Ще те направим номер 1 в търсачката. Разследва се измама с интернет реклама
През миналия декември полицията в Пловдив започва разследване по жалба на човек, който казва, че е бил измамен с оферта за реклама в интернет. В края на февруари е обявено, че по случая са обвиняеми трима души от ръководството на дружеството, за което се твърди, че е е получавало суми без реално да предоставя услуги.
Според прокуратурата схемата е следната – фирмата набира служители като за кол център. Те звънят на дружества и частни лица и им предлагат срещу абонамент името на бизнеса им да излиза по-напред в резултатите на най-голямата интернет търсачка. Разследващите обаче установяват, че абонатите реално не са получили нищо.
Тази история мина някак под радара въпреки мащабите, за които говори прокуратурата. Твърдението е, че става дума за около 6 хил. души. и щети от порядъка на 1.5-2 млн. лв.
Как се случило всичко това?
Според информация на Mediapool жалбата, по която е започнало разследването в Пловдив, не е единствената. Има поне още една, подадена в софийската районна прокуратурата през миналия октомври, т.е. преди началото на действията в Пловдив. Но по тази жалба дело не е образувано след като наблюдаващият прокурор решава, че няма данни за извършено престъпление.
Вие кои бяхте?
В жалбата се твърди, че жена, притежаваща малък бизнес, е получила обаждане от непозната за нея фирма. Било ѝ обяснено, че „безплатният абонамент“ в Google е изтекъл и ако не започне да си плаща, търсенията за нейния бизнес ще са без резултат. Жената първоначално казва да ѝ изпратят фактура. По-късно обаче се сеща, че никога не е подписвала договор с въпросната фирма.
Междувременно „сътрудниците“ продължават да ѝ звънят и да я питат кога ще преведе парите. След като младежът от другата страна на телефона не успява да ѝ обясни защо трябва да плаща за интернет -профил, който сама управлява, тя отказва. Единственият аргумент на обаждащия се е, че тя вече „се е съгласила“ да си плати. Mediapoоl разполага със запис от този разговор и с изпратената от фирмата фактура.
Установих и постанових
След нейната жалба не се случва нищо. Прокуратурата възлага проверка на полицията. Един от собствениците на фирмата е извикан на разпит. Той обяснява, че жената първо се е съгласила да плати, но след това е отказала. Затова фактурата била анулирана пред НАП.
Прокурорското постановление за отказ да се образува разследване е една страница. Започва с „установих“, т.е. фактическата обстановка, доколкото е проверена. Накрая прокурорът пише „постанових“ отказ поради липса на данни за извършено престъпление.
Само не ни споменавайте
По съвсем различен начин се развиват събитията в Пловдив. В рамките на разследването трима души от въпросната фирма са арестувани за 72 часа. Повдигнати са им обвинения в измама.
„Установените пострадали до момента са предимно от гр. Пловдив и областта. След като рекламата не се появила на обещаното място в интернет търсачката, е била подадена жалба в полицията“, пише в официалното съобщение.
Mediapool се свърза с фирмата, чиито собственици са обвиняеми по това разследване. Оттам заявиха, че на този етап не могат да отговарят на въпроси. Казаха още, че не желаят имената им, както и това на фирмата, да бъдат споменавани. Според прокурорското съобщение към отговорност са привлечени двама мъже, на 38 и 32 години и жена на 39 години. Инициалите им са Е.Х, Х.Х. и Й.Н.
От компанията смятат, че медии не могат да публикуват фирменото им име без тяхно разрешение, защото са го патентовали. За доказателство изпратиха свидетелството си от патентното ведомство.
Бизнес-моделът
Mediapool попита за и принципа на работа на фирмата. От дружеството отказаха да отговорят и на тези въпроси. На сайта им има регистър с търсачка с различни бизнеси. Не е ясно дали техните сътрудници са обещавали резултати в собствената им търсачка или в Google. В поне една от жалбите се твърди, че става въпрос за световната търсачка.
Да правиш регистър не е бизнес от вчера. В такъв тип бази данни могат да се намерят множество фирми. Обикновено е посочена базовата им информация, контакти и т.н. Може да се търси по различни сектори – например ресторанти, хотели, спорт и други. За да се влезе в такъв регистър, се иска такса. Според фактурата, с която Mediapool разполага, цената е 130 лв. на година. Има обаче твърдения и за по-високи такси. В регистъра фигурират не само частни фирми, а и общински и държавни структури.
Въпросната компания е регистрирана през 2011 г. На сайта на дружеството има оскъдна информация за това как работят. Обясняват, че предлагат „пълния спектър от услуги в сферата на интернет рекламата“. Посочват, че подходът им е стратегически – целят не просто сключване на сделка, а „намиране на оптималното решение с оглед дългосрочните интереси на нашите клиенти“.
През 2015 г. същата фирма подава жалба пред Комисията за защита на конкуренцията срещу двама бивши свои служители. Те са напуснали и са основали собствено дружество със същата дейност. Някогашният им работодател се оплаква, че звънят на негови клиенти и иска да бъдат наложени санкции за нелоялна конкуренция. В рамките на това производство фирмата хвърля малко светлина върху методите си на работа – обяснява, че намира клиентите си чрез справки в Търговския регистър. Сътрудниците им звънят и им предлагат услугите. Сред тях са „изграждане на презентационна страница на дружествата, оптимизиране на реклама на клиентите на първа страница в Google по ключови думи, свързани с дейността им“.
КЗК отхвърля жалбата. В решението е записано, че създаването на нова фирма със сходна дейност не нарушава лоялната конкуренция.
Тази публикация е част от ежедневния преглед на печата на правна тематика
Коментирайте