Инцидентът, при който взрив повреди автомобил от кортежа на главния прокурор Иван Гешев на 1 май, върна на дневен ред премахването на т.нар. „екостикери“. Те бяха въведени през лятото на 2021 година, като оскъпиха годишните технически прегледи. Идеята им беше да съдържат данни за екологичната категория на всеки автомобил, определяна в пункта за преглед, които да се използва при въвеждането на зони с градовете, забранени за замърсяващите леки коли.

Стикерът съдържа и чип, който може да се чете по т.нар. RFID технология. Днес, с пост във „Фейсбук“, бившият министър на електронното управление и настоящ депутат от „Продължаваме промяната – Демократична България“ Божидар Божанов изрази мнение, че чипът в колата на НСО, в която е бил Гешев, би могъл да активира взривното устройство.

„Взривът, активиран при преминаването на колата на Гешев ме подсети за един страничен проблем, който на пръв поглед е бюрократичен (стикерите за годишен технически преглед), но има отношение към сигурността. Сарафов каза, че за да бъде активиран в точния момент е трябвало да има визуален контакт към мястото. Това не е задължително, заради новите стикери за ГТП, които са с чип, който може да бъде прочетен отдалечено, позволявайки автоматично засичане на конкретни автомобили чрез RFID антена. Едва ли е такъв случаят, но такава възможност съществува“, написа Божанов.

Експерт: Това е поредна теория на конспирацията

Експерт от министерство на транспорта, запознат с целия процес на въвеждане на чиповете и техните характеристики коментира за „Дневник“, че това е „Теория на конспирацията.

Той уточни, че чиповете се четат на разстояние до 15 метра, като при по-висока скорост няма как да бъдат прочетени. За момента нямало и данни изобщо да са купени устройства за тяхното дистанционно четене, каквито общините искаха да вземат. „Има много по-съвременни начини за проследяване, дори чрез GPS на автомобила“, коментира експертът. Той не се съгласи и с друго твърдение на Божанов – че използваният стандарт позволява неоторизирано четене на поне част от данните, което може да улесни „различни престъпни дейности“ – автокрадци например. Експертът коментира, че в чипа няма никакви данни, като данни за собственика и неговия адрес, а само основни характеристики на автомобила.

Божанов: Това е ментално упражнение, а не сериозна хипотеза

Пред „Дневник“ Божанов коментира, че хипотезата му за задействане на взривното устройство от стикера за технически преглед е по-скоро ментално упражнение, отколкото сериозна хипотеза, но пък случаят дава повод да се внесе законопроект, който елиминира екоктикерите.

Това ще стане с поправки в Закона за движение по пътищата, в който ще пише, че подобни стикери могат да се въведат само със закон. В случая, това е направено с наредла. Предвижда се да се даде някакъв гратисен период за спиране на поставянето на стикера с информация, които оскъпи годишният технически преглед с 4 лева.

„Няма причина стикерите да съществуват. Контролът може да се извършва с камери, които разчитат номерата“, допълни Божанов. На аргумента, че зимата те не могат да разпознаят замърсените табели на колите, отговори, че като министър е изискал данни от Столична община и МВР, от които станало ясно, че нивото на разпознаване е доста добро и през този сезон.

Божанов уточни, че предложенията за промени в ЗДП ще бъдат внесени в деловодството на парламента утре.

Пореден опит за махане на стикерите

Идеята за отмяна на стикерите не нова. Месец след въвеждането им депутатът Мартин Димитров от „Демократична България“ поиска те да бъдат премахнати. Според него те са излишни, при положение, че са похарчени 2 млрд. лв. за електронно правителство. Тогавашният служебен министър на транспорта Георги Тодоров обаче посочи, че стикерите остават, защото тяхната цел е да се спрат нерегламентираните практики при прегледите.

В началото на юли миналата година министърът на транспорта в кабинета на Кирил Петков Николай Събев обяви, че поставянето на предното стъкло на отличителния стикер, показващ в каква степен колата замърсява околната среда, е ненужно, защото оскъпява и утежнява процедурите при преминаването през пунктовете за годишни технически прегледи. Той се закани и да работи за тяхното премахване, но свалянето на кабинета месец по-късно не позволи това да се случи.

Тази публикация е част от ежедневния преглед на печата на правна тематика

Коментирайте

avatar