Айран вместо ракия: Ердоган води война срещу алкохола
За много турци анасоновата ракия ракъ е традиционната напитка на страната. Властите в Турция се опитват по всякакъв начин да ограничат употребата ѝ, което благоприятства консумацията на ментета, констатира Дойче веле.
Алкохолът е все в устата на турците. Но не буквално, а като тема, която се дискутира в обществото. Акцизът върху алкохолните напитки като вино, бира и ракия непрекъснато расте, а редом с него расте и броят на хората, които умират поради употреба на опасни подправени алкохолни напитки или „ментета“.
През последните десетина дни общо 52 души умряха от алкохолни отравяния, а още много хора лежат в интензивни отделения. Властите твърдят, че отравянията са дължат на метилов алкохол, но също така на напитки, подправени с различни дезинфекционни течности. Полицията е конфискувала 25 000 литра метанол и 18 500 литра фалшифицирани алкохолни напитки и временно е задържала 220 души. Съобщава се още, че през последните години продажбата на етанол се е увеличали четири пъти и половина, при това не непременно за медицински цели.
В България продажбите на ракия са нараснали за месец със 193 процента, в Германия се купува 34 процента повече вино. Във времената на пандемия консумацията на алкохол се увеличава, а с нея – и опасностите за здравето.
Айран или ракъ?
Думата „алкохол“ има арабски произход, но самата му употреба е забранена от исляма. В Турция обаче, особено в по-светските провинции, по традиция употребяват алкохол – най-вече анасоновата ракия, известна като ракъ. Сред широки кръгове от турското население, включително и жени, ракията просто върви с храната и без нея не се сяда на маса. Основателят на съвременната турска република Кемал Ататюрк също е известен с това, че обичал да обръща по няколко ракии. Неслучайно при откриването на новата джамия, която турските власти инсталираха в легендарната истанбулска черква „Света София“, шефът на религиозната служба укоризнено спомена „пияницата“. Подобно неуважително отношение към великия национален герой доскоро беше направо немислимо в Турция, но днес Ататюрк все по-често получава неодобрение от страна на властите заради разпускането на Османската империя, което беше последвано и от въвеждането на различни светски правила и обичаи в държавата и в обществото. Сред тях – употребата на алкохол.
Ако зависеше от турския президент, днес турците от сутрин до вечер щяха да пият само айран – според Ердоган, тъкмо това била турската национална напитка. За редица светски турци обаче националната напитка се казва ракъ. И се пие с лед и вода в тесни високи чаши, тип „стъкленица“. Другите концентрати като уиски или коняк не са толкова популярни в страната, само водката през последните години успява да си пробие път.
Войната на Ердоган с алкохола
Под ръководството на религиозния Реджеп Тайип Ердоган турските власти последователно ограничават употребата на алкохол. Ето защо те непрекъснато увеличават акциза върху алкохолните напитки, който за последните 10 години е скочил с цели 443% за ракията и с 365% за бирата. В момента една бутилка ракъ от 0,7 литра струва около 20 евро – почти една десета от месечния доход на средния човек в Турция. Тези непосилни цени явно дават резултат при легалната продажба на алкохол, където през миналата година оборотът е стаднал с една четвърт. Властите смятат това за голям успех. Мащабът на проблема с нелегалния алкохол обаче се илюстрира добре от последните акции на полицията в Истанбул и Адана, при които бяха конфискувани хиляди литри етилов алкохол. Той е бил предназначен за производството на спиртни напитки.
Ердоган и неговото семейство са лично ангажирани с борбата срещу алкохола: дъщерята на президентът Есра, която е омъжена за министъра на финансите, има пост в УС на „Зеления полумесец“ – една организация, която се бори срещу зависимостите. Освен това от 2013 година насам в Турция действа закон, който забранява продажбата на алкохол след 22 часа. Забранени са още както пряката реклама на алкохолни напитки, така и спонсорството. Големите фирми се опитват да заобиколят тези забрани по какви ли не начини. Така например най-голямата пивоварна „Ефес“ използва цветовете синьо и бяло, които всички познават от етикетите на бирата, за да обозначава магазините си.
Тази публикация е част от ежедневния преглед на печата на правна тематика
Коментирайте