В декларация, разпространена в последния работен ден на миналата седмица Данаил Папазов, бивш транспортен министър в правителството на Пламен Орешарски, заплаши със съд всеки, който от тук нататък цитира информация, според която при удълбочаването на плавателните канали във Варненското езеро е драгиран и кеят на „Пристанище ТЕЦ Езерово“, на което той е изпълнителен директор. Повод за декларацията на Папазов стана третото видео от поредицата „Блатни истории от Варненското езеро“ на Антикорупционния фонд, в което са използвани данни от разследвания на „Дневник“ (вижте го в края на текста).

Декларацията на Папазов (пълният текст вижте в прикачения файл) започва с история за това как през декември 2017 г. синът му Станислав и дъщеря му Ивелина стават собственици на „ТЕЦ Варна“ през дружеството „Сигда“, в което имат дялове от по 50%. В тази история обаче има

три важни пропуска:

Първо – не е посочено името на банката, осигурила на Станислав и Ивелина Папазови 48 млн. евро за сделката по придобиване на централата и пристанището й (по данни от финансовия отчет на продавача държавната чешка компания „ЧЕЗ“). За покупката има кредит от Първа инвестиционна банка.Вторият пропуск е фактът, че през януари м.г. прокуратурата в Чехия започна разследване на сделката, по сигнал на сенатора Лукаш Вагенкнехт. В интервю за „Свободна Европа“ той обясни мотивите си така: „Нещо не е наред в тази сделка. Или продавачът, или купувачът са замесени в корупция. Няма друг вариант“.Трето – Данаил Папазов е спестил епизода, в който през юли 2020 г. сам съобщи, че 70% от „Сигда“ са били продадени срещу 1.5 млн. лв. на почетния председател на ДПС Ахмед Доган. В същото време компанията „ТЕЦ Варна“ купи дружеството „Делта епсилон“, собственик на имотите на Доган, в това число и т.нар. „сараи“ в Бояна. Благородната цел на покупката беше там да почиват работниците от централата.

Следващата част от декларацията е озаглавена

„Какво заварихме“

В нея пише, че след покупката „Сигда“ се е оказала собственик на електроцентрала, която не е работила повече от 5 години, с отнет лиценз и невъзможност за използване на въглища като гориво. Неработещо повече от 10 години е било и пристанището на „ТЕЦ Варна“, затрупано с остатъци от въглища и рекултивиращо се депо за отпадъчна пепелина. Техническото състояние на всички съоръжения било тежко и били необходими спешни ремонтни дейности. Завареният личен състав се състоял едва от 20 човека. По тази причина в началото на 2018 г. „Сигда“ започнала „със свои сили и средства“ да ремонти едновременно „ТЕЦ Варна“ и пристанищния му терминал. Така в средата на 2018 г. централата била пусната в експлоатация с нова горивна система на газ.

Пропуските в тази част от декларацията на Данаил Папазов са следните:

За двете години, след като придоби „ТЕЦ Варна“ компанията „Сигда“ спечели общо 53.5 млн. лв. за осигуряване на т.нар. „студен резерв“. Папазов е пропуснал и това, че в разгара на антиправителствените протести през лятото на 2020 г. правителството на Бойко Борисов обяви, че отнема на „ТЕЦ Варна“ и ТЕЦ „Бобовдол“ на Христо Ковачки правото да поддържа „студен резерв“. Това беше опит на Борисов да се дистанцира от Ахмед Доган.

В началото на 2021 г. обаче, малко преди парламентарните избори на 4 април стана ясно, че и двете централи са продължили да получават десетки милиони от държавата. Този път обаче плащанията са за „допълнителни услуги за разполагаемост на резерви за първично регулиране на честотата, за автоматично вторично регулиране и за ръчно вторично регулиране на честотата“.

Как „ТЕЦ Варна“ продължи да получава десетки милиони от държавата – тук.

Важна част от декларацията са

параграфите, в които става дума за пристанището на „ТЕЦ Варна“

В тях е отразено, че до придобиването му от „Сигда“ кейовата стена на порта е била поделена като собственост на идеални части между електроцентралата и Държавно предприятие „Пристанищна инфраструктура“ независимо, че тя е била част от сделката по приватизацията на „ТЕЦ Варна“. За изясняване на тези отношения били заведени няколко съдебни дела, които били прекратени.

