Три варианта за промени при военните съдилища, с които да се изпълни осъдителното решение на Европейския съд по правата на човека (ЕСПЧ) по делото „Мустафа срещу България“, обсъждат в Министерството на правосъдието.

Зам.-министърът на правосъдието Спаска Кинчева е провела работна среща с представители на трите военни съдилища в страната в София, Пловдив и Сливен, на Военноапелативния съд, както и с експерти на министерството. Целта е била Кинчева да чуе мнението на военните съдии за възможните решения.

В решението си „Мустафа“, което е окончателно от 28 февруари 2020 г., ЕСПЧ установи нарушение на правото на справедлив съдебен процес. Казусът беше свързан с предаването на съд и осъждането на цивилно лице от военни съдилища, тъй като един от подсъдимите с него е служил в армията по време на извършване на престъплението. В решението си съдът в Страсбург посочи, че правомощията на военното наказателно правораздаване следва да се разпростират върху цивилни лица единствено при наличие на наложителни причини, обосноваващи подобна ситуация, които трябва да са доказани за всеки конкретен случай (повече за решението виж тук).

За изпълнението на решението на ЕСПЧ е създадена работна група, която ръководи зам.-министър Кинчева.

„На работната среща бяха обсъдени различни предложения за изменения в Наказателно-процесуалния кодекс, Закона за съдебната власт, Закона за отбраната и въоръжените сили“, съобщиха от МП.

Първото е за цялостно изключване на престъпленията, в които подсъдими са и цивилни лица, от компетентността на военните съдилища.

Второто е за девоенизация на военните съдии.

А третото за участие на цивилни като съдебни заседатели по делата за престъпления, извършени от военни, в осъществяването на които са участвали и граждански лица.

„Нито един от вариантите не се приема еднозначно от военните съдии“, съобщиха от министерството.

На среща са поставени и въпроси за уреждането на категорията труд на заварените военни съдии, както и за висящите дела.

29
Коментирайте

avatar
нови хронологично най-добре оценени
Trepni
Trepni
07 септември 2024 13:25
Гост

Да бъдат заюрити военните съд и прокурарура….докога ще паразитират с по едно дело на месецКак не ги е срам ние останалите от системата да им искарваме заплатите!!!! На всичкото отгоре работят там бабички пенсионерки и некомпетентни съд.администратори…..особенно в военен съд софия!!!

шаман
шаман
09 септември 2024 12:41
Гост

Вие, уважаеми, как точно им иСкарвате заплатите на тия, дето работят в/ъв/ Военен съд- София?

Лаик
Лаик
09 септември 2024 16:03
Гост

По-точно е че с по няколко дела са хайлази и ако има и пенсионери заемат места за младите. Едно дребно на вод решение е нито един пенсионер на държавна и общинска заплата. Ако не се случи това е причина или се предполага че млад човек е принуден да напусне страната заради тези заразени с вируси от миналото. Все още няма ваксина за комунистически натровени мозъци

Trepni
Trepni
15 септември 2024 22:55
Гост

Драгими,натоварените с работа (а не с цигарки,кафенце и водчица) съд и прокуратура пълнят бюджета.Но за съжаление не е луд тоя дето яде………а тоя дето му я давА!!!!!
Дано поне скоро ги махнат от палатата,защото някак не се връзва за 2 деловодителки 30-40 квадрата стая!?!????

отегчен
отегчен
05 септември 2024 15:47
Гост

Да помогна с впечатленията си от бедното Кралство Нидерландия:
1. Ако искаш да си военен съдия или прокурор – първо ставаш офицер в строя, а после, ако искаш учи право. (тук трябва да уволним всички)
2. Бедното кралство си позволява ЕДИН военен съд (ние тогава имахме пет, сега три)
3. Щото кралството е бедно, то товареше безмилостно военните съдии, да не вземат ей така заплата. Когато нямаха военни дела (те са рядкост) – работеха обикновени наказателни.

Ехххх
Ехххх
05 септември 2024 9:21
Гост

Не е нужнонедин магистрат или орган да е натоварен . Това не е производствено предриятие. Магистратите не са на норма. Техния труд не с цел физически да се отхвърли работа. Техния труд е интелектуален, както и на адвоката. Това интелект улиците, а не разни певци,актьори и други от забавни бранш. Груба грешка е магистратите или лекарите да бъдат задължавани да са натоварени. Даже е по хубаво да не са, но тях просто трябва да ги има и в момента , в който са необходими да си свършат работа. Ноооо Това разбиране едва линще срещне голяма подкрепа особено в върховете на… Покажи целия коментар »

Лаик
Лаик
09 септември 2024 16:10
Гост

То добре ли си😁 интелектуалци били🤪
Ако адвоката няма клиент -няма пари -в час ли си?
Първо напиши колко са военните съдии на 80 милионна Германия, колко са в 20 милионна Холандия, по колко дела има всеки съдия средно и тогава блябосвай.

