В становище до Георги Чолаков
И АБАС възрази срещу външен анализ на административното правораздаване
ВСС назначава Мариника Чернева за заместник-председател на ВАС във вторник
ВСС назначава Мариника Чернева за зам.-шеф на ВАС във вторник
Предложението на председателя на ВАС Георги Чолаков за назначаването на Мариника Чернева за негов заместник най-сетне влезе в дневния ред на Съдийската колегия на Висшия съдебен съвет. На заседанието на кадровия орган във вторник то ще бъде разгледано като първа точка.
Това става три месеца, след като Пленумът на ВАС изслуша и подкрепи Мариника Чернева и Надежда Джелепова – и двете предложени за заместник-председатели на съда.
В края на март СК на ВСС назначи Джелепова, но забави решението си за Мариника Чернева. Както „Лекс“ писа, причината за това бе открито несъответствие в една от декларациите й пред Сметната палата. Става дума за необявен имот от 800 кв. метра. Заради това етичната комисия на СК на ВСС поиска и получи допълнителни документи, включително и писмени обяснения от върховната съдийка.
Самата Мариника Чернева каза тогава пред „Лекс“: „Става дума за бащината ми къща. Още при встъпването ми като съдия във ВАС през 2003 г. съм го обявила в декларацията си пред Сметната палата. Имотът не е закупен, а наследен“.
По информация на „Лекс“, на 17 април етичната комисия е обсъдила всички събрани документи и е излязла със заключението, че съдия Мариника Чернева притежава необходимите нравствени качества за заемане на длъжността заместник-председател на ВАС.
И Асоциацията на българските административни съдии подкрепи предложението на председателя на Върховния административен съд Георги Чолаков да поиска оттегляне на искането за външен анализ на административното правораздаване.
Становището на АБАС, с което „Лекс“ разполага, е било гласувано на събрание на членовете на Управителния съвет, проведено на 24 април. Решението за подкрепа на Чолаков е било взето единодушно.
От асоциацията изтъкват, че изготвянето на функционален анализ сега, когато има „внесени предложения за законодателни промени, основно касаещи подсъдността административни дела, би било преждевременно и безсмислено“.
Пълният текста на становището на АБАС
Нататък от АБАС сочат, че административното правораздаване не би могло да се разглежда отделно от останалите звена в съдебната система в контекста на проблемите ѝ. Освен това структурна реформа само на административните съдилища, още по-малко чрез закриване или съкращаване, не би довела до очакваните резултати, казват от асоциацията. Изтъкват, че е необходимо обобщаване на извършените анализи за състоянието на административното правораздаване в държавите-членки и извеждане на добрите практики, като при тях се вземат предвид и постигнатите положителни резултати в България.
От АБАС цитират данни от Информационното табло за 2016 г. на Европейския съюз (ЕС) в областта на правосъдието, където по показател „бързина на правораздаването на административни съдилища“, България е на трето място за 2016 г. и на четвърто за 2017 г. При съпоставка на данните за предходни години става ясно, че България е на челните места по бързина на административното правораздаване, пишат от АБАС. И добавят: „Констатациите в Информационното табло се вземат под внимание и при определянето на приоритетите за финансиране по линия на европейските структурни и инвестиционни фондове (ЕСИФ) във връзка със съдебните реформи“.
Съсловната организация отбелязва, че едва след извършването на задълбочен анализ, при който да се определят приоритетите, следва да се набележат дейности, за които е нужна подкрепа и съответно финансиране по проекти.
„Другото означава да не се отрази обективно състоянието на българската съдебна система и да се разруши положителното, което работи“, изтъкват от АБАС и заключават: „Необходими са законодателни промени, гарантиращи равномерното разпределение на делата, мобилност на щатове и съдии, бързо решаване на възникнали проблеми чрез командироването, електронно правосъдие, а не радикални промени, свързани със структурни реформи на административните съдилища“.
Миналата седмица Пленумът на ВАС също подкрепи предложението на председателя Георги Чолаков да поиска от правителството, чрез ВСС и Министерството на правосъдието, да оттегли искането до Службата за подкрепа на структурните реформи към Европейската комисия за техническа помощ. Всичките 28 административни съдилища изразиха същата позиция.
Темата бе обсъдена вчера и в правната комисия на Народното събрание. Председателят на комисията Данаил Кирилов заяви, че трябва да има равнопоставеност и, след като ще се извършва анализ на административното правораздаване, такъв трябва да има и за наказателното. Ако службата на ЕК смята, че е твърде скъпо да окаже техническа помощ за наказателното, тогава трябва да се оттегли искането за административното правораздаване, бе мнението на Кирилов.
Във вторник Съдийската колегия на Висшия съдебен съвет ще обсъди предложението на председателя на ВАС Георги Чолаков за оттегляне на искането за външен анализ.
Предходният състав на колегията първоначално бе взел решение да поиска техническа помощ, но впоследствие отмени това свое решение.
4
Коментирайте
Дано ВСС да не оттегли искането.
Някой много го е страх от този анализ май.
Пазят си административните съдилища. Иначе може да ги закрият.
Трябваше да поискат техническа помощ просто.