В отговор на адвокатите
Агенцията по вписванията: Работим за алтернативни начини за плащане на е-услугите на Имотния регистър
Ден след като адвокати поставиха серия от проблеми, свързани с новите електронни услуги на Агенцията по вписванията – за издаване на удостоверения и преписи от актове от Имотния регистър, от ведомството отговориха на въпросите на Електронната национална адвокатска платформа за сътрудничество (какви въпроси поставиха адвокатите виж тук).
Един от тях е свързан с това, че плащането за новите електронни услуги е само чрез Еpay.
От агенцията първо посочват, че предоставянето на новите услуги, което започна на 21 януари 2021 г., е било належащо не само заради перманентното търсене на потребителите, а и поради епидемичната обстановка в страната, която продължава по-дълго от очакваното.
„Тъй като Агенцията по вписванията не може да изпълнява функциите на платежен оператор е избран най-големият такъв, опериращ на територията на страната – ePay. Държим да уточним, че плащането не е ограничено само през системата на ePay.bg. АВ предоставя възможност за директно плащане с банкова карта, издадена от българска или чужда банка и през системата на ePay.bg“, обясниха от там.
Що се отнася до искането на адвокатите да бъдат дадени още възможности на потребителите за различни начини за плащане на държавните такси за издаване на преписи от актове и удостоверения от Имотния регистър от АВ заявиха: „Предоставянето на новите електронни услуги на Имотния регистър е факт от по-малко от месец. От изготвянето на проекта за надграждане на Имотния регистър, в който са заложени гореспоменатите услуги, сега, когато те вече са видими за потребителите и занапред, Агенцията по вписванията работи в посока търсене на начини и варианти за оптимизиране на услугите, предлагани към потребителите, в това число и осигуряване на алтернативни начини за онлайн заплащане на административните такси. Водещият принцип е сигурността на потребителите“.
Както „Лекс“ писа, един от проблемите, които поставиха адвокатите, е, че заради таксата от 0,80 лв. за превод на държавната такса, която се плаща за всяко отделно заявление, се стига до там, че услугата на гише (където има ПОС-терминал и няма такси за превод) излиза по-евтино от електронната.
Заявлението за незаверен препис от нотариален акт по интернет излиза 3,30 лв. (2,50 лв. държавна така + 0,80 лв. такса за превод), а таксата за получаването му на гише е 3 лв. При плащане на ПОС-терминал няма да се дължи такса за превод на парите, но за всяка страница след първата се плащат по още 0,10 лв. Така сумата за препис от нотариален акт от 4 страници на гише и по е-път ще е еднаква – 3,30 лв., но ако той е по-обемен, тази за получаването му на хартия ще нараства с 0,10 лв. за всяка страница, а цената за интернет услугата ще си остане същата.
От отговора на АВ става ясно, че няма как няколко заявления по електронен път да се обединят в едно и за тях да се плати една такса за превод. „С цел гарантиране на сигурност и точност при обвързване на конкретно плащане с определена услуга към момента не могат да бъдат обединявани няколко заявления в едно плащане. Техническите възможности на единния портал за заявяване на електронни административни услуги (ЕПЗЕУ) не ограничават тази възможност“, посочиха от ведомството.
В сигнала си адвокатите съобщиха и че когато иска да си плати за новите услуги, потребителят получава съобщение от Централна кооперативна банка и попитаха АВ защо предоставя лични данни на трето лице.
„Агенцията по вписванията не предоставя лични данни към трети лица. Тя предоставя възможността на потребителите да заявяват електронни услуги, които да заплатят чрез банкова карта и/или системата на ePay. За да бъде извършено плащане и от съображения за сигурност, ePay.bg изисква регистрация с ЕГН и имейл адрес, което е част от общите условия на платежния оператор”, гласи отговорът на АВ.
22
Коментирайте
Защо тези адвокати не попитат колко струва превод от друга банка по сметката на ИР и да напишат възражение срещу всички банки – ще си мечтаят за 0,80 лв.
Електронните услуги не са безплатни услуги, а преди всичко удобни услуги.
Това са преводни нареждания, не е да си купиш дрешки от Али Експрес…
Нека задават глупави въпроси за да си проличи, колко разбират – лошото е, че губят на хората времето да им отговарят
Да си купиш дрешки от Алиеспрес /Китай/ е по-евтино от две страници копия от АВ. Прав си, не е същото. И проблемът не е в таксата, а във възможността. Удобството е важно, но онлайн няма никаква логика да бъде по-скъпо.
Така и не разбрах , толкова ли беше сложно плащането да се осъществява чрез „лична сметка“, както се плащат справките от ИР, и както включително се плащат таксите към ТР ?
Аз не мога да расзбера защо внедряват нещо, а после го доизкусуряват?
За да ни усложняват живота, вместо да го улесняват. 🙂
Предоставянето на новите електронни услуги на Имотния регистър трябваше да се случи, след като си направят читава система.
Нищо ново под слънцето. Същото е като с Единната информационна система.
Дано работят по-бързо.
Сегашното положение е абсурдно.
А дано.
Хахаха ама надали?
Нали?
Според мен е редно да се направи това и се надявам да се случи, защото ще е по-удобно за всички
Да да, ще стане. Като стъпят на Марс хората, тогава тук ще се дигитализираме!
Тази бумащина взе да ми писва вече.
Надявам се това а се случи преди 2040та година.
Еми крайно време е.
Добре е, че се работи по такиваметоди. Защото държавата е крайно време да влезе в 21ви век. Не може да се иска да ссе ходи на гише и там да се случва всичко. Значи научете се, че хората работят. Не може да работим само за служителката на гишето и за нейната община или агенция. Да си освободим цял ден за да идем да вземем някакво листче с номерче или да преведем такса от 5 лв. Научете се тия неща да могат да се правят онлайн! Не заради пандемия бе. Не. Заради това, че хората работят. И заради това, че света… Покажи целия коментар »
През Револют примерно е много добре.
А аз да питам трябваше ли да стане пандемия за да се работи по такива алтернативни методи?
Явно. В БГ всичко е в последния момент.
Ха дано ги изработите
тези и-пей обществена поръчка ли спечелиха, че са МОНОПИЛИСТИ в плащанията на таксите към АВ
не става ясно защо да не може да се плаща от кретита който всеки е заредил в системата ИКАР
не става ясно и защо като не са готови с електронните плащания въобще пускат онлайн услуги – ами направете първо 2-3 алтертативи за плащания пък тогава отчитайте дейност