Сравнително неочакван обрат проточи делото срещу бившия министър на отбраната Николай Ненчев за ремонта на двигателите на МиГ-29, което и без това тече бавно и мъчително в Софийския градски съд от 2017 г.

Днес за пръв път от 20 заседания бившият военен министър от втория кабинет на Бойко Борисов реши да дава обяснения, като замисълът на Ненчев, на защитата, а в началото и на прокуратурата, бе да се отиде към финални пледоарии още днес. Т.е. – делото да приключи и да чака присъда.

По отношение на инкриминираното решение – да се договори ремонтът на самолетите с натовска Полша, а не с руската държавна компания РСК МиГ, Ненчев отново говори за срещата на НАТО в Уелс през 2014 г., която се случва след анексията на Крим. И там, както и на правителствени заседания, били взети решения, че България трябва да бъде подкрепена да завиши независимостта си от Русия, защото e зависима „над 90 %“, по думите на бившия министър.

Дори министърът бил питан от генералния секретар на НАТО дали възнамеряваме да изпълняваме ангажиментите си към Пакта. Ненчев изтъкна и становищата на сегашния президент, а тогава шеф на ВВС Румен Радев в посока независимост от Русия, както и че в Полша ремонтите се извършвали качествено, а за РСК МиГ научавал обратното – че има пробелми с качеството, сроковете и пр.

Ненчев спомена, че България не може да е клиент, когато „вдига своята авиация срещу руската стратегическа авиация“ и че имало „непрекъснати предизвикателства в зоната ни на отговорност – когато са навлизали във възудшното ни пространство“.

На въпрос на съда – правилно ли са го разбрали, че руски самолети са навлизали във въздушното ни пространство, той отговори: „Имало е такива случаи.“

Подсъдимият каза още, че винаги е уведомявал премиера за въпросната сделка, че е имало гласуване и в Комисията по отбрана на НС и че нито едно решение не е взел сам.

Тук дойде ред на прокуратурата, която го попита – има ли решение след на НАТО след срещата в Уелс, с което забравянва на страните членки да ремонтират самолети в Русия.

На това Ненчев заяви, че няма да отговаря изобщо на въпроси на държавното обвинение:

„Тъй като този процес за мен изглежда твърде спорен и по отношение на обвиненията подозирам, че има намеса – включително политическа, в този случай ще се възползвам от възможността и няма да отговарям на въпроси.“

Така прокуратурата, вместо очакваните финални пледоарии, отправи нови доказателствени искания. Всичко това – заради „неяснотата, абстрактността и общото позоваване в обясненията на подсъдимия“.

Така обвинителите – една от кандидатките за бъдещ европейски прокурор на България – Десислава Пиронева, и колегата й Стоян Лазаров, поискаха да се изпратят писма с въпроси: кой, кога и до кого е писал за по-добрите условия на поляците, за затрудненията Русия да направи ремонта, какво е съдържанието на тези писма, кои са решенията на Министерския съвет, на които се позовава Ненчев и мн. др…. Както и – кога и по какъв начин му е било докладвано за конкретни навлизания в българското въздушно простраство и в зоната на отговорност (второто, естествено, е по-голямо от първото, б.р.).

„Той (Ненчев) твърди за нарушения на българското въздушно пространство от страна на руски самолети. В хода на досъдебното производство такива докзателства не са събрани… И кога са нарушенията и кое длъжностно лице му ги е докладвало“, допълни въпросите прокурор Лазаров.

Адвокат Менко Менков се ядоса, като заяви, че прокуратурата практически няма доказателствени искания и че разсъждавайки върху дадените от Ненчев обяснения, „произтича възможността да се протака до безкрай съдебното следствие, за да се уточнява какво е имал предвид“.

Съдът обаче от всички питания допусна само това, което ще бъде отправено към МО: за изискване на конкретна информация от военното министерство за нарушение на въздушното пространство от руски самолети „през периода, през който министър Ненчев е заемал длъжността министър“.

Спор възникна пак по въпроса – за какъв период да се отнася питането, като се препираха дали да не допусне и по-ранна информация, въз основа на която Ненчев е взел решението си да не се дават двигателите за ремонт в Русия. Така съдът разшири питането във времето.

Преди Ненчев на поста военен министър бе Ангел Найденов и той говореше за „провокация“ на руски самолети над Черно море, но не и за пряко нарушаване на въздушното ни пространство.

През август 2016 г. самият Ненчев също заяви, че руски самолети са летели в региона за полетна информация, отговорност и контрол, който е ангажимент на България. Те са били без включени транспондери и без предварително заявени полетни планове. Тогава обаче от МО отрекоха да е имало пряко нарушение на въздушното пространство.

Седмица преди становището на МО и премиерът Бойко Борисов тогава заяви:

„Отново започнаха руски самолети да наближават въздушното ни пространство. Идват близко до нас, завиват и си отиват. Ние по плана на НАТО вдигаме двойки изтребители, които ги прихващат“.

Тази публикация е част от ежедневния преглед на печата на правна тематика

Коментирайте

avatar