Телекомите до КЗП: Промяната на таксите е законна, готови сме да преговаряме
Браншовата организация посочва, че комисията веднъж вече се е произнасяла по казуса
Алиансът на технологичната индустрия (АТИ), в който членуват всички телекоми у нас, е изпратил писмо до Комисията за защита на потребителите (КЗП), в което изразява готовност да участва в преговори по казуса с увеличение на таксите за телекомуникационни услуги.
„Индексацията на цените на телекомуникационните услуги отговаря на предвиденото в договорите с потребителите, на изискванията на приложимите закони и на европейската практика“, пише в писмото, с което „24 часа“ разполага.
Условията са прозрачни и предварително известни, тъй като са част от индивидуалните договори и общите условия, които всеки потребител получава. Общите условия са и публично достъпни на интернет страниците на операторите, посочват от организацията на операторите.
Обективни са, тъй като се базират на официалните индекси на Националния статистически институт, измерващи инфлацията, които от своя страна отразяват обективните икономически процеси и ръста на потребителските цени. Данните за индекса на потребителските цени се публикуват в средата на януари, което е и причина операторите да извършват индексацията в периода февруари-март, обясняват те.
Според телекомите промените в таксите са балансирани и не позволяват своеволно и безконтролно увеличаване на цените, каквото се наблюдава по отношение на множество други стоки и услуги, формиращи потребителската кошница. „Напротив – клаузите ясно определят кога и с колко операторите могат да променят цените си“, пише в писмото.
В Европейския съюз това е все по-често използван механизъм за компенсиране на инфлацията с цел развитие на свързаността и дигитализацията.
Подобни клаузи присъстват в договорите на оператори от редица страни в ЕС. Тяхната легитимност е потвърдена от Съда на Европейския съюз с решението по дело С-326/14, се посочва в писмото.
Законосъобразни са и не са изменяни през последните 10 години. Проверявани са неколкократно от КЗП, която не е констатирала противоречие със закона, не ги е намерила за неравноправни и не ги е забранявала. Не са налице обективни основания и никакви други промени в обстоятелствата, които да обосноват промяна в позицията на КЗП.
“ Обръщаме внимание, че при първата обявена от операторите индексация през 2021 г. КЗП анализира законосъобразността ѝ, като постанови единствено, че операторите нямат право да приложат непосредствено индексите за две години, и потвърди законосъобразността на индексацията в останалата ѝ част. Нещо повече, в рамките на последвалия съдебен контрол съдът също не достигна до изводи за неравноправност на клаузите за индексация“, пише в писмото.
В него операторите напомнят на комисията, че според Закона за за защита на потребителите КЗП има правомощие да води преговори с представители на сдружения на търговците в определени отрасли или сектори на дейност.
„Алиансът изразява готовност да участва в подобни преговори като представителна организация в сферата на телекомуникациите“, завършва писмото.
Тази публикация е част от ежедневния преглед на печата на правна тематика
Коментирайте