица в бюджетната сфера, както и предвиждане на механизъм за автоматично периодично индексиране“.
Тя ще настоява за по-голяма оперативност в работата на ВСС.
Дора Михайлова, зам.-председател на Софийския окръжен съд
„Причината, която ме мотивира да дам своето съгласие с предложението на номиниралите ме за изборен член на Висшия съдебен съвет съдии, е дълбоко осъзнатата необходимост от активни действия в усилията на всички нас за постигане на достъпно, ефективно и предвидимо правосъдие“.
Това заявява зам.-председателката на Софийския окръжен съд Дора Михайлова.
Независимост
Акцент в концепцията ѝ е отстояването на независимостта на съда и на отделния съдия. Тя сочи, че Съдийската колегия има механизъм за реакция в подобни случаи, но неговата задача като защитник на съдебната независимост „би се счела за провалена, ако липсва последователност и предвидимост в практиката по активиране на този механизъм във всеки един от случаите за защита, с които ВСС е сезиран, независимо от конкретната личност на магистрата, независимо от източника на нелегитимно въздействие“.
„Правосъдието, осъществявано в името на народа, е един от малкото източници (наред с историята и литературата) на етично възпитание“, пише Михайлова и заявява, че ВСС следва да насърчава създаването и поддържането на активни и креативни пресцентрове, както и образоването на широката общественост, за да разбере тя централното значение на правосъдието за демокрацията, за благосъстоянието, за просперитета на държавата.
Съдебна карта
„В малките съдебни райони от външната или вътрешната периферия на социума се руши социална тъкан, генерират се процеси на необратимост и социална изолация на малките общности и стотици хиляди български граждани. Местните общности възприемат този процес като абдикация на държавата от нейните отговорности и удар по качеството на живота, социалната и лична сигурност и права на гражданите, населяващи тези райони. В такъв социален и социално-психологически контекст от настроения би попаднала и всяка една възможна реформа на съдебната карта на България“, пише кандидатката за член на ВСС. И заявява, че при „прекрояване на съдебната карта“ отчитането на тези процеси, реалности и настроения е задължително. И специално подчертава колко повече усилия трябва да полагат съдиите от „малките“ съдилища, тъй като често работят с неграмотни или ниско образовани хора, без правна култура, живеещи в бедност и при висока битова престъпност.
Конкурси
„Колкото по-лошо ВСС осъществява дейността си по провеждане на конкурсите за назначаване и повишаване на съдии, толкова повече се увеличава броят на командированите“, заявява съдия Михайлова. И подчертава, че трябва да се промени законът, за да се ускорят конкурсите, но дава и дава предложение как да се подобрят нещата при действащата уредба.
Тя сочи, че в момента на ПАК е даден 3-месечен инструктивен срок за извършване на проверката за дейността на атестирания съдия. Неспазването на този срок обаче не е обвързано със санкция при необосновано забавяне. „Лишаването на членовете на ПАК от възнаграждение в тази хипотеза би могло да има стимулиращ съблюдаването на срока по чл. 59 от Наредбата ефект. Необходимо е (което е в правомощията на ВСС) да се въведе и срок (например едномесечен, считано от приключване на процедурите по атестиране на участниците в конкурса), в който конкурсната комисия да предаде резултатите от класирането и конкурсната документация на СК на ВСС, като неспазването на този срок е мислимо да се скрепи със същата санкция като посочената по-горе“, предлага Михайлова.
Иван Калибацев, председател на Районен съд – Пловдив
Като висока оценка от хората, които най-добре познават работата му, приема номинацията от заместниците си за член на ВСС шефът на Пловдивския районен съд Иван Калибацев. И мотивира желанието си да стане част от кадровия орган с дейността на РС-Пловдив, иновациите, свързани с достъпа до електронните дела, организацията на работата и с добрата колегиална среда.
Натовареност
В темата за разминаванията в натовареността Калибацев вижда източник на противопоставяне между съдиите. В концепцията си той предлага да се проведат срещи по райони за „обсъждане на по-лесен и ефективен начин за измерване на натовареността“. Идеята му е отчитането на натовареността да се извършва автоматизирано и да се ползват данни от ЕИСС, които да се анализират от статистическия отдел на ВСС. „По този начин съдиите постепенно ще престанат да отчитат всяка своя дейност, която те фактически извършват и ще се съсредоточат в присъщата им правораздавателна дейност“, пише той. И сочи като преимущество на този подход, че ще се използват актуални данни, а не такива от предходната година.
