Пунктове за продажба на е-винетки създават проблеми на шофьорите, защото се оказва, че дневният стикер се активира половин час след като е бил платен.

Ако водачът излезе на пътя преди това и мине през камера, той се води нередовен и го глобяват.

За най-пресния случай се разбра от репортаж на Нова тв за семейство от Ямбол, което попада в казуса и няколко патрули спирали колата, искайки плащане на глоба и на компенсаторна такса от 300 лв., независимо че водачът е бил редовен.

„Случаите са изключително само с пунктове на „Изипей“, и то не на самата фирма, с която имаме договор, а с техен франчайз партньор“, обясни пред „24 часа“ зам.-председателят на управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) проф. Олег Асенов.

Негова проверка, направена в сряда, показала, че фирмата изобщо не е съобразила, че пунктът ѝ се намира на самия път и обикновено водачите потеглят почти веднага след плащането. Всъщност намерението на фирмата било да даде възможност на клиентите, ако нещо са сбъркали, да имат време да променят данните.

В противен случай – след като винетката вече е активирана, промени не може да се правят. Освен това на самия касов бон пишело, че винетката се активира след 30 минути.

„Обърнах им внимание, че по договор винетката трябва да се активира до 5 минути от плащането, при втори подобен случай ще прекратим договора“, каза Асенов. Освен това издал заповед за отмяна на глобата и компенсаторната такса на семейството от Ямбол.

Много често граждани и фирми се оплакват също, че дневните винетки, чието купуване покрай коронавируса се увеличи рязко, важат само до полунощ на същия ден, а има случаи, в които хората ги купуват в късния следобед или вечерта.

Според Асенов това обаче е записано в закона за пътищата. „В директива 199/22 на ЕК, на която се опира законът, ясно е посочено, че тези винетки може да бъдат „дневни“ или „24-часови“. Нашият законодател е избрал „дневна“, ако беше избрал „24-часова“, този документ можеше да важи до същия час на следващия ден“, каза Асенов.

По принцип до миналата година дневните винетки не са се купували много. Техните продажби скочиха едва тази година, защото по време на извънредното положение хората са престанали да използват годишни винетки. През юли например приходите на АПИ от винетки за леките коли са 3% по-високи от същия месец миналата година, и то при 25% спад на трафика. Причината е, че хората купуват повече дневни винетки, които са по-скъпи.

Тази публикация е част от ежедневния преглед на печата на правна тематика

Коментирайте

avatar