Тогава Министерството на транспорта, оглавявано от Росен Желязков (ГЕРБ) решило да издаде удостоверение за експлоатационна годност на пристанището с двама оператори – „ТЕЦ Варна“ и „Пристанищна инфраструктура“. Първият ремонтирал за своя сметка кейовата стена, а вторият без да е вложил и една стотинка получавал всички корабни и кейови такси. Така от септември 2018 г. до юли т.г. държавата била спечелила 4 млн. лв.

Липсващата част от този разказ гласи следното:

Държавата на практика е предоставила на почетния лидер на ДПС Ахмед Доган за безвъзмездно ползване до 2054 г. кея и съоръженията на пристанището в ТЕЦ „Варна“, които са публична държавна собственост. Срокът съвпада с максимално допустимия период от 35 години, за който публична собственост може да бъде отдавана на концесия срещу съответните такси. Данни за такава липсват, но по силата на „рамково споразумение“ с държавното предприятие „Пристанищна инфраструктура“ почетният лидер на ДПС няма да плаща за ползването на кейовата стена и съоръженията в пристанището.Как държавата отстъпи на Доган пристанището на „ТЕЦ Варна“ – тук.

Тук, в текста на декларацията идва ред на

удълбочаването на двата плавателни канала във Варненското езеро

където се намира и пристанището на „ТЕЦ Варна“. „Относно т.нар. удълбочване отново декларираме, че на терминала Пристанище ТЕЦ Езерово, нито един куб. см не е драгиран от ДППИ, нито от друго дружество през последните 20 години, пише Данаил Папазов. Напомняме на всички, които от тук на татък ще цитират подобни неща, че ще си потърсим правата в съда“.

Всъщност, твърдения, че е удълбочаван кеят на „ТЕЦ Варна“ няма нито в разследванията на „Дневник“ нито във видеото „Блатни истории от Варненското езеро – 3“ на Антикорупционния фонд. Там става дума за

следните факти:

В началото на август 2020 г. информация от архива на специализираната онлайн платформа Marine Traffic, публикувани в „Дневник“ показаха, че държавата скоростно удълбочава плавателния път от морето до пристанището на почетния лидер на ДПС Ахмед Доган. В тази платформа беше отразено движението на руската дълбачка Glanford, наета без търг от държавното дружество „Транспортно и строително възстановяване“ за работа по проект на стойност 430 млн. лв. Той е за удълбочаване на плавателните канали 1 и 2, свързващи Черно море с пристанище „Варна-запад“ и портовете във Варненското езеро.

Данни само от първите пет дни на август 2020 г., отразени в системата на Marine Traffic, показваха, че през това време Glanford е работил единствено в отсечката от входа на каналите във Варненското езеро до пристанището на ТЕЦ „Варна“, собственост на Доган.

На 5 ноември м.г. тогавашният служебен транспортен министър Христо Алексиев потвърди този факт и в интервю за Mediapool. „Проектът за удълбаване на Варненското езеро е изпълнен 80%, каза в интервюто Алексиев. Удълбаването на пътя до пристанището на ТЕЦ „Варна“ е направено. Предстои да се драгира и до останалите 15 оператора“.

Какво каза транспортен министър Христо Алексиев – тук.

Декларацията, подписана от Данаил Папазов завършва с данни за моментното състояние на бизнеса на трите дружества – „ТЕЦ Варна“, „Пристанище ТЕЦ Езерово“ и „Сигда“, които той управлява. Новината в този случай е, че до края на годината „ТЕЦ Варна“ смята да изгради 100 мегаватов фотоволтаичен парк на мястото на рекултивирано депо за промишлени отпадъци. Той трябвало да бъде въведен в експлоатация през 2023 г.

Краят на декларацията е лиричен

„Както беше казал поетът „Романтиката е в димящите комини“, пише бившият енергиен министър Данаил Папазов, сега времената са други, за нас предизвикателствата са големи, бизнесът, с който сме се захванали е много труден и обича спокойствието и тишината“.

Сред последните редове преди подписа на Папазов са и следните: „Напомняме, че в трите предприятия не работят политици, а специалисти всеки в своята сфера. Не сме политически лица и не ни интересува политиката“.

Тази публикация е част от ежедневния преглед на печата на правна тематика

Коментирайте

avatar