Близо шест години след жестоката катастрофа с автобус край Своге, при която загинаха 20 души, делото все още не може да започне. И днес Софийският окръжен съд не успя да даде ход на процеса. Причината – болен съдебен заседател. Освен бавното правосъдие, пътните експерти посочват и друг проблем – фаталният участък продължава да бъде опасен.

„Моята баба загина в катастрофата. Каза ми, че отива на екскурзия с приятелки да се веселят и повече не я чух. Аз тогава бях бременна, тя не успя да види своя правнук“, спомня си Анна Стоянова.

Историята на една последна песен. Часове преди катастрофата, част от пътуващите в автобуса представят Световрачене на фестивал. Така и не успяват да вземат грамотата си.

Последното пътуване на 20 души. А причините – комплексни. Диана Русинова е сред първите експерти на терен тогава. Изготвила независим доклад за състоянието на пътя.

„Хлъзгав асфалт, асфалт, който не покрива минималните норми, а доколкото си спомням, дори се говореше, че асфалтът е бил по-скоро подходящ за алея в парк, отколкото за републикански път от втори клас“, коментира Диана Русинова – Председател на УС на Европейски център за транспортни политики.
„Не може да се прехвърля само вината върху шофьора, затова че той е карал с малко превишение на скоростта. Тук има кражба от материали, замяна на материалите с по-ниско качествени – ето това е нагледният пример за слогана, че корупцията убива“, категоричен е Владимир Тодоров, председател на Асоциацията на пострадалите при катастрофи.

Подсъдими по делото са шофьора на автобуса и още петима души, имали отношение към ремонта и поддръжката на пътя. Доказателствата са близо 300 тома. Според експертите делото е прецедент, защото за първи път се търси отговорност и от стопанина на пътя. Само че осъдени няма близо шест години. Причината – делото е връщано три пъти на прокуратурата заради откривани нарушения.

„Най-вероятно това дело ще се проточи повече от 10 години и за каква съдебна система говорим, за каква справедливост говорим? Тя тотално отсъства от нашето общество“, уверен е Владимир Тодоров, председател на Асоциацията на пострадалите при катастрофи.

Често делата за катастрофи у нас се точат с години. Една от причините – малко вещи лица, които дори нямат оборудване.

„Ходят с едни рулетки, то дори нямаме закупен лицензиран софтуер за анализ на пътнотранспортно произшествие“, каза Диана Русинова – Председател на УС на Европейски център за транспортни политики.

След катастрофата последваха протести с искане за безопасен път. Ремонт беше направен, според експертите обаче отново некачествен.

„Пътят и до ден днешен е опасен. Беше подменена единствено ограничителната система в този участък и беше преасфалтиран, беше сменен асфалта, държавата просто замаза очите на протестиращите там“, убеден е Диана Русинова – Председател на УС на Европейски център за транспортни политики.

Хора, неправителствени организации и експерти продължават да сигнализират за нередности по пътя, които може би дебнат поредните жертви. Надеждите са проблемите да бъдат решени, а опасенията им да останат само опасения.

Тази публикация е част от ежедневния преглед на печата на правна тематика

Коментирайте

avatar