От догодина нотариусите ще бъдат задължени да докладват в общините за всяка сделка с недвижим имот или моторно превозно средство. В 7-дневен срок те трябва да уведомят какъв данък за придобиване е платен и върху каква сума. При покупко-продажба на недвижимо имущество данъкът се начислява върху по-голямата сума между продажната цена и данъчната оценка. При автомобилите основата, върху която се начислява налогът за придобиване, не трябва да бъде по-ниска от застрахователната стойност.

Разпоредбата е част от правителствения пакет за данъчни промени за 2019 г., които ще бъдат обсъждани тази седмица от Народното събрание за обсъждане. Целта й е да осигури на общините своевременна и точна информация на каква цена се сключват имотни сделки и продажби на автомобили, която после да се използва като база за определянето на годишните данък сгради и данък МПС.

Освен това данъкоплатците вече няма да имат извинение, че са „забравили“ да декларират новопридобитите си имоти пред данъчните. „След като бъдем известени за сключените сделки, на по-късен етап общинските данъчни служби ще изпращат известия и покани на новите собственици с размера на данък сгради, който трябва да платят“, посочиха за в. „Сега“ от сдружението на общините.

Очаква се подаваните от нотариусите данни за цените, при които са сключени имотните сделки, да послужат в бъдеще на общините за осъвременяване на данъчните оценки на недвижимите имоти. Кметовете отдавна се оплакват от остарелите данъчни оценки, които за голяма част от имотите не са променяни от 1998 г. Това водело до силно подценяване на налозите, включително и такса смет. Към момента обаче липсва механизъм, с който да бъде направена актуализация. Често кметове дават примери с огромни жилища за стотици хиляди левове в малки населени места, чиито собственици плащат по 20-30 лв. годишен данък заради неадекватни данъчни оценки. Друг любим пример е с два апартамента в един и същ блок – единият, продаден наскоро при сегашните високи цени на недвижимите имоти и с актуализиран данък, а другият с оценка отпреди 20 години и налог от 10 лв.
От догодина нотариусите са задължени по електронен път да правят справки дали за автомобила е платен годишният данък, преди да изповядат покупката му. Справката ще става чрез системата за обмен на информация, поддържана от финансовото министерство, към която всяка община е задължена да подава данни. Но ако поради някаква причина такава проверка не може да се направи, от клиентите ще се изисква да представят удостоверение за платен данък на хартия.
Както писа в. „Сега“, от догодина ще има нова формула за изчисляване на данъка за леките автомобили, която ще включва и екологичната им категория. В резултат на това с 20-30% ще нарасне налогът за старите коли, които не притежават по-висок екостандарт от Евро 4. В същото време ще отпадне данъчното облекчение за катализатор на автомобила.

БЕЗ ОТСТЪПКА

Друга данъчна промяна предвижда да отпадне 50-процентното облекчение за основно жилище, ако собственикът е декларирал повече от едно основно жилище. Освен това от догодина ще се премахне облекчението за такса смет, когато жилището е посочено като основно, но собствениците му декларират, че не го ползват. От сдружението на общините твърдят, че всяка общинска служба за местните данъци и такси вече има достъп до единната информационна система на НАП и финансовото министерство, откъдето ще проверява дали даден данъкоплатец не е регистрирал няколко имота като основно жилище. Оказа се, че до момента такъв контрол не е упражняван. Според някои експерти новата разпоредба няма да е ефективна, тъй като липсва ясна формулировка какво точно означава „основно жилище“. Според Закона за местните данъци и такси това е жилището, в което данъкоплатецът и неговото семейство живеят през преобладаващото време в годината. Това обаче няма как да се докаже в съда, смятат експерти и дори поставят въпроса защо изобщо трябва да има намаляване на данък сгради за основно жилище.

Тази публикация е част от ежедневния преглед на печата на правна тематика

Коментирайте

avatar