Конкурси
Организиране на конкурси по апелативен или окръжен район ще ускори значително възможността за кариерно израстване на магистратите, заявява Иван Калибацев. И изтъква, че така ще се намалят и основанията за командироване и ще се балансира натовареността на органите на съдебна власт, от които се командироват.
Той критикува процедурите за избор на административни ръководители в Съдийската колегия и заявява, че изказванията на членовете ѝ при тях са довели до съмнения за предварителни договорки, а от там и до намаляване на кандидатите за председатели на съдилища. „Именно Съдийската колегия на Висшия съдебен съвет следва да демонстрира и излъчва ясни сигнали, че подборът на административни ръководители не е плод на предварителна уговорка, а е осъществен след обсъждане и запознаване с качествата на кандидатите и техните идеи за управление“, пише председателят на РС-Пловдив.
Е-правосъдие
ЕИСС и всички проблеми при използването ѝ също са тема на концепцията на Калибацев. Той се обявява за надграждане на системата, както и за „поправяне“ на ЕПЕП, за да може да има истинско електронно правосъдие. И критикува действащия ВСС: „Ролята на Съдийската колегия на Висшия съдебен съвет в реализиране на електронното правосъдие е важна и липсата на навременна реакция води до извода, че членовете не желаят преодоляване на проблема, свързан с електронните дела, който отново създава напрежение“.
Възнаграждения
Нов подход при определянето на заплатите, предлага Калибацев. След като заплатата на младшите магистрати е определена в закона, след това по нива тя да расте с 10%, а всички да се актуализират, когато излезе новата статистика за средномесечната заплата на заетите в бюджетната сфера.
„Така на районно ниво ще получат най-ниската заплата + 10%, на окръжно ниво ще получат най-ниската заплата + 20%, на апелативно най-ниската заплата + 30% и на върховно най-ниската заплата + 40%. Или разликата между отделните нива ще е обвързана с размера на възнаграждението на младшите магистрати, което расте на всяко тримесечие“, обяснява той.
За парите за ранг сочи, че следва да съответстват на размера на възнаграждението, което взима магистрат на съответно ниво. „Например, съдия в районен съд с ранг „съдия в апелативен съд“, следва да получава възнаграждението на съдия в апелативен съд. С този подход възнагражденията на магистратите ще се изравнят с оглед ранговете и нивата, в които работят. Наред с това ще се понижи съществено напрежението сред магистратите в по-долните нива, породено от липсата на конкурси и ограничените възможности за кариерно израстване“, пише Калибацев.
Той критикува начина на определяне на възнагражденията на съдебните администратори, които вземат 90% от съдийската заплата и така тези в окръжен съд получават повече от съдия в РС.
Очаквайте втора част с акцентите от концепциите на останалите кандидати за членове на ВСС.
46
Коментирайте
А къде е вечния кандидат за постове Красимира Милачкова. Без нея надпреварата е скучна.
Успех на Иван Калибацев!!!
Мъка. Пробитвани за 1000 път клилешета в изрусени опаковки. Парцалени кукли на конци.
К.Р „в името на народа“.
Те това ще е резултата от мача … с Гибралтар.
ps. Всички го знаят прекрасно, но продължават да лицемерничат политкоректно.
РАХАТ, РАХАТ, РАХАТ И ПАК РАХАТ.
Това е „съдебната квота“.
А представяте ли си „парламентарната“?!
Обсалагам се , че парламентарната ще е на по високо ниво.
Това е крайният продукт от 30 години „независим“ съд при условията на демокрация с либерална Конституция.
Самовъзпроизвеждаща се самодостатъчна посредственост. В съчетание с бездушието на малодушници нарочени за съдии.
Корупцията в „системата“ въобще не я коментираме, за да не заприличаме на Кирчо и Кокорчо.
С любезното съдействие и финансова подкрепа на една печално известна фондация от „партньорско-приятелска“ ни държава. И не само.
Просто …. трагедия
Слави за Украйна! Продължаваме подмяната. Със стари каки. Без идеи, камо ли за решаване на системните проблеми. Вярно, те не са от компетентността на ВСС, но предопределят всичко и засягат всички. Ниво – низово. Кандидати които не виждат по-далеч от носа си. И се очаква да не могат да сложат ред в къщата си, камо ли да мислят за улицата, квартала, града, държавата … и ще „въздават“ правосъдие и справедливост?!?!?! СМЕХ, СМЕХ, СМЕХ … СМЕШКИ И СМЕШНИЦИ! рs. Бюджетът си върви, заплатките, почивните бази, командировките, преливането от пусто в празно, логореята на тема „съдебна реформа“ и неизписването на съдебни актове… Покажи целия коментар »
Нова Конституция. Президентска република. Пълна изборност, мандатност, отчетност и отзоваемост на всички съдии и прокурори. Следствието право в МВР. Всички разследващи с юридическо образование.
