Професионалният домоуправител със застраховка за 150 хил. лева
[email protected]
Общините трябва до една година да предадат на МРРБ базата с данни за етажната собственост
Еднолични търговци (ЕТ), както и всякакви други форми на търговски дружества, включително и регистрирани в друга страна от ЕС, може да бъдат бъдещите професионални домоуправители. Те ще
могат да работят само ако са вписани в специален регистър,
който трябва да е създаден до 31 декември 2024 г., предвижда проект на наредба на регионалния министър, публикувана за обществено обсъждане.
Професионалният домоуправител е нова за България фигура, която бе заложена в последните промени на Закона за управление на етажната собственост. Сега с наредбата се уреждат правата и задълженията му, както и на какви условия трябва да отговаря, за да бъде вписан в професионалния регистър.
Физически лица няма как да бъдат професионални домоуправители, те трябва да са поне регистрирани като ЕТ и
да имат едно или повече наети лица на постоянен трудов договор
От професионалния домоуправител се иска още застраховка „Професионална отговорност“ с покритие от най-малко 150 хил. лв., която трябва да се подновява всяка година, в противен случай домоуправителят ще бъде заличен от регистъра. Това е застраховка, която трябва
да обезщети живеещите във входа, ако домоуправителят причини вреди
Застрахователната премия трябва да е една хилядна от тези 150 хиляди лева, пише в проекта. Ако фирмата е от друга европейска държава, трябва да покаже валидна застраховка, сключена там.
Професионални домоуправители у нас има и сега, но дейността им не беше регламентирана. Цените на тази услуга варират от 3-4 до 10-15 лв. на апартамент, без да се смятат разходите за осветление, асансьор, почистване на общите части на блока или за ремонти, които се събират от него.
Регистърът ще се води от регионалното министерство и трябва да е публичен с безплатен достъп, така че всеки да може да провери дали предлагащият тази услуга има право да я извършва.
С наредбата се създава още един публичен регистър – на етажните собствености. В момента те се водят от всяка община и на практика цялата тази база данни трябва да бъде предадена от тях на МРРБ през следващата година.
Регистърът на етажните собствености също ще е с безплатен публичен достъп, но без личните данни. Това означава, че
ще може да се виждат само адресът на етажната собственост
и трите имена на председателя ѝ, но не може всеки любопитен да рови вътре и да види трите имена на всеки собственик на апартамент и колко е голямо жилището му. Както и досега, вписванията и отписванията от този регистър ще се правят от общините, но целта е информацията да е на едно място.
Всеки вход да се регистрира като етажна собственост е задължение още от 2012 г. за всички, които живеят в многофамилни сгради. При гласуването на последните промени в закона в парламента обаче се оказа, че това задължение масово не се спазва и регистрираните са едва около двайсетина процента от всички.
По принцип глобата за невписване в досегашните регистри на етажната собственост е между 100 и 500 лв. и се налага от кмета. След последните промени в закона тази глоба стига до 2 хиляди лева.
Тази публикация е част от ежедневния преглед на печата на правна тематика
Коментирайте