Историята с откритата картина у нас, за която нашите власти смятат, че е оригинал на известния американски художник Джаксън Полък се заплита все повече. Хипотезата е, че картината е била част от колекцията на бившия румънски лидер Николае Чаушеску, но от много години е в Гърция. У нас се появи при операция на ГДБОП, като творбата е пренесена от Гърция в България, без да бъде декларирана. Според МВР това е класическа престъпна дейност на гръцки граждани чрез български граждани, като целта е била да се продаде на чужди клиенти.

От Румъния обаче засега не се потвърждава версията, че картината има нещо общо с Чаушеску. Пред БНТ румънският изкуствовед и експерт по държавните арт колекции Адриън Буга каза, че до този момент в архивите на румънските тайни служби Секурирате няма открити данни картина на Джаксън Полък да е била част от колекцията на Николае Чаушеску. Румънската полиция вече се е свързала с него за повече информация по казуса.

„Колекцията на Чаушеску се състои изключително от румънски картини. Комунистическо изкуство, което възхвалява румънския дух. При Чаушеску липсва вкус към американското изкуство, особено пък в стила на Полък“, каза Адриан Буга. Всяка картина в тази колекция има печат и номер на гърба си и етикет.

„Ако картината е дошла от Америка, в архивите има голям шанс да се открие някаква следа. В къщата му не съм открил никакви чужди картини, от Полък или някой друг експресионист. Може да е получавал подаръци, но няма никаква следа от такива картини“, каза Адриан Буга. Сега ще се търсят следи от картината в архивите на „Секуритате“.

Пред Би Ти Ви пък зетят на Чаушеску – съпругът на неговата дъщеря Зоя, каза, че не си спомня да е виждал в дома им такава картина. „Чаушеску не беше колекционер на изкуство. Така че няма начин“, заяви проф. Мирча Операн. Трети глас от Букурещ – министърът на културата Лучиан Ромашкану също отрече това да е възможно. Той постави под въпрос достоверността на печата на комунистическия лидер, предава NOVA.

„От дискусиите, които проведох с Националния исторически музей и Националния музей на изкуството, разбрах, че картините на Николае Чаушеску никога не са имали такъв печат на гърба и никога не е инвентаризирана картина на Джаксън Полък“, уточни Ромашкану. Според румънските специалисти е невъзможно да има картина от такъв ранг, за която да не се знае. „Трудно ми е да повярвам, че там е подписът на Чаушеску. Все пак ще изчакам да видя какво ще ми отговори министърът на културата в България“, каза още Ромашкану.

Въпреки тези сведения у нас вече се появи информация, че според румънски медии северната ни съседка също ще има претенции за картината. От фондацията на семейството на Джаксън Полък обявиха пред редица български медии, че никой не ги е търсил от България във връзка с находката.

Въпреки тези противоречия и неясноти, вътрешният министър Иван Дермеджиев е убеден, че картината е автентична. Според него има всички шансове България да стане собственик на откритата при операция на ГДБОП картина на Джаксън Полък. Дермеджиев посочи пред Би Ти Ви тази сутрин, че цената й вероятно е много над 100 млн. евро. Първоначално бе казано, че стойността й е 50 млн. евро.

„Осъществи се сериозна акция, на основата на която страната ни ще придобие тази картина. Има шанс да я задържим, тъй като е открита на наша територия“, каза министърът. От изявленията му се подразбра, че се очаква тя да бъде конфискувана в полза на държавата, защото е била обект на престъпна дейност.

В процеса на разкриването на престъплението, се установява, че картината не е била декларирана при пренасянето й от Гърция в България и че това е класическа престъпна дейност на гръцки граждани чрез български граждани, като целта е била да се продаде на чужди клиенти, заяви министърът.

По думите на Демерджиев ГДБОП изпреварва купувача и задържа картината. Акцията е продължила месеци наред. Нова телевизия съобщава, че последният пазител на картината вече не е на територията на страната, като се позовава на информация от негови близки. Според източници той управлявал фирма, чиято основна дейност, според Търговския регистър, е търговия с произведения на изкуството и организирането на аукциони и търгове.

