Към всеки председател на отделение да бъде разпределен секретар, а служителите да могат да бъдат не само повишавани в ранг, но и понижавани. Това са само част от предложенията, залегнали в проекта за нов Правилник за администрацията на Върховния административен съд (ВАС).

Измененията на АПК предвиждат самостоятелни правораздавателни функции на председателите на отделения във връзка с преценка редовността на постъпващите жалби, както и висок обем задължения във връзка с администрирането на дела, което налага определянето на секретари, разпределени към председателите на отделения“, се казва в мотивите към проекта.

Сред задълженията на тези секретари ще бъдат изготвяне в деловодната система на съда на съобщения, писма и обявления в изпълнение на разпорежданията и резолюциите на председателя на отделението; да изпращат на страните постановените от председателите на отделения разпореждания по хода, съобразно чл.213б ал.1 от АПК и следят за редовното им връчване; да докладват на председателите на отделения постъпилите в срок отговори и писмени изявления на страните, по постановените разпореждания; да администрират образуваните производства по чл.213б ал. 2 от АПК, да обявяват в деловодната система, да изпращат на страните и да следят за редовното връчване на постановените от председателите на отделения прекратителни разпореждания по чл.213б ал.2 от АПК и др.

Въвежда се и възможност за понижаване в ранг на служители след проведена атестация. „От ключово мотивационно значение за администрацията е доразвитието на института „атестиране“ на съдебните служители. Предлаганият проект, в съответствие със Закона за съдебната власт, предвижда възможността за понижаване в ранг, но наред с това се регламентира и възможностите за повишаване в ранг, т.е. създава се цялостна атестационна и мотивационна процедура по отношение дейността на съдебните служители“, се казва в мотивите към проекта.

Самото атестиране ще се извършва по вътрешни правила, утвърдени от председателя на ВАС. Всеки служител, според професионалната си квалификация и постигнатите резултати в изпълнение на служебните си задължения, може да бъде повишен или понижен в ранг след атестиране, като ще получава и съответното възнаграждение. Повишаването в ранг ще става при три последователни не по-ниски оценки „2“ от атестирането, като е предвидено и предсрочно повишаване при „оценка 1“, която е най-високата. Ако някой служител получи две последователни оценки от „4“ и „5“ (най-ниската), ще бъде понижен в ранг.

Друго предложение е от правилника да отпаднат изискванията за назначаване на служители и регламентацията на института на „съдебните помощници“, защото критериите произтичат пряко от Закона за съдебната власт и Кодекса на труда.

В проекта се посочва, че за съдебен помощник се назначава лице, което отговаря на изискванията на закона и е издържало конкурс за съдебен служител. А организацията на дейността на съдебните помощници се определя с утвърдени от председателя на ВАС правила.

Същевременно в правилника изрично се записва работното време на служителите – от 8.30 ч. до 17 ч. с половин час обедна почивка, която ще се ползва по график така, че да може да се правят справки за граждани и адвокати без прекъсване от 9 ч. до 17 часа.

Наред с това в правилника се създават правила за стопанисването и управлението на представените на ВАС недвижим имоти, въвежда се цялостна регламентация на деловодните книги, които съдът трябва да съставя и съхранява, като практически всички азбучници, деловодни, архивни и регистърни книги получават своята регламентация, което е от значение както за дейността на съда, така и за страните по делата.

Водещ мотив за приемане на предлагания нов Правилник за администрацията на Върховния административен съд е приемането на мерки, с оглед очакванията за бързина, оперативност и ефикасност в действията на служителите. Детайлизират се дейностите, които следва да се осъществяват в администрацията на ВАС, както и структурно се обособяват ангажираните с тях служители. Това е от съществено значение за публичността и цялостната информираност на страните в производствата пред ВАС. Не на последно място, приемането на нов Правилник би дало годна управленска платформа, както с оглед актуалното състояние на действащото първично законодателство, така и предвид изискванията за по-висока отговорност и отчетност в дейността по административно управление на човешкия ресурс в съда“, се казва в мотивите към проектоправилника.

6
Коментирайте

avatar
нови хронологично най-добре оценени
Песимист
Песимист
04 юни 2019 13:51
Гост

От една страна като чета каква ще е работата на тия секретари – добре звучи, ще се дава информация, ще се работи с гражданите… обаче на практика ще се получи друго – или ще разкрият прекомерно много щатове и администрацията ще се раздуе, или тези функции ще се поемат от хора на други длъжности и в крайна сметка няма да има никакво подобрение на дейността им, поради простата фактическа невъзможност да се върши всичко.

МАРИН МАРИНОВ
МАРИН МАРИНОВ
03 юни 2019 18:57
Регистриран

ЗА КАКВО МУ Е СЕКРЕТАР НА ПРЕДСЕДАТЕЛЯ НА ОТДЕЛЕНИЕТО ,ТА НАЛИ КОГАТО ДЕЛОТО ПОСТЪПИ ВЪВ ВАС ,ТО СЕ РАЗПРЕДЕЛЯ СПОРЕД МАТЕРИЯТА В РАМКИТЕ НА ОТДЕЛЕНИЕТО ,КОЕТО ИМА 200 СЕКРЕТАРИ . ТОЗИ И БЕЗ ТОВА НЕКОМПЕТЕНТЕН ВЪРХОВЕН АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ЩЕ СЕ НАПЪЛНИ САМО СЪС СЕКРЕТАРИ. АКО НОТАРИУСА ИСКА КОМПАНЬОНКИ ,ТАКА ДА КАЖЕ , А НЕ ДА ЗАИГРАФА С ФИГУРАТА НА СЕКРЕТАРЯ.ЗА ДА НЕ БЪДА ГОЛОСЛОВЕН ЕТО ЕДНО ПРАВНО СХВАЩАНЕ НА СЪДИЯ ОТ ВАС ПО ВЪПРОСА ЗА ОДПУСТИМОСТТА НА ОСПОРВАНЕТО ЦИТИРАМ “ ОСПРОВАНЕТО НЕ Е ДОПУСТИМО И НА ДРУГО ОСНОВАНИЕ -АДМИНИСТРАТИВИНЯ АКТ Е ВЕЧЕ ИЗПЪЛНЕН( ОСПОРЕНИЯ АДМИНИСТРАТИВЕН АКТ СЕ ИЗПЪЛНЯВА ПРЕДВАРИТЕЛНО ПО… Покажи целия коментар »

Anonimen
Anonimen
03 юни 2019 16:01
Гост

При тези атестации почти винаги се проявява субективизъм. Тоест повишаването или понижаването в ранг няма да е адекватно.

Анонимен
Анонимен
03 юни 2019 14:29
Гост

Пълни глупости! Председателите на отделения и без това не работят на 100% натовареност.

Анонимен
Анонимен
03 юни 2019 13:14
Гост

С промените в АПК работата на председателите на отделения значително ще нарастне, а наличието на секретар би облекчило натовареността им.

Анонимен
Анонимен
03 юни 2019 13:11
Гост

Добре изглеждат новите правила на първо четене. Въпросът е доколко ще се спазват. Обикновено, когато ми се налага да правя справки по съдилищата, избягвам това да е от 12.00 до 13.000 ч., тъй като тогава или няма служител, който да ми я направи, или е само един и опашката е километрична.