Демонстрирайки пълно единомислие с тезата на прокуратурата, Софийският окръжен съд постави под домашен арест в сряда шофьора на обърналия се край Своге автобус Григор Григоров.

Засега Григоров е единственият обвиняем за трагичната катастрофа, при която загинаха 17 души, а други 18 пострадаха, въпреки че в дните след инцидента стана ясно, че властите отдавна са били наясно, че настилката на въпросния участък от пътя е некачествена. За това неколкократно бе сигнализирала дори местната полиция.

Хронологията на случилото все още не е изяснена, тъй като не са готови експертизите, които ще установят причината за сблъсъка на автобуса с две коли в насрещното платно и последвалото му падане в дерето.

Въпреки това прокуратурата посочи в сряда няколко основни довода, подкрепяйки твърдението си, че Григоров е виновен за катастрофата, които впоследствие бяха споделени безкритично от председателя на Софийския окръжен съд Пламен Петков.

Три основни причини за катастрофата, сподели прокуратурата

Основният сред тях е, че той е шофирал автобуса с 53 км/ч, въпреки ограничението от 40 км/ч. Обвинението не взима предвид обстоятелството, че максималната скорост в този участък е била намалена допълнително заради отказа на „Трейс“ да смени настилката след сигналите, че е опасна, защото не прави добро сцепление с гумите при дъжд.

Като друго нарушение на Григоров бе посочено навлизането на пътническото возило в платното за насрещно движение. Причините за това обаче също не са безспорно установени, тъй като на въпросния десен завой има мантинела, която допълнително стеснява платното, в което се е движел автобусът.

Освен това Диана Давидкова от Софийската окръжна прокуратура цитира показания на свидетелка, която заявила, че преди инцидента помни само, че е говорела с шофьора. Това бе изтълкувано от обвинението като доказателство, за това, че вниманието на Григоров е било разсеяно непосредствено преди инцидента. В кой точно момент обаче е бил осъшествен въпросният разговор и каква е била неговата продължителност обаче, не бе уточнено.

Прокуратурата неглижира като вероятна причина за катастрофата обилния дъжд в онзи момент, за който първо съобщиха от МВР. Според показания на друг свидетел обаче, непосредсвено преди трагичния инцидент дъждът бил намалял.

Шофьорът се „уповавал на случайността“, допусна обвинителката

По думите на представителката на обвинението все още не е ясно дали катастрофата е пряко следствие от превишената скорост, поддържана от шофьора, от „отклоненото“ му внимание или от факта, че навлизайки в насрещното платно той „се уповавал на случайността, че в насрещното няма коли“.

Наблюдаващата прокурорка все пак допусна, че отговорни за трагедията може да са и други лица без обаче да посочва някого конкретно. След което подчерта, че е сигурно, е нарушенията на Григоров са сред преките причини за катастрофата.

Добави и, че като съдружник в превозваческата фирма, собственик на автобуса, той носи отговорност, че возилото не е преминало задължителния годишен технически преглед, както и за неизпълненото задължение – ДАИ да бъде уведомена за курса. В заключение прокурор Давидкова отбеляза още, че дългогодишният опит на обвиняемия зад волана би трябвало да му позволи да направи адекватна оценка на ситуацията и да избегне сблъсък.

Според защитата обвинението се надгражда без доказателства

От своя страна адвокатът му Христо Ботев посочи пред съда, че прокуратурата постоянно надгражда обвинението на клиента му, добавяйки твърдения, че е бил разсеян и умишлено е навлязъл в насрещното платно, което към момента все още не е установено недвусмислено.

По думите му фактическата обстановка е твърде неясна и заради факта, че в протокола от местопроизшествието липсва скица на катастрофата, а текстът е почти нечетлив. Добави и, че субективните възприятия на свидетели в някакъв момент преди инцидента не могат да бъдат сериозен доказтелствен източник.

Ботев не пропусна да наблегне, че по случая вече са събрани достатъчно безспорни данни, че въпросният пътен участник е компрометиран при последната му рехабилитация, добавяйки, че не е редно цялата вина за случая „да се обсъжда единствено и само спрямо водача“.

Като допълнение към чистото съдебно минало и добрите характеристични данни на Григоров, защитникът му приложи по делото препоръки от две детски градини, клиенти на фирмата му, както и подписка в негова защита от над 200 жители на Божурище. Съдия Петков прие тези доказателства, подмятайки иронично, че е хубаво да им „будна гражданска съвест“.

