Николай Хаджигенов предлага промени в ЗМИП:
ДАНС да не дава задължителни указания на адвокатите срещу прането на пари
Относими разпоредби
Из Закона за мерките срещу прането на пари
Чл. 4. Мерките по чл. 3, т. 1 – 6 са задължителни за:
15. лицата, които по занятие извършват правни консултации, когато:
а) подпомагат или участват в планирането или изпълнението на операция, сделка или друго правно или фактическо действие на свой клиент относно:
аа) покупко-продажба на недвижим имот или прехвърляне на предприятие на търговец;
бб) управление на средства, финансови инструменти или други активи;
вв) откриване, управление или разпореждане с банкова сметка, със спестовна сметка или със сметка за финансови инструменти;
гг) набавяне на средства за учредяване на юридическо лице или друго правно образувание, увеличаване на капитала на търговско дружество, предоставяне на заем или всяка друга форма на набавяне на средства за осъществяване на дейността на юридическо лице или друго правно образувание;
дд) учредяване, регистриране, организиране на дейността или управление на доверителна собственост, търговец или друго юридическо лице, или друго правно образувание;
ее) доверително управление на имущество, включително тръстове, попечителски фондове и други подобни чуждестранни правни образувания, учредени и съществуващи съобразно правото на юрисдикциите, допускащи такива форми на доверителна собственост;
б) действат за сметка на и/или от името на свой клиент в каквато и да е финансова операция;
в) действат за сметка на и/или от името на свой клиент в каквато и да е сделка с недвижим имот;
г) предоставят адрес на управление, адрес за кореспонденция, офис и/или други сходни услуги за целите на регистрацията и/или функционирането на юридическо лице или друго правно образувание.
Чл. 73. (3) Прокурорът може да направи искане пред съответния съд за налагане на запор или възбрана. Искане, направено от прокурор от специализираната прокуратура, се разглежда от специализирания наказателен съд. Съдът следва да се произнесе по искането не по-късно от 24 часа от постъпването му.
Чл. 103. (8) Когато при упражняване на контролна дейност по чл. 108 се установи, че вътрешните правила по чл. 101 не съответстват на този закон или на акт по прилагането му, не са приети от компетентен орган на лицето по чл. 4, или предвидените в тях мерки не са достатъчни за постигане целите на този закон, директорът на дирекция „Финансово разузнаване“ на Държавна агенция „Национална сигурност“ дава на лицето по чл. 4 или на организациите по ал. 6 задължителни указания за отстраняване на установените несъответствия. Указанията се изпълняват в срок до един месец от получаването им, за което се уведомява дирекцията. Лицата по чл. 4 се уведомяват за публикуване на информацията по ал. 9 при неизпълнение на указанията.
Из Закона за адвокатурата
Чл. 24. (1) Упражняването на адвокатската професия включва:
- устни и писмени консултации и становища по въпроси на правото;
- изготвяне на всякакви книжа – молби, тъжби, заявления, жалби и други, свързани с възложената от клиента работа;
- представителство на доверителите и подзащитните и защита на правата и законните им интереси пред органите на съдебната власт, административните органи и служби, както и пред физически и юридически лица.
(2) Пред Върховния касационен съд и Върховния административен съд страните могат да бъдат представлявани и защитавани от адвокати или от адвокати от Европейския съюз с най-малко 5-годишен юридически стаж.
Чл. 33. (1) Адвокатските книжа, досиета, електронни документи, компютърна техника и други носители на информация са неприкосновени и не подлежат на преглеждане, копиране, проверка и изземване.
(2) Кореспонденцията между адвоката и неговия клиент, без оглед на начина, по който се осъществява, включително по електронен път, не подлежи на преглеждане, копиране, проверка и изземване и не може да бъде използвана като доказателство.
(3) Разговорите между адвокат и негов клиент не могат да се подслушват и записват. Евентуално направените записи не могат да се използват като доказателствени средства и подлежат на незабавно унищожаване.
(4) Адвокатът не може да бъде разпитван в процесуално качество относно: разговорите и кореспонденцията му с клиент; разговорите и кореспонденцията му с друг адвокат; делата на клиент; факти и обстоятелства, които е узнал във връзка с осъществяваната защита и съдействие.
(5) Алинеи 1 – 4 се прилагат и по отношение на адвоката от Европейския съюз, младши адвоката и адвокатския сътрудник.
Чл. 45. (1) Адвокатът, както и адвокатът от Европейския съюз е длъжен да пази тайната на своя клиент без ограничение във времето.
(2) Адвокатът, както и адвокатът от Европейския съюз няма право като свидетел да разкрива обстоятелства, които са му били поверени в качеството му на адвокат от негов клиент или от друг адвокат относно клиент.
