В Швейцария и Финландия санкциите за висока скорост не са фиксирани, а се определят от доходите на нарушителите.

Бързи и богати – във Финландия тази комбинация е лоша, поне що се отнася за шофиране с висока скорост. Методиката е проста. В зависимост от провинението нарушителите трябва да платят определен брой дневни глоби. А размерът на дневната глоба се определя от дневната надница на шофьора, разделена на две.

Минималната глоба е 6 евро, но може да стигне до десетки хиляди евро.

Преди няколко години със строгостта на финландския закон се сблъскал лично директорът на голяма технологична компания в страната. Засекли го да шофира с 25 километра над ограничението. Глобили го 116 000 евро.

Нарушител на пътя миналата година се оказал и фотографът Рони Рекома. При ограничение от 50 километра в час, той шофирал с почти 100. Платил 594 евро. Но заради по-високите си доходи тази година, за такова нарушение може да получи глоба от близо 2400 евро.

Дали финландската система за глоби е справедлива – в северната държава мненията са разнопосочни.

Дали система помага да се ограничат жертвите на пътя? Експертите признават, че е трудно да се прецени. Във Финландия има много по-малко жертви при катастрофи, в сравнение с Франция и повечето европейски държави. Но пък загиналите по финландските пътища са повече, отколкото в Германия или Ирландия, където глобите не се определят от доходите.

Тази публикация е част от ежедневния преглед на печата на правна тематика

Коментирайте

avatar