Частна фирма шеста година събира такса „локва“ по границата с Турция
Държавната агенция по храните плаща милиони на посредника, който я замества в дезинфекцията на автомобилите
През 2013 г. скандалът със „златната локва“ и такса „дезинфекция“, събирана от автомобилите на границата с Турция, разтърси България, „взе главата“ на тогавашния шеф на агенцията по храните и влезе в прокуратурата. Оказва се, че 6 години по-късно „златният гьол“ продължава да работи с пълна пара – всяко влизащо от Турция МПС минава за обеззаразяване през пръскалката, като плаща за „услугата“. Леките коли например дават по 5 лева, а камионите и автобусите – в пъти повече. Таксата е държавна и би трябвало да се администрира от БАБХ, но на практика се събира от частна фирма, която получава за това комисиона. Фирмата посредник е същата като през 2013 г. – „Пи. Еф. Си.“ ЕООД. Събирането на пари за дезинфекция е единствената дейност на дружеството, което според собствения му финансов отчет разполага с две машини за по 1000 лева и с 38 души персонал. Срещу тези скромни активи стои впечатляващ бизнес модел – приходите на дребното ЕООД за 2018 г. са 10 млн. лева, а печалбата му след облагане надхвърля 8 млн. лева.
„Златният гьол“ отново клокочи. Корупция при ГЕРБ? Моля ви се, няма такова нещо“, коментира гневно във Фейсбук Виктор Лилов, който преди дни бил таксуван с 5 лева на влизане в България през ГКПП „Капитан Андреево“. Той припомня, че през 2013 г. БАБХ със странна процедура повери събирането на таксите за дезинфекция на „Пи. Еф. Си.“ и че по онова време собственик на частната фирма бе Лидия Любенова, балдъза на сенчестия бизнесмен Красимир Каменов-Къро, емигрирал в Южна Африка. Сега собственикът е друго лице, но печатницата за пари работи все така безотказно. „Пи. Еф. Си.“ впрочем е получила концесия за събирането на такса „локва“ и на други две ГКПП-та на браздата с Турция – при Лесово и при Малко Търново, показа проверка на „Сега“.
Не е ясно защо БАБХ е опряла до частна фирма – при положение че на границата с Турция така или иначе има пунктове за ветеринарен контрол със служители на самата БАБХ. Не е ясно и защо посредникът получава такива щедри комисиони – например от 5-те лева, които леките коли плащат, 4 лева са държавната такса за обеззаразянето, а 1 лев остава за събирача „Пи. Еф. Си.“, чиято основна задача е да държи локвата в готовност за пръскане на автомобилите и да я зарежда с препарати. При тези скромни разходи не е чудно, че дружеството се радва на космическа рентабилност – от всеки 1 лев приходи печалбата му е 0.84 лева.
Миналия четвъртък в. „Сега“ изпрати на БАБХ няколко въпроса, свързани с таксуването на входящия автотрафик от Турция и с приходите, разходите и комисионите на фирмата посредник. Оттам обещаха да отговорят „възможно най-скоро“.
ТРУСОВЕ
Скандалът със странното партньорство между БАБХ и „Пи. Еф. Си.“ избухна през март 2013 г. Тогава частната фирма бе избрана с експресен и почти апокрифен конкурс, в който срокът за подаване на оферти бе 7 дни. Процедурата бе пусната в последните дни на кабинета „Борисов“. Заради избуялите съмнения за корупция служебното правителство на Марин Райков прекрати или по-точно замрази контракта. Прокуратурата започна проверка за престъпление, но бързо се произнесе, че не вижда нередности. Все пак не се мина без „жертви“ – тогавашният шеф на БАБХ Йордан Войнов бе уволнен. Междувременно в Турция избухна шапна епидемия и през 2014 г. новият шеф на БАБХ Пламен Моллов „назначи“ отново „Пи. Еф. Си.“ да събира такса „обеззаразяване“.
Тази публикация е част от ежедневния преглед на печата на правна тематика
Коментирайте