Съдът изненадващо предупреди Григоров, че може да го прати в ареста

В последната си дума пред съда обвиняемият каза единствено, че съжалява за случилото се. Съдията обаче настоя Григоров да уточни дали иска по-лека мярка. След като той замълча, магистратът направо изненадващото уточнение, че „съдът не е обвързан с искането на прокуратурата“ и можел да го прати в следствения арест.

Всъщност това не е вярно, тъй като макар да не е изрично упомената в Наказателно-процесуалния кодекс, идеята на съдебния контрол при мерките за неотклонение е да се провери законността на действията на прокуратурата, а не те да се утежняват по преценка на съда.

В крайна сметка съдия Пламен Петков не изпълни заканата си и се съобрази с искането на държавното обвинение, посочвайки, че определянето на домашен арест е „извън всякакво съмнение“.

Съдът възприе доводите на прокуратурата, като наблегна най-вече на установената превишена скорост, с която е шофирал обвиняемият преди катастрофата. Прие и, че в случая е налице опасност Григоров да се укрие, ако бъде пуснат на свобода, тъй като е деянието, в което е обвинен, е особено тежко и предвижда наказание от 5 до 20 години затвор.

„Всяка една крачка извън дворното място ще доведе като последица по-тежката мярка за неотклонение. Ясен ли съм“, демонстрира язвителен тон съдия Петков, обръщайки се към обвиняемия, след като той посочи като адрес за изпълнение на мярката къщата си в Божурище. Въпросът му дори бе съпроводен с удар с ръка по банката.

Неясно защо, съдията изреди имената на всички загинали

Неясни останаха подбудите за решението на магистрата да изреди поименно всичките 17 жертви на трагедията, въпреки че това не е изрично необходимо. Докато четеше имената им, Петков поглеждаше изпитателно обвиняемия, който стоеше силно приведен напред с поглед, забит в земята. Григор Григоров бе във видимо тежко физическо и психическо състояние.

Това бе и сред основните мотиви на прокуратурата да се откаже да иска постоянното му задържане, което предвид поведението на съдията по време на заседанието, най-вероятно щеше да бъде уважено от него.

Извън съдебната зала прокурор Диана Давидкова уточни, че освен влошеното здраве и добрите характеристични данни на обвиняемия, причина за поисканата от нея по-лека мярка били „почти незначителните нарушения на Закона за движение по пътищата“, извършени от Григоров. Попитана дали при това положение не би следвало дори да не му се налага мярка за неотклонение, тя не отговори.

Адвокат Христо Ботев пък призова разследващите да направят необходимото за провеждането на един обективен и комплексен процес, в който докрай да бъде изяснена отговорността на всички замесени, включително фирмата, рехабилитирала пътя и органите, отговорни за неглижирането на опасната настилка.

Обвиняемият обмислял да се самоубие след катастрофата

По-рано в сряда той сподели пред Нова телевизия, че подзащитният му е обмислял да се самоубие веднага след траичния инцидент в събота. Това бе потвърдено и от свидетел, участвал в изваждането на загиналите и ранените хора.

„Спомените му са изключително объркани. Говорих с него повече за личното му състояние, защото то наистина е много тежко – и психически, и физически“, разказа адвокат Ботев.

От думите му стана ясно, че Григоров е много объркан и не може да прецени чия е грешката за трагичния инцидент. Шофьорът няма спомен да се е разсеял по време на пътуването. Той често е возил тези хора при пътуванията им и е бил в близки отношения с тях.

Засега компанията „Трейс“, която е водещата фирма в реконструкцията на пътя, отхвърля вина за състоянието на настилката. Преди ден обаче регионалният министър Николай Нанков заяви, че в износващия се слой на асфалта, положено в тази отсечка, е слаган и варовик, което е недопустимо. С времето покритието на пътя се е полирало и той напълно е загубил сцепление, особено при дъжд.

В сряда сутринта жители на четири села се събраха в село Курило в подкрепа на шофьора на автобуса. Всички те са пътували с него през годините и твърдят, че той никога не шофира с превишена скорост и е изключително внимателен.

Тази публикация е част от ежедневния преглед на печата на правна тематика

Коментирайте

avatar