Част от емблематичната сграда в центъра на София, в която се помещава централата на БДЖ, е обявена за продажба. Сградата на БДЖ се намира на столичната улица „Иван Вазов“ срещу едноименната къща-музей. Зданието е паметник на културата и се намира на апетитно място в центъра на София, затова и интересът към него вероятно ще бъде много голям. Обявено е за продажба като офис с над 1800 кв. м площ, а исканата цена е около 7 млн. лв. Офертата за продан вече е на сайта на частните съдебни изпълнители и идва дни след като държавната компания отново опря до бюджета. На фона на уверенията на ръководството за това, че БДЖ е насред оздравителна програма, миналата седмица кредитори блокираха банковите сметки на железницата, 1200 вагона и 25 мотриси.

До подобна стъпка се стигна, след като на 31 май 2018 г. бяха запорирани 40 млн. лв. от сметките на дружеството. „Кредиторите по Втория облигационен заем са подали иск в Софийския градски съд за 40 млн. лв. от главница по заема срещу „БДЖ – Пътнически превози“ и искът е одобрен частично в размер на 20 млн. лв., вследствие на което са запорирани сметки на дружеството“, съобщиха от БДЖ след серия от публикации. Според ръководството обаче нямало да се стигне до масова разпродажба на вагони и мотриси – нещо, което на практика би блокирало работата на железниците. Ресорният министър Ивайло Московски вече бил помолил Министерството на финансите да отпусне спасителен транш, така че кредиторите да вдигнат запора.

Тези дни Московски дори предложи да се направи референдум по случая „БДЖ“ и се оправда с тежко наследство. Идеята била да се попитат българите дали искат да плащат дълговете на железниците. Той обясни, че тези заеми са отпуснати през 2007 г. и до този момент няма нито един документ, който да показва как е било предвидено да се изплащат. „По този начин се цели да бъдат ощетени българските граждани, като се настоява средствата да бъдат платени от държавния бюджет, тоест от данъците“, каза той. И призова кредиторите и акционерите да обяснят как са отпуснали кредитите, след като са били наясно, че дружеството е било във фалит в момента на отпускането им.

ГЛЕДНИ ТОЧКИ

Финансовият министър Владислав Горанов коментира, че не е проблем само да се плати сметката, а и да се положат „целенасочени усилия жп транспортът да се приоритизира“. Той дори заговори за ограничения на автобусния транспорт. „Аз не твърдя, че трябва да забраним автобусните превози, но не е нормално на всеки 15 минути да тръгва автобус за Бургас и ние да очакваме, че някой ще се качи на влака“, коментира Горанов.

„За мен е важно как функционира БДЖ като бизнес, какво е отношението към клиентите и как ще се развива дружеството, а не да се занимаваме с такива дребни теми“, обяви директорът Владимир Владимиров по Нова тв, запитан за сигналите за нарушения и източване на предприятието, по които има и прокурорска проверка. „След проверките на прокуратурата само ще ви помоля да поканите хората, които се занимават директно с тези неща“, отсече Владимиров.

Тази публикация е част от ежедневния преглед на печата на правна тематика

Коментирайте

avatar