Да отпадне правомощието на Държавната агенция „Национална сигурност“ (ДАНС) да дава задължителни указания на Висшия адвокатски съвет (ВАдС) по отношение на вътрешните правила срещу прането на пари в професията и да се въведат изключения, с които да се балансират задълженията на адвокатурата срещу прането на пари с тайната на клиента, която тя е длъжна да пази. Такива промени в Закона за мерките срещу изпирането на пари (ЗМИП) предлага депутатът от „Изправи се, БГ! Ние идваме“ (ИБГНИ) и адвокат Николай Хаджигенов. В проекта той на практика е копирал предложенията на ВАдС за промени в закона, предоставени миналата година на Министерството на финансите (виж тук).
Задълженията, които законът вмени на адвокатите, предизвикаха брожения в гилдията. По нейно настояване част от тях бяха изменени, но по същество останаха.
По закон те трябва да докладват за пране на пари и да извършват комплексни проверки на клиентите си, когато подпомагат или участват в планирането или изпълнението на операция, сделка или друго правно или фактическо действие на свой клиент; действат за сметка на и/или от името на свой клиент в каквато и да е финансова операция; действат за сметка на и/или от името на свой клиент в каквато и да е сделка с недвижим имот; предоставят адрес на управление, адрес за кореспонденция, офис и/или други сходни услуги за целите на регистрацията и/или функционирането на юридическо лице или друго правно образувание (виж разпоредбите в карето).
Николай Хаджигенов казва в мотивите към проекта за промени на закона (виж тук), че задълженията на адвокатите по чл. 4, т. 15 от ЗМИП са твърде широки, те са неясни и не дават възможност за еднозначно тълкуване, като същевременно пораждат колизии и конфликти с отделни разпоредби на Закона за адвокатурата (ЗА).
Според него хипотезите в чл. 4, т. 15 от ЗМИП включват правни и фактически действия, като извършването на което и да е от тях обуславя тежки и непропорционални задължения за адвокатите, като в редица случаи ги изправя пред невъзможност за спазване на всички предвидени законови изисквания, включително и за изпълнение на конституционно вменените им функции и спазване на задълженията им по ЗА.
Хаджигенов отбелязва още, че е наложително в ЗМИП да се предвидят специални изключения, които да балансират задълженията на адвокатите срещу прането на пари с тайната на клиента, която са длъжни да пазят, според ЗА. В момента такъв баланс няма поради неправилното транспониране на Директива (ЕС) 2015/849 от 20 май 2015 г. за предотвратяване използването на финансовата система за целите на изпирането на пари и финансирането на тероризма.
Затова той предлага в чл. 4, да се добави нова ал. 2, която да гласи следното:
„Задълженията по чл. 4, т. 15 се прилагат, доколкото посочените дейности не касаят правна консултация, включена в обхвата на задължението за спазване на адвокатска тайна по смисъла на чл. 24 от Закона за адвокатурата, освен когато упражняващото юридическа дейност лице взема участие в дейностите по изпиране на пари или финансиране на тероризма, правната консултация се дава за целите на изпирането на пари или финансирането на тероризма или упражняващото юридическа дейност лице знае, че клиентът търси юридически съвет за целите на изпиране на пари ши финансиране на тероризма“.
И другото му предложение е в чл. 111 да се добави нова ал. 3, която да гласи: „Задълженията по ал. 1 се прилагат само, доколкото не противоречат на чл. 33 и чл. 45 от Закона за адвокатурата“. В първата алинея се казва, че предоставянето на документи, сведения, справки, извлечения, писмени и устни обяснения за целите на проверките по чл. 108, ал. 3 и 4 не може да бъде отказано или ограничено по съображения за служебна, банкова, търговска или професионална тайна или че същата представлява данъчна и осигурителна информация или защитена лична информация.
Според него тези промени са наложителни, защото иначе съществуващите разпоредби влизат в конфликт с изискванията за спазване на адвокатската тайна и гарантиране правото на защита така, както е посочено в Директивата.
Друго негово предложение е да отпадне възможността спецпрокурор да иска от Специализирания наказателен съд да налага запори и възбрани, след като ДАНС го уведоми за пране на пари (чл. 73, ал. 3 от ЗМИП).
Хаджигенов пише, че с този текст в разрез с принципа на правовата държава се изземват компетенции на гражданските съдилища за сметка на СНС, като няма обективен критерий, който да предполага нееднаквия достъп до съд на хората, освен служебното качество на субекта, направил искането, а именно дали това е прокурор или специализиран наказателен прокурор. „Производството обаче не е по реда на НПК и няма за цел разкриване на престъпление. То има изцяло охранително-превантивен характер, като следва да е налице обезпечителна нужда“, пише Хаджигенов като добавя, че производството трябва да е по реда на ГПК.
Друга промяна, която предлага, е да отпадане правомощието на ДАНС да дава задължителни указания на ВАдС по отношение на вътрешните правила срещу прането на пари в професията. За целта предлага в чл. 103 да се създаде нова ал. 10, която да гласи: „Директорът на дирекция „Финансово разузнаване“ на Държавна агенция „ Национална сигурност“ не може да дава задължителни указания по целесъобразност на органите на адвокатурата“.