Лаик
Лаик
09 септември 2024 16:11
Гост

Оффф
10 милиона са в Нидерландия

Скуби Бу
Скуби Бу
04 септември 2024 14:09
Гост

Напротив, трябва да се открият военни съдилища във всички областни градове и в тях да се съдят корумпираните и престъпни политици и свързаните с тях крадливи и измамни олигарси – по бързата процедура и по пловдивските НК и НПК. Невчастниците от ЕСПЧ също трябва да получат по една задочна присъда, а актовете им да бъдат публично изгаряни.

Лаик
Лаик
09 септември 2024 16:14
Гост

Че съдиите от ЕСПЧ са за шут отзад съм съгласен. Когато обаче започнат пълни конфискации и контрола за виновен или невинен е на 12 съдебни заседатели, тогава ще се разтреперят и съдиите

Пеналист
Пеналист
04 септември 2024 12:33
Гост

Най-благата работа е там. Гледат 1 дело на месец в добрия случай, но заплатата си тече…

магистрат
магистрат
04 септември 2024 12:28
Гост

Ако няма да разглеждат случаи, в които един от подсъдимите е гражданско лице, това означава ли, че тези случаи ще се разглеждат от общите съдилища, дори ако вторият, третият…подсъдим е военен? Е то тогава военните съдилища какво точно ще разглеждат? Само дела за алкохол, извършени от военни….Вместо да се търсят варианти как да се натоварят тези структури, накрай ще ги разтоварят от работа още повече.

Проскубания бухал
Проскубания бухал
04 септември 2024 12:23
Гост

„А третото за участие на цивилни като съдебни заседатели по делата за престъпления, извършени от военни, в осъществяването на които са участвали и граждански лица.“ Въпросът е дали е задължително заседателите да бъдат със солиден опит в площадния граждански активизъм самостоятелно/в организационна форма или със заявена предварително ясна геполитическа ориентация в поне два различни местни/национални ежеденвника, и могат ли бившите военни да се считат за цивилни или това е запазено само когато участват в процеса в качеството им на подсъдими? П.С. Дано не се стига до сцени като във филма „Доблестни мъже“, когато разминаванията между представите за реалността са толкова… Покажи целия коментар »

Любител
Любител
04 септември 2024 12:11
Гост

Като знам , че при тях дела се образуват от дъжд на вятър….

Анонимен
Анонимен
04 септември 2024 11:48
Гост

Еми без дела срещу цивилни, я.

Анонимен
Анонимен
04 септември 2024 11:48
Гост

Иди че разбери. Мазало както винаги

Анонимен
Анонимен
04 септември 2024 11:47
Гост

Пълна каша демек

Съдия СГС
Съдия СГС
04 септември 2024 19:15
Гост

То от ЕСПЧ какво друго да очакваш. Чудят се как да оправдаят съществуването.

Виктор
Виктор
04 септември 2024 11:16
Гост

Добре, че нито един от вариантите не се приема еднозначно от военните съдии.

Димо
Димо
04 септември 2024 11:13
Гост

Аз подкрепям участието на цивилни като съдебни заседатели.

Вики
Вики
04 септември 2024 11:14
Гост

Разумно предложение.

Дени
Дени
04 септември 2024 11:10
Гост

Е, пак ли ще се упражняват с нормативната ни уредба?

Лозан
Лозан
04 септември 2024 11:07
Гост

Най- добре да ги закрият тези съдилища.

Димо
Димо
04 септември 2024 11:09
Гост

Да, само излишни разходи.

Съдия
Съдия
04 септември 2024 19:20
Гост

Като членка на НАТО сме длъжни да ги имаме.

Щерев
Щерев
04 септември 2024 11:05
Гост

Доживяхме Мустафа да осъди България.

Мики
Мики
04 септември 2024 11:06
Гост

По някога изпитвам носталгия към соца.

Анонимен
Анонимен
04 септември 2024 13:32
Гост

Докато сме подлоги, всеки осъжда България, независимо от обстоятелствата.Самият им ЕСПЧ е подлога.

Борис
Борис
04 септември 2024 14:20
Гост

Държавата ни се превърна в мащвха за нас. И в майка за турци, роми, араби и сие. А после ще ми говорят за заветът на Дякона!