Без ВНС. На референдум.
Без ВСС, ИВСС, учителски институт за повишаване на квалификацията на мисирки, роднини, милиционери и милионери, щерки, тьотки и аматьорки, пуцаджийки, рабфакаджии, задочници, вечерници и нощници и прочие йористи по пижами, съдебни ваканции и помощници, първа линия на Приморско, по 20 брутално след поредната издънка и другото си го знаете.
АМИН
Отново кухи фрази, клишета и с този фотошоп не мога да разпознаят някой кандидатки. Няма да гласувам и този път
Ха-ха „активни действия в усилията“! По-завързано не можеше ли. Това би могло чисто и просто да е само активни усилия. Многото думи не те правят много умен. А и активни действия в усилията е много уклончиво. Ами ако тези активни действия не гонят резултати в усилията, а си останат само активни действия.
Новите послушковци
Нищо оригинално не срещнах досега като идеи. Съдия Дора Михайлова от СOС дори е преписала дословно един доклад на ССБ с автор социолога Живко Георгиев за ролята на районните съдилища без да цитира автора, което е доста смущаващо плагиатство.
Друга заместничка пък буквално повтаря дейностите на сегашния състав относно натовареността- заповедните дела и медиацията.
Също така е смущаващо, че знаете за изследването на Живко Георгиев,но не сте прочели концепцията, за да видите, че то е цитирано там. Имате време да почетете повечко преди да гласувате 🙂
Другата заместничка /на най – големия районен съд/ има в репертоара си заучени фрази , касаещи проблемите в районните съдилища и най- вече СРС . Други проблеми нито може да идентифицира , нито да даде решение за тях . На зададени конкретни въпроси , различни от банкови тайно , заповедни , медиация и рекламационни ввъпроси отговор не може да даде . започва се с общи приказки , заучени фрази и дотам …
Повечето кандидати са избирани за административен пост от този ВСС, но го критикуват за … съмненията за пристрастност при избор на административни ръководители!?
Е, защо да се ангажират пенсионирани съдии за атестациоте? Та да могат да си пробутат протежетата!
Борбата с шуробаджанащината е безмилостно жестока.
Защото Нели Куци се пенсионира и трябва да й се намери място. С оглед на личността на конкретните пенсионирани съдии се действа. Отново без да са ясни критериите. Тест за деменция ще има ли или както по партийните събрания едно време ще ги карат с памперсите по събранията на ССБ?
Абе много примитивни изказвания имат колегите, много примитивна реч, едни изкуствени термини, едни напарфюмирани, напудрени и заучени фрази, приказки, ала-бала, нищо съществено не изложиха в концепциите си!
Предложението за за по-голяма оперативност в работата на ВСС е много добро.
Как да се ползват данни от ЕИСС? Та тази система е бъгава отвсякъде.
В това отношение АСУД във ВКС е много полезна. Преди да я внедрят вадехме статистиката от едни тефтери. Голяма мъка беше.
Има много качествени кандидатури. Стискам им палци.
Проблемтр със забавеното провеждане на конкурсите е много сериозен.
Не виждам шанс да го решат скоро.
Другаря Вълков що сте го понижили в съдия от СРС, бре??
Много ще ми е интересно какво ще се предложи от кандидатите в чакт 2-ра?Особено от една супер активна кандидатура!
Най-настоятелно настоявам да се включи Лена Борисл. във ВСС поради широката й компетентност и други социални качества
Иван Каск. има далеч по-широки компетентности, простиращи се от селски туризъм до дизелово-космически проекти. Или поне проф. по бяло хакерство Барни Ръб. В краен случай кака С.
5 stinki za tvoe komentar4e ot Prodaljavame Podmianata
Надявам се на промяна.
Надеждата умира последна.
Харесвам някой от кандидатите. Другите не ги познавам, но по делата ще ги познаем.
Успех им желая.
Вярвам на Даниела Александрова. Успех.
Иван Калибацев е голям професионалист
Възлагаме големи надежди, какво ще се случи обаче е съвсем друга тема.
Защо така подозрително ми се струва, че и тези ще са като предните
Има свестни хора. Надявам се да се справят.
България не вярва на обещания
Нормално. Колко пъти излизат с гръмки заявки, пък после се излагат.
Да де ама само с обещания не ства
И ко сега?
Съдийското самоуправление е утопия.