Жалби в МВР от банки, застрахователи и инспектори от ДАИ

Над 406 хил. лични карти и 266 000 шофьорски книжки са с удължена валидност за 6 месеца

Няма санкции за неспазването на закона

Служители в банки, застрахователи, общински и държавни чиновници отказват услуги заради изтекли лични карти или шофьорски книжки. Гражданите са били карани да си извадят нови документи, включително и по-скъпата бърза процедура, оплакаха се читатели на „Труд“. Информацията бе потвърдена от наши източници в МВР, където също са получени жалби за непризнавани документи.

През 2020 г. изтичат над 1,5 млн. лични карти и трябва да бъдат сменени. Със закона за обявяване на извънредното положение заради заразата с COVID-19 парламентът удължи с 6 месеца валидността на личните карти и шофьорските книжки, които изтичат в периода 13 март-31 октомври 2020 г. (§10, ал. 2 и 3 от Преходните и заключителните разпоредби). Това означава, че ако днес – 30 юли, изтича валидността на документа, той автоматично получава още 6 месеца валидност и важи до датата 30 януари 2021 г. Тези правила обаче се отнасят само за лични карти и свидетелства за управление на МПС (СУМПС) само на български граждани и важат само за територията на страната. С тях не може да се пътува в чужбина, където няма да бъдат признавани за валидни.

406 437 лични карти и 266 408 шофьорски книжки, изтичащи в периода 13 март-30 октомври т. г., не са подменени към дата 28 юли, уточниха днес от Пресцентъра на МВР.

В жалбите си граждани твърдят, че в банкови клонове са им отказвали да разглеждат техни искания за кредити, докато не си сменят личните карти, други – че брокери не искали да сключват полици заради „невалидни“ шофьорски книжки. Имало и оплакване от превозвач, на когото инспектори от автомобилната администрация – бившата ДАИ, отказали да разпишат курсове в страната на водачи с изтекли СУМПС.

В закона за извънредното положение или в Закона за българските лични документи няма предвидени санкции за държавни или общински институции, организации или частни предприятия, които отказват да признаят личните карти, чиято валидност е удължена с 6 месеца, отговориха днес на въпроси на „Труд“ от Дирекция „Български документи за самоличност“ в МВР. Гражданите са в правото си да получават услуги, тъй като документите им са валидни, а в случай на откази от административни услуги – да обжалват по реда на Административно процесуалния кодекс.

В сайта си МВР поддържа онлайн услугата „Справка за български лични документи“. Опит на „Труд“ с въвеждането на данни от лична карта, изтекла през май т. г., показа, че тя се води валидна. Тоест – това може да се използва като доказателство, ако някой чиновник или брокер се опитва да изкара документа невалиден.

ВАС гледа жалба по обществената поръчка за нови документи

Чипове най-рано през 2022 г.

Новите лични карти с чип за електронна идентификация ще бъдат издавани най-рано през 2022 г. Въпреки че обществената поръчка за 289 млн. лв. без ДДС за тях приключи през април т. г., договорът със спечелилия консорциум „Мюлбауер Ай Ди Сървисиз“ не е сключен заради обжалване. Процедурата се обжалва от класирания втори консорциум „Веридос“ – също от Германия. Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) разгледа жалбата и я отхвърли, но последва обжалване на решението на КЗК пред Върховния административен съд (ВАС). Казусът тепърва ще се гледа там, но дори и при най-бързото му решаване през тази година, срокът за изпълнение на договора е 18 месеца.

Обмислят удължаване на работното време

Софиянци могат да отидат във всяка паспортна служба

Пред Второ столично РПУ вчера към 15,30 ч чакаха 30-40 души, които не знаеха, че могат да подадат заявления в Пето РПУ, където по това време нямаше опашка.

Ако има опашка пред гишетата в някое от 9-те РПУ-та в София, желаещите да си извадят нови документи могат да направят това във всяка друга от останалите паспортни служби в града. Заявлението им ще бъде прието, независимо че постоянният им адрес е на територията на друго РПУ. Това правило не знаеха около 30-40 души, които чакаха днес следобед пред Второ РПУ близо до Централна гара, докато по същото време на Пето РПУ в центъра на София нямаше опашка.

Обикновено повече граждани чакат сутрин, докато следобед са доста по-малко, казаха експерти от МВР в София. Опашки обаче има и в Пловдив, Варна и други големи градове, въпреки че гишетата никъде не са спирали да работят заради извънредното положение. През март и април е спаднала драстично подмяната на документи, докато през юни и юли се е увеличила, сочат данните на МВР (виж таблицата). В най-натоварените служби имат готовност да удължат работното време най-малко с един час и да започват от 7 или от 7,30 ч.

Тази публикация е част от ежедневния преглед на печата на правна тематика

Коментирайте

avatar