Хаджигенов дава и алтернативен текст, а именно в ал. 10 да се запише: „Ал. 8 не се прилага по отношение на органите на адвокатурата, като директорът на дирекция „Финансово разузнаване“ на Държавна агенция „Национална сигурност“ може да предостави анализ за несъответствията на Единните вътрешни правила с този закон или акт по прилагането му, изработени от Висшия адвокатски съвет, който е длъжен да го съобрази при приемането им и да ги приведе в съответствие с този закон“.
В мотивите е записано, че в сегашната ситуация държавата чрез ДАНС има правомощие да се намесва пряко в работата на адвокатурата, като дава не просто указания за законосъобразност, а и за целесъобразност, доколкото преценява, че вътрешните правила трябва да преследват не просто отделните задължения, предвидени в закона, а неговите цели. „Подобно вмешателство в работата и актовете на Висшия адвокатски съвет противоречи пряко на чл. 134 от Конституцията, който не случайно е отделил самостоятелно място на положението на адвокатурата, на нейната независимост, свобода и самоуправление“, се казва в мотивите към проекта.
В началото на годината Висшият адвокатски съвет атакува в Конституционния съд разпоредбите, които задължават адвокатите да докладват за пране на пари и да извършват комплексни проверки на клиентите си, както и съветът да изработи вътрешни правила на професията. Оспорена беше и нормата, която предвижда, че Специализираната прокуратура иска налагане на запори заради съмнителна сделка от спецсъда.
Конституционният съд обаче отклони искането като изтъкна, че на ВАдС не е предоставено правомощие да оспорва закони по съображения, че те засягат дейността (стопанската) на адвокатурата като професионална общност (виж повече тук).
19
Коментирайте
И най- вече да върши черната работа на ДАНС.
Жалко, че Конституционният съд отклони искането.
Естествено, на ВАдС не е предоставено правомощие да оспорва закони по съображения.
Много добро предложение. Дано го приемат.
Кое е правното основание Държавна сигурност да бъде намесена в изборите, и да участва със свои представители при прием на кореспонденция? https://www.segabg.com/hot/category-bulgaria/20-dans-priemali-protokolite-cik цитат „20 души от ДАНС работят във входящ информационен пункт, в който влизат протоколите и цялата кореспонденция между СИК в чужбина и ЦИК е филтрирана от него. Затова се случва и забавянето в съобщаването на резултатите от гласуването в чужбина – “ДАНС е тънкото място във веригата”, това заяви пред bTV Стефан Манов, зам.-председател на Обществения съвет към ЦИК. “Параноя ще е, ако кажем, че това звено подменя резултатите, проблемът е по-скоро психологически – мен ме дразни фактът,… Покажи целия коментар »
Въобще има много правомощия на ДАНС, които трябва да бъдат отнети.
Ако това е намигване към колегите, както някой написа, да му имам намигването, по-скоро прилича на лек трепет на миглите. Необходими са много по-задълбочени промени в ЗМИП, за да се облекчи работата на адвокатите, които трябва да пазят тайната на клиентите си. А не да се минава метър с тези промени
Нещата са много прости – няма капацитет да го направи
Така е. Но все от някъде трябва да се започне.
След актуализацията на бюджета, това НС си отива. Не мога да хвана логиката – защо се внасят толкова много законопроекти, които няма да минат. Дори и да приемем, че с някои от тях се прави предизборна кампания, повечето са голяма плява и за нищо не стават.
За пореден път Хаджигенов демонстрира качествата си на юрист. Дори не може прилично да препише предложението на ВАдС. Внася го от свое име без дори да е редактирал множеството число в мотивите.
Браво на колегата! Изискванията по отношение на адвокатите по ЗМИП са безумни.
Добре, колега, добре. Постилаш за 47-то НС.
Опааа-на хаджигеЙов нещо му пречи това изискване… Що така- да не би, защото той продължава противоконституционно и противоправно да внушава в публичното пространство, че в България имаме съдебни и корпоративни адвокати, м…Вижте последното му изказване- Публикувано във факти.бг: Хаджигенов се оплака от таен обожател в парламента 26 Август, 2021 10:49 …Публикувано във факти.бг: Точно толкова е смислено, колкото и твърденията, че съдебен адвокат не е спечелил нито едно дело, обвиненията в лобизъм, олигарси и прочие шитни…. И това е адвокат с над 15 години адвокатска практика… ПОЗОР за АК Монтана, но… “човекът“ израстна до български депутат и от трибуната на… Покажи целия коментар »
Това не са глупости, а намигване към колегите, зер идват нови избори
Хаджигенов доби рязко и от нищото известност през далечната вече 2014 г., ако не се лъжа. И то…благодарение на Шиши. Тогава Хаджигенов беше адвокат на един от нещастните хорица, арестувани като кандидат-убийци на неуспелия шеф на ДАНС, та Хаджигенов беше единственият, който с охота искаше да отговаря на всички въпроси и да посети всички възможни студия, все така опияняващ се от собствения си глас.
А защо не предложи ограничаване на задълженията на адвокатите по ЗМИП, то това беше един от основните проблеми
И нещата около правилата, те също буниха духовете
Адвокатът е длъжен да пази клиента си. Не могат да искат от него да дава такава информация.