Това е една от 14-те хиляди жалби до омбудсмана тази година. Броят им е рекорден от създаването на институцията насам и това не говори добре за положението в страната, казва националният омбудсман

Още акценти от интервюто:

  • Трябва да се опростят глобите на хората от Пролеша за винетки, но въпросът е по-голям – за уведомяване на шофьорите за всяка санкция
  • Вторият шанс за матура на зрелостниците е важен и за следването, и въобще за бъдещето им Законът за личния фалит бе пред второ четене, сега се боя да не стане като с този за колекторите – прави се работна група и проектът се убива

– Г-жо Ковачева, какви хора ви търсят като омбудсман, какви проблеми очакват вие да решите?

– Тази година броят на жалбите до омбудсмана отбелязва своеобразен рекорд от създаването на институцията през 2005 г. – 14 000, и това са писмено постъпилите сигнали. Отделно през приемната в София и изнесените в страната, които организирахме цяло лято, както и по месинджър, вайбър, уотсап са консултирани още десетки хиляди. Това не говори добре за положението в страната.

Обяснявам си нарасналия брой, първо, с ефектите на постковид – много хора загубиха работата си, останаха без доходи, влоши се здравословното им състояние. От друга страна, скокът на инфлацията изяде в аванс повишението на пенсиите, което и без това не беше високо, а да не говорим, че близо 350 000 възрастни хора изобщо не го усетиха и останаха под линията на бедност.

На този фон липсата на нов бюджет още повече усложнява ситуацията. При непрекъснато повишаваща се инфлация нормално е през зимата хората да са притеснени за доходите си, които очевидно не нарастват. За съжаление, и фактът, че няма нов бюджет също не допринася за това социалната политика по доходите да бъде адекватно покрита. Досега се радвахме на относително топло време, но ето, първият сняг вече заваля и въпросът за възможността на хората да заплащат своето отопление е особено сериозен.

Слава богу, че по отношение на цената на тока поне беше взето решение да се отложи излизането на битовите потребители на свободния пазар. Защото свободният пазар означава да следиш начина, по който варира цената на тока, и да търсиш най-изгодния вариант. Съмнявам се, че хората, особено в малките населени места, имат способността да са нещо като борсови посредници и да търсят възможност да реагират. Това са сериозните проблеми, опасявам се обаче, че не те са в дневния ред на политиците.

– А кои закони спешно имат нужда от промени, за да се решат най-тежките проблеми на българите?

– Ами ето, вече сме декември, а още нямаме дефиниция за „енергийна бедност“. Всички на теория са наясно какво е, как трябва да се направи, но в същото време е пълна мъгла колко хора са енергийно бедни у нас. По различни данни техният процент достига до 40, представяте ли си – почти половината от населението у нас се нуждае от енергийни помощи, но няма да ги получи, тъй като институциите спорят чий ангажимент са те.

На 1 декември влезе в сила европейски регламент относно спешните мерки за справяне с високите цени на енергията, със срок на действие 2023 г. Но най-нуждаещите се хора у нас няма да могат да се възползват и ще останат встрани от временната подкрепа, предвидена в него, защото България не си е написала домашното. Този регламент, за разлика от останалите, само задава рамката, а държавите трябва да го изпълнят със съдържание. А ние нямаме дефиниция за енергийна бедност, нито обективни критерии, по които да се определят тези потребители, няма изработени и механизми за защита, а те са основно и главно условие, за да се възползваме от европейската мярка за подкрепа.

Вместо да ги подготвяту, институциите, освен че си прехвърляха топката, започнаха и да се обвиняват взаимно за забавянето. Впрочем за първа година жалбите до мен, свързани с енергийната бедност, доближават тези за ВиК услугите.

– Значи свързаните с цената на водата са най-много?

– Да, те са на първо място и са по отношение както на високата цена на водата, така и лошото ѝ качество и изобщо липсата на доста места в страната – като Омуртаг, Свищов, Своге, Павликени.

От поне 3 г. говоря за нуждата от нов закон за ВиК и с голямо съжаление мога да кажа, че този, който е публикуван за обществено обсъждане, не е в интерес на гражданите. Изпратих отрицателно становище до МРРБ и се надявам да бъде коригиран.

Друг законопроект, който искрено се надявам, че ще бъде приет, е този за „вечния длъжник“. Той мина на първо четене в правната комисия и се взе решение за работна група, която да изчисти преди второто четене спорните моменти. Ето, това вече много ме притесни, защото, за съжаление, у нас традиционно се правят работни групи, за да потъне един проблем, а не да се реши. Точно така стана и в миналия парламент с друг важен законопроект – за ограничаване действията на колекторските фирми, който беше пренасочен към работна група и повече нито се чу, нито се видя. Не казвам, че законопроектът за „личния фалит“ или „вечния длъжник“, както е добил популярност, е идеален. Но е факт, че министърът на правосъдието Крум Зарков положи усилия да го има и това трябва да му бъде отчетено. В същото време имам своите забележки, защото този закон трябва да даде глътка въздух на хората, които наистина не могат да си върнат дълговете и ножът за тях е опрял до кокал. Но както е предложен законът, поставя на преден план удовлетворяването на кредиторите, вместо да даде втори шанс на хората, изпаднали в абсолютна невъзможност да обслужват дълговете си. В този проект не попадат и хората със задължение под 7 100 лв., при положение че най-често това са най-уязвимите граждани – пенсионери с по 5-6 хил. лв. задължения към топлофикация.

България е единствената в ЕС, която все още няма такъв закон, и наистина се надявам работната група да свърши работа по същество, а не да убие законопроекта.

– Проблемът с изтеклите ТЕЛК вече е в парламента, докато чакат решение обаче, колко хора с увреждания останаха без никакви доходи?

