От доста време ПП-ДБ обвиняват противниците на правителството, че използват пропаганда и дезинформация, за да подриват управлението. Сега са решили да приемат мерки на законово ниво, с които да вкарат социалните мрежи в борбата срещу дезинформационните кампании.

За инициативата десните съобщиха днес и разпространиха проект за промени в Закона за електронните съобщения (пълният текст – най-отдолу). Идеята е само тяхна и тепърва ще търси подкрепата на коалиционните им партньори ГЕРБ и ДПС.

Предложенията целят, например, да се разширят правомощията на Комисията за регулиране на съобщенията. При определени случаи, определени със закон, органът ще може да заповядва да се ограничи достъпът до интернет страници.

С преходните и заключителните разпоредби на законопроекта се правят промени в 6 други закона (това стана любима законодателна практика на управляващите – бел.а.). Вкарват се, например, нови текстове в Изборния кодекс, насочени срещу т.нар. тролски ферми – групи от фалшиви профили в социалните мрежи, които разпространяват фалшиви новини.

Изборният кодекс по принцип забранява публикуването и излъчването на анонимни материали, свързани с предизборната кампания. Според управляващите, за да действа ефективно тази забрана, най-големите интернет платформи – като социалните мрежи, трябва да прилагат мерки срещу троловете. Изредени са 10 такива мерки – например, идентифицирането на групи от интернет потребители, които координирано публикуват едно и също съдържание на сайтове, създадени малко преди да се публикува въпросното съдържание. Мерките не се ограничават само с разпознаването на тролове; очаква се социалните мрежи да предприемат и действия срещу тях, като се посочва, че това трябва да стане в рамките на съответните евродирективи.

Според ПП-ДБ това няма да доведе до ограничаване на свободата на изразяване. Като аргумент посочват, че мерките им не са насочени към самото конкретно съдържание, качвано в интернет, а към механизмите за неговото разпространение. Няма да има общо наблюдение на съдържанието в интернет, уверяват десните.

Чрез Закона за ДАНС се вменява на агенцията задължението да следи дали социалните мрежи действат срещу троловете. Оперирането на платформа с повече от 2 милиона български потребители се определя като стратегическа за страната дейност. Ако се докаже, че една социална мрежа не изпълнява новите текстове в Изборния кодекс и така застрашава изборите, може да получи санкция от 50 000 лв. до 5 000 000 лв.

Със закона се налагат нови регулации и на интернет рекламата чрез промени в Закона за електронната търговия. На доставчиците на онлайн рекламни услуги се нарежда да събират и съхраняват данни за разпространителите на търговски съобщения, чрез които могат да бъдат идентифицирани. При десет или повече нарушения на закона в рамките на година Комисията за защита на потребителите може да блокира достъпа до рекламната услуга. Предвиждат се мерки и срещу особена категория от фалшиви новини – рекламни съобщения на хранителни добавки, при които се злоупотребява с личността на известни лекари и други публични личности.

От ПП-ДБ насочват всички, които желаят да изпратят становища по законопроекта, към депутата от десницата и бивш министър на електронното управление Божидар Божанов. Това подсказва, че той е основният автор на законопроекта.

Тази публикация е част от ежедневния преглед на печата на правна тематика

Коментирайте

avatar