Дермеджиев уточни, че две групи български експерти са потвърдили автентичността на картината. Укривателят й в България е знаел, че е ценна, но не и колко е всъщност е истинската й цена. Българинът е искал да я запази, вместо да я предаде според договорката. На въпрос дали е открита зад гардероб, Демерджиев каза само, че е намерена в жилище и е предадена, където трябва.

Стойността на картината е много голяма, като се има предвид, че последната творба на този автор е продадена за над 100 млн. долара, заяви вътрешният министър. От думите му се подразбра, че откритата сега в България е не по-малко ценна и скъпа.

ОЩЕ КОМЕНТАРИ

За доклада на Държавния департамент за човешките права, където има констации за произволни арести и насилие на полицията, включително и спрямо мигранти, Дермеджиев каза: „Докладът е интересен. Той не казва нищо ново, но има едно неразбиране в него. Коментира се, че усилията на правителството не са достатъчни, защото има значителен ръст на разследваните лица, но липсват осъдителни присъди. В България има съвсем различно разделение на властите и изпълнителната власт отговаря за разследванията, където има ръст“.

Относно данните за произволни арести и жестоко отношение към мигранти, министърът обясни, че полицията е била граждани, но властите и прокуратурата са си затворили очите за това, както и че днес същите тези полицаи превеждат възрастни хора през улицата. Той обясни и че не може да се извършват незаконни арести и че темата за насилие над мигранти не е актуална.

„Винаги се удивлявам, че проблеми, които се включват в подобни доклади, стават проблеми едва след като попаднат там. За тези проблеми говорихме 2019–2020 г. Хората излязоха на улиците. Сега, когато са отразени в доклад на друга държава, придобиват особена тежест“, заяви още той.

„Темата с мигрантите важи преди 2 август и съм категоричен в това. Когато встъпих в длъжност, първата седмица имах разговор с турския министър и той постави темата за насилието на мигрантите, които се опитват да проникнат на нашата територия. Тази тема вече не се повдига в разговорите, защото не е актуална“, каза още вътрешният министър. „За първите три месеца на 2023 г. има около 45% увеличение на мигрантския натиск. Това са хората, които се опитват да влязат на нашата територия. В същото време обаче задържаните у нас са с 40% по-малко от предходната година, когато натискът е бил по-нисък.

„Обвиненията в корупция, които валят върху полицията – защо не се питат другите системи – следствие, прокуратура. Защо след като правим хиляди тестове за употреба на алкохол и наркотични вещества, а случаите са единични, в които са констатирани нарушения, никой не прави тестове в другите системи?“, попита вицепремиерът.

Той посочи, че всеки един от полицаите, които са участвали в каналджийството и трафик на хора, са били наказани.

„Няколко вече не са там, включително и ръководители на гранични полицейски управления, двама напуснаха сами в хода на проверката, имаше и уволнен служител. Установени са нарушения. Не са били проверени прецизно на първия пункт мигрантите, които са се движили с автобуса, управляван от сирийския гражданин.

Имало е и лоша комуникация по трасето. Когато встъпихме обаче, нямаше организирана комуникация между областната дирекция и граничната полиция, което за мен е абсурдно. Най-много ме смути задържането на шофьора преди инцидента, след това той е бил освободен и тогава е настъпил инцидентът“, посочи Демерджиев. „В борбата с корупцията в системата се активизираха изключително много действията на „Вътрешна сигурност“. Има доста хора с образувани дисциплинарни производства, но и доста задържани служители, включително от „Гранична полиция“. Наблюдава се, че голяма част от служителите вече имат нетърпимост към такива прояви на колегите си и сами подават сигнали или предприемат действия за предотвратяване“, каза той.

Тази публикация е част от ежедневния преглед на печата на правна тематика

Коментирайте

avatar