Голямата смяна на личните документи се задава с хаос и опашки
МВР не е подготвено да обработи огромната информация на 3.3 млн. карти и паспорти, смята опозицията
Над 3.3 млн. лични документи предстои да бъдат сменени през идните две години заради изтичаща валидност. Заради огромния брой на нови лични карти и задгранични паспорти, които ще трябва да бъдат издадени от МВР, се задават хаос, напрежение и дълги опашки от изнервени хора, прогнозираха експерти и представители на опозицията. Километрични опашки и скандали пред полицейските управления имаше и преди 10 години, когато масово бяха издадени личните документи, чиято давност изтича през 2020/2021 г.
През 2020 г. трябва да бъдат подменени 999 018 лични карти и 637 743 паспорта, а през 2021 г. – съответно 1 088 116 и 563 129 документа за самоличност, става ясно от отговор на вътрешния министър Младен Маринов на питане на депутата от левицата Иван Иванов, публикуван на парламентарния сайт. Данните са към края на октомври, като през втората половина на годината от вътрешното ведомство отчитат наплив на желаещите да извадят нови документи предсрочно.
„В МВР нямат технически капацитет и не могат да се справят с трудоемката задача“, коментира пред „Сега“ Иванов, който е и зам.-председател на вътрешната комисия в парламента. По думите му за следващата година за капиталови разходи са отпуснати около 14 млн. лв., които са недостатъчни за издаването на над 1.5 млн. документа за самоличност. „За кое ще стигнат първо?! Дали за оборудване на нови гишета и изнесени звена по общини, административни съдилища или по общините?“, допълни депутатът от левицата. Той определи като абсурдна амбицията на властта да се подменят толкова много нови документи. „Нямат нито техника, нито служители“, смята той. Подмяната на документите са само част от планираните капиталови разходи.
Но тази година правителството няколко пъти одобрява допълнителни разходи по бюджета на МВР. В края на октомври МС гласува средствата в размер до 13 000 000 лв. за обезпечаване на сключени договори за изпълнение на дейности, свързани именно с издаването на документите за самоличност. По-рано през март бяха отпуснати още 6 млн. лв. за документи, а през юли нови 12 млн. лв. за силовото министерство.
Вътрешният министър не споделя тревогите на депутата Иванов. „Предприети са необходимите мерки за обезпечаване на процеса по издаване на български документи за самоличност и МВР разполага с техника, която има необходимия капацитет да издаде без затруднение заявените документи“, посочва Младен Маринов в предоставения писмен отговор. Министърът твърди, че „организираният прием ще се извършва посредством мобилни биометрични станции“. Той заявява още, че ако има затруднения, ще бъдат пренасочвани служители от други звена на силовото ведомство, за да помагат. Подобни обещания имаше както през 2000 г., когато за първи път бяха въведени документите за самоличност от сегашния вид, така и при предната голяма смяна през 2010 г., но тогава това изобщо не намали неразбориите и опашките.
От отговора на Маринов става ясно още, че „за дейностите, свързани с издаването на личните документи, са „предприети действия за осигуряване на допълнителни помещения и разкриване на работни места. Към момента са отпуснати 80 допълнителни щатни бройки за позицията „системен оператор“ за СДВР, ОДМВР и дирекцията, отговаряща за документите за самоличност. Назначаването им ще бъде финансово обезпечено със средства от бюджета на МВР за съответната година. Ако те не стигнат, което е много вероятно, ще се търсят и пари от европрограми или от други международни програми и договори“, се казва още в отговора. Но не се споменава колко и къде ще има новоназначени служители.
Иван Иванов коментира и въвеждането на чип с биометрични данни от 1 октомври 2020 г. в новите лични карти. „Луди пари се дадоха и за това, но то няма да е задължително, а ще се предлага като услуга и само ако заявителят си плати за нея“, посочи депутатът. Той посочи, че и киберсигурността на държавните институции е компрометирана и затова едва ли ще има много желаещи да се сдобият с такава нова лична карта.
Според гласуваните през лятото законови поправки български документ за самоличност ще може да бъде получен и извън страната лично, по пощата или чрез куриерска фирма. Предвидена бе и нова процедура за подаване на заявление за подмяна на личните документи чрез автоматизираната информационна система за електронни услуги на МВнР.
Иван Иванов прогнозира, че през следващата година предстоят сериозни затруднения с издаването на документите за самоличност и за пътуващите към Великобритания. От Външно препоръчаха на българските граждани при Брекзит без сделка от 2020 г. да пътуват с международни паспорти с биометрични данни.
Тази публикация е част от ежедневния преглед на печата на правна тематика
Коментирайте