Ремонтите на автомобилите, освен дребните, ще бъдат забранени след приемането на новия Закон за пътните превозни средства. Така вече смяната на маслото по тротоарите, подмяна на ходова част и спирачки от „приятели“ или нерегистрирани сервизи ще бъдат незаконни, стана ясно по време на кръгла маса, на която беше обсъден новия нормативен акт.

Пред „Монитор“ зам. министърът на транспорта Ангел Попов коментира, че идеята не е да се забранят дребните ремонти, записани в упътванията на всеки един автомобил, като смяна на крушки и други. „Това са нерегламентирани ремонти, които застрашават безопасността и екологията“, смята Попов. Част от неправителствените организации не смятат, че транспортното министерство и по-точно Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ (ИААА) ще успее да контролира сервизната дейност. Между 15 и 17 хиляди сервиза работят у нас законно, по данни на министерството, но от браншът смятат, че броят им е двойно повече, а броят на нелегалните все още не е ясен. За да контролират ремонтите по автомобилите от бившето ДАИ са готови да назначат допълнително персонал на работа, които по сигнали на граждани, както и на легалните сервизи да правят проверка, коментира по време на срещата Дамян Войновски, главен секретар на ИА „Автомобилна администрация“.

Както „Монитор“ вече писа, чрез новият закон се цели да бъде регламентирана работата на сервизите, те ще минат на регистрационен режим към ИААА, а в допълнителна наредба ще пише на какво трябва да отговорят – квалификация на служителите им, оборудване и др. Проблемът в момента е, че работилниците в момента се регистрират единствено по Търговския закон, коментира собственикът на сервиз от Стара Загора Красимир Петров. По думите му в момента се прави проверка само на регистрираните търговци, но не и на тези, които работят по гаражи нелегално. От браншът смятат и че целта е по-скоро събиране на повече данъци, отколкото реални мерки и попитаха коя е дефиницията на редовен сервиз. „Въртим, сучем и всичко се върти около сервизите, които не си плащат данъците“, възропта един от присъстващите. Войновски контрира, че фискът е важен и проверките се правят заедно с данъчни инспектори, като допълни, че само от последната акция на ИААА и НАП в пунктовете за технически прегледи, са установени 19 млн. лева неплатени налози. „Но по-скоро идеята е защита на правата потребителите, качеството на ремонти и безопасността“, каза още той.

По думите на Татяна Груева, изп.дир. на Асоциация на автомобилните производители, регламентацията на автосервизите е закъсняла и трябва да се акцентира върху квалификацията на служителите в сервизите, както и произхода на авточастите, които се влагат при ремонтите. Сред обсъжданите теми бяха регистрите, които ще заработят след приемането на новия закон.

Един от тях е за сервизите с информация за мястото им на работа, служителите им, както и квалификацията. Ще се надгради регистъра за техническите прегледи, което ще доведе до създаването на електронен паспорт на автомобилите. Отделно ще има регистрационен режим при продажбата на нови или втора употреба авточасти. Според администрацията сумата за изграждане на новите регистри няма да струва допълнителни средства, а според браншът от тях може да се генерират дори средства

Пред „Монитор“ зам. министърът Попов коментира още, че се готви нова промяна, която да ограничи измамите с превъртането на километражи от търговците. Освен в електронния регистър на автомобилите се обмисля вариант да бъдат видими километрите и на стикера за техническия преглед.

Тази публикация е част от ежедневния преглед на печата на правна тематика

Коментирайте

avatar