„Теленор“ ще вдигне месечните такси с инфлацията за 2021 г., А1 обмисля решение
Докато съдебният спор между държавата и мобилните оператори за индексацията на месечните такси на абонатите им продължава, „Теленор“ обяви, че със сигурност поскъпване ще има още за сметките за януари. Другият мобилен оператор, който води съдебен спор с държавата по обявеното в края на годината индексиране с инфлацията на абонаментите планове – А1, все още обмисля как да постъпи.
В писмо до клиентите главният изп. директор на „Теленор“ Джейсън Кинг посочва, че повишената инфлация се е отразила на покупателната способност на всички, сред които и на бизнеса. Допълва, че сметките за ток на компанията са с двуцифрен ръст, а разходите за пощенски, куриерски услуги, разходите за магазинна мрежа и охрана, достига до 20%.
С това обяснява защо сметките за януари ще поскъпнат с около 1 лев като размерът им ще бъде осъвременен със средногодишната инфлация за 2021 г. Това ще стане след като стойността й бъде официално обявена от националната статистика, което се очаква да стане на 18 януари.
„Въз основа на проведените разговори с административните органи през ноември миналата година ние все още считаме първоначалното си решение за индексиране през декември 2021 г. и през февруари 2022 г. за законосъобразно“, се посочва още в писмото.
Тъкмо това намерение, което бе съобщено на абонатите през декември, както и аналогичното от страна на А1, стана повод за остро изказване от страна на министъра на икономиката Корнелия Нинова. Със заповед на подопечната й Комисия за защита на потребителите в края на годината на мобилните оператори бе забранено да вдигат цените. С нея бе наложено предварително изпълнение, което означава, че операторите но могат да вдигат цените докато съдът не се произнесе окончателно. Забраната се отнасяше за „Теленор“ и А1, тъй като третият оператор „Виваком“ не обяви намерение да актуализира цените на абонаментните планове за две години назад, а само за изтеклата.
„Теленор“ и А1 обжалваха тъкмо това предварително изпълнение с ред аргументи, сред които увеличените им разходи заради голямото поскъпване на цената на тока и други техни разходи, поради което плановете им за разширяване, за изграждане на 5G мрежа и др. са препятствани.
На първа инстанция Административният съд София град се произнесе с определение. От него се разбира, че съдът отхвърля жалбите на двете компании. Това обстоятелство в два поредни дни бе обявено от вицепремиера и министър на икономиката Корнелия Нинова като първа победа срещу мобилните оператори. „Дневник“ изпрати въпроси до Министерството на икономиката. От А1 коментираха пред „Дневник“, че заповедта, по която съдът се е произнесъл с определение в полза на държавата, спира мобилните оператори да вдигнат цените на една стъпка докато няма решение на съда по същество. Това означава, че няма проблем, както вече обяви „Теленор“ цените да се индексират с инфлацията за една от годините – 2020 или 2021, но не може да стане и за двете едновременно.
„Самата възможност за индексация е заложена в нашите договорни отношения с клиентите, но до момента не сме я използвали. Причината да предложим такъв подход (индексация с инфлацията за две години в една стъпка – бел. ред.) е, защото той е по-изгоден за потребителите – индексацията да се направи за две години наведнъж“, съобщават от А1.
Компанията посочва, че очаква Националният статистически институт за обяви средногодишната инфлация за 2021 г. и тогава ще вземе решение как да продължи с индексацията и какви ще са следващите стъпки. Сред тях е и решението дали да се обжалва определението на съда, което е възможно в 7-дневнен срок.
Жалбите на операторите тепърва ще се разглеждат по същество, с което и спорът трябва да получи съдебно разрешение.За съжаление с това не приключва съдебният спор, тъй като жалбата още не е разглеждана по същество. Но за нас това не е от значение, тъй като не можем да си позволим такъв важен въпрос за клиентите и компанията да остане дълго време неразрешен, посочват от А1 в отговорите си до „Дневник“.
„С оглед на това обмисляме различен подход, който ще е най-щадящ за клиентите и едновременно с това ще ни даде възможност да компенсираме увеличените си разходи заради покачващата се инфлация в страната. Продължаваме да вярваме, че заедно с институциите трябва да имаме диалог за намиране на най-доброто решение за крайния клиент и бизнеса“, допълват от мобилния оператор. С определението си съдът посочва, че мащабът на засегнатите обществени интереси е голям предвид обема на абонатите, а предварителното изпълнение (спирането на поскъпването) е допуснато не заради нелоялна търговска практика от страна на операторите, а заради накърняването на икономическите интереси на потребителите в усложнена ситуация на пандемия и настъпваща икономическа криза – увеличаване на цените във всички сектори, засягащи битовите потребители. Съдът намира, че „икономическите интереси“ на гражданите следва да се определят като „важни обществени интереси“, тъй като се отнасят до неограничен брой потребители и се отразяват на начина им на живот в обществото. Посочва се също, че всяко непредвидено увеличение се отразява на икономическите интереси на потребителите, независимо от стойността му. Освен това става дума за накърняване на икономическите интереси на голяма група потребители, а не на един потребител с дребна сума.
Това обаче не означава, че хората могат да си прекратят договорите, без да платят неустойка.
Тази публикация е част от ежедневния преглед на печата на правна тематика
Коментирайте