– Да, изготвих и внесох в НС предложения в Закона за хората с увреждания и Закона за здравето, с които се цели да бъдат преодолени най-сериозните проблеми, свързани със забавяне на преосвидетелстването от ТЕЛК и НЕЛК, както и невъзможността тези хора – не по тяхна вина, да упражняват правата си.

Бях провокирана, след като в приемната ми дойде майка на дете с аутизъм и разказа, че медицинската експертиза на детето ѝ изтича на 1 ноември 2022 г., а още на 26 август е подала документи за преосвидетелстването му в Регионалната картотека на медицинските експертизи. Но датата, определена за явяване на детето ѝ пред ТЕЛК, е чак за 13 януари. За времето до постановяване на решението и влизането му в сила детето и майката няма да ползват социалните си права, включително за личен асистент на детето. Това, сами разбирате, че е абсолютно несправедливо, да не говорим каква е необходимостта от преосвидетелстване на пациент с аутизъм – дефинитивно заболяване, което не търпи промяна.

Предложението ми бе припознато и внесено от Деница Сачева и се надявам да бъде гласувано скоро. Осигурява се възможност за решение на проблемите на повече от 660 000 уязвими граждани. Хората с увреждания ще имат достъп до полагащата им се месечна и целева финансова подкрепа за периода до произнасянето на ТЕЛК и НЕЛК. Предвидено е те да не бъдат държани отговорни за забавянето на компетентните органи и да не връщат получените средства дори при последваща промяна на вида и степента на увреждане. НЕЛК се задължава да се произнася по същество при обжалване на експертните решения на ТЕЛК, като така ще се съкрати времето за разглеждане на преписките, вкл. като се отнема възможността на НЕЛК непрекъснато да връщат случаите на ТЕЛК.

– Миналата сряда депутати от комисията по образование внесоха вашето предложение абитуриентите да имат втори шанс за матурата, какво означава това?

– Означава зрелостниците да получат втора възможност при оценка, която не ги удовлетворява на матурата – вход във ВУЗ. Радвам се, че бе припознато и внесено от народни представители от 4 групи – председателят на образователната комисия Красимир Вълчев (ГЕРБ-СДС) и депутатите Елисавета Белобрадова (ДБ), акад. Николай Денков и Христо Симеонов (ПП), Гален Монев (БВ). Зрелостниците, получили незадоволителна оценка на матурата, да имат възможността еднократно и в рамките на 1 г. след полагането ѝ да се явят на следваща матура, насрочена в същото училище.

Мотивът ми е свързан с жалби на 12-класници и техните родители. Ако не са се представили достатъчно добре на матурата, нямат шанс за поправка. Това ги ощетява при по-нататъшното им развитие, понеже получената оценка е окончателна и определяща при кандидатстването им във висше училище и респективно от голяма значение за тяхното бъдеще. Допреди пандемията се влизаше с изпит във ВУЗ и ако не си се представил добре едната година, то човек имаше право да се подготви по-добре и да се яви на следващата или по-следващата – колкото пъти реши, а сега оценката от матурата е окончателна. Предлагам и в удостоверението да се вписва по-благоприятната от двете оценки.

– Има ли шанс да се опростят глобите за хората от софийското с. Пролеша за винетки? Има ли още такива случаи?

– За Пролеша не виждам друго решение освен амнистия за натрупаните глоби. Но може да го вземе само парламентът.

Въпросът обаче е много по-сериозен и е свързан с липсата на система за уведомяване на шофьорите за натрупани глоби и компенсаторни такси. Внесох промени в Закона за пътищата и за движение по пътищата, с които да се преустанови начисляването на компенсаторна такса от 70 лв. или глоба в размер на 300 лв., ако таксата не бъде платена, за шофьори, които при купуването на е-винетки са допуснали грешка в изписването на регистрационния номер.

Проблемът е, че те разбират съвсем случайно и често с голямо закъснение, че са им наложени многобройни компенсаторни такси от по 70 лева. И на практика те са санкционирани много пъти за една грешка, допусната неволно и без да подозират, че са нарушители.

Предложих уведомяването за такива натрупани компенсаторни такси към АПИ да става в рамките на 3 работни дни. Проектът бе припознат и внесен от депутата от ГЕРБ Николай Нанков, ПП също имат предложения в тази посока.

През февруари огласих фрапиращ случай, при който един водач на автомобил за 3 месеца имаше регистрирани 50 нарушения, за които разбира по време на път от екип на БГТОЛ, както и че трябва да плати 3 500 лв. Подобни санкции не съответстват на извършеното нарушение, а понякога дори могат да надвишат цената на един автомобил. Липсата на изрично уведомяване за дължима компенсаторна такса смятам за недопустимо.

В същото време глобата за движение без винетка е 300 лв. След като законодателят е предвидил санкция, плащането на която освобождава от административнонаказателна отговорност, уведомяването трябва да е част от процедурата. Така собственик на МПС, който е подал грешни данни без умисъл, ще може да реагира.

CV

  • Национален омбудсман от 2019 г.
  • Правосъден министър в периода 2011-2013 г.
  • Дългогодишен изпълнителен директор на представителство на Transparency International в България.
  • Научен сътрудник в Института за правни науки на БАН, преподавател в Юридическия факултет на УНСС
  • Завършила е право в СУ. Магистър по право на Европейския съюз и съдебна система, Университет Нанси II, Франция. Доцент, д-р по международно право и международни отношения, автор на редица статии и монографии
  • Носител на Ордена на Британската империя на Нейно Величество кралица Елизабет II. Владее английски, френски и руски

Тази публикация е част от ежедневния преглед на печата на правна тематика

Коментирайте

avatar