Документи в трудовото досие на всеки работник да се съхраняват и в електронен вид. Тази възможност урежда проект на наредба, публикуван за обществено обсъждане от Министерството на труда и социалната политика.

На теория тя беше въведена още на 1 януари 2017 г. с изменението на чл. 128б на Кодекса на труда, но не можеше да бъде осъществена, докато Министерският съвет не приеме специални правила. Сега с Наредбата за вида и изискванията за създаването и съхраняването на електронни документи в трудовото досие на работника или служителя се прави именно това.

Проектът на наредбата

С проекта се определят видът на електронните документи, които са част от трудово досие, както и изискванията за тяхното създаване, съхраняване и размяна. Регламентират се и изискванията към информационни системи на работодателите.

Важно е да се отбележи, че наредбата не задължава работодателите да създават и съхраняват документите за трудовите правоотношения в електронен вид. „Това е само възможност по преценка на работодателя, като се запазва и практиката, документите в трудовото досие да се създават на хартия. Гарантира се и възможността на работниците и служителите да подават документи на хартиен носител при изградена информационна система на работодателя“, обяснява министърът на труда Бисер Петков.

Така всъщност всеки шеф на фирма ще може да прецени, според спецификите на работата, кои документи ще пази на хартия и кои в електронен вид. Това той ще определя с Правилника за вътрешния трудов ред.

Наредбата не изброява всички видове книжа, които са част от трудовото досие и може да съществуват и в електронна форма, а прави следната класификация:

  • едностранни документи, създадени от работодателя;
  • едностранни документи, създадени от работника и служителя;
  • документи, които изискват съгласието и на двете страни по трудовото правоотношение;
  • документи, издадени от трети лица, удостоверяващи факти, свързани с трудовото правоотношение.
  • други данни и информация, касаещи трудовото правоотношение

Друг важен момент в проекта е как ще се подписват е-документите в трудовото досие. Това също ще се определя с Правилника за вътрешния трудов ред, но наредбата поставя и изисквания. Например в нея е предвидено, че документите, създавани от работодателя, задължително се подписват с квалифициран електронен подпис. Когато обаче той поставя такова изискване към книжата, които му предоставят служителите, ще е длъжен да осигури механизъм на подписване за своя сметка.

„За размяна на електронни документи между страните по трудовото правоотношение задължително се изисква изрично съгласие на работника или служителя, като това съгласие може да бъде оттеглено по всяко време“, обяснява министър Бисер Петков.

Изпращането и получаването на е-документи ще става чрез препоръчан имейл с възможност за доказване на връчването на всяко съобщение. Всички разходи са за сметка на работодателя.

В наредбата се определят и специфични изисквания към информационната система на работодателя. Тя не трябва да позволява случайно или незаконно унищожаване на документи и данни в нея, неправомерен достъп, изменение или разпространение на личните данни на служителите.

3
Коментирайте

avatar
нови хронологично най-добре оценени
Lucy Frewer
Lucy Frewer
30 март 2023 12:32
Гост

News is dispensed for the goals and marks in the field. The adjustment for the option of the AI Avatar for all people. The title is firm for the aspects and joyful means for the similar things for the community.

Анонимен
Анонимен
27 февруари 2018 14:38
Гост

Нищоникава наредбичка а я писали една година

Анонимен
Анонимен
27 февруари 2018 14:09
Гост

Щом е въпрос на преценка, работата е ясна, всичко остава постарому