„Фейсбук“ обжалва съдебно решение да спре да следи хората, които нямат акаунт
Компанията „Фейсбук“ не смята, че трябва да бъде наказвана, задето следи потребителите си дори когато са извън сайта и заради това, че следи сърфирането дори на хора, които нямат регистрация в социалната мрежа.
Социалната мрежа обжалва решение на белгийски съд от 2018 г., което я задължаваше да спре тези си дейности. Миналата година тя бе осъдена и на глоба от 250 хил. евро за всеки ден, в който продължава да върши това, а сега въпросът е отнесен към апелативен съд в Брюксел.
Съдебният процес започна през 2015 г., когато белгийската комисия за защита на личните данни започна дело срещу „Фейсбук“. Тя все още е на мнение, че компанията извършва „сериозни нарушения, чиито жертви са почти всички белгийски граждани“.
„Фейсбук“ ежедневно събира информация за личното сърфиране на милиони жители на Белгия. Тя поставя „бисквитки“ (cookies) на компютрите им, събира тези бисквитки чрез плъгините за „харесване“ и „споделяне“, инсталирани в други сайтове и така успява да проследи потребителите, които отиват от една страница на друга. Компанията следи не само регистрираните в социалната мрежа потребители, но и милиони други, които нямат акаунт, пише в свое изявление комисията.
„Фейсбук“ получава информация за значителна част от сърфирането на всекиго, дори когато хората четат сайтове по деликатни теми, например за здравословни проблеми, сексуална ориентация или политически предпочитания. Мрежата „използва тази информация, за да профилира поведението Ви и да ви показва таргетирана реклама, например за определени продукти и услуги, послания от политически партии и други“, сочи институцията.
От компанията изразиха пред агенция „Блумбърг“ разбиране, че „хората искат повече информация и контрол върху данните, които „Фейсбук“ получава от други сайтове и приложения, които използват нашите услуги“. В изявлението си компанията казва още: „Заради това развиваме продукта Clear History, който ще Ви позволи да видите сайтове и приложенията, които ни изпращат информация, когато ги използвате; да отделите тази информация от акаунта си и да ни забраните да я съхраняваме по начин, свързан с вашия акаунт“.
Как „Фейсбук“ получава данни от други сайтове и приложения
– чрез плъгини като бутоните „сподели“ и „харесай“, вградени в други страници
– чрез логването с фейсбук акаунт в други сайтове и приложения
– чрез Facebook Analytics, които помагат на сайтове и приложения да анализират как потребителите използват услугите им
– чрез Facebook ads and measurement tools, които позволяват на сайтове и приложения да показват реклами от рекламодателите на „Фейсбук“, да публикуват свои реклами и да следят колко са ефективни те
„Когато посещавате сайт или приложение, което използва услугите ни, ние получаваме информация, дори когато сте излезли от профила си или нямате акаунт във „Фейсбук“. Това е така, защото другите приложения и сайтове не знаят кой използва „Фейсбук“, обясняват от компанията.
Те уточняват още, че в такъв случай получават по-малко информация, но до тях стигат данните кога и коя страница е посетил човекът.
Когато потребител посети даден сайт, браузърът праща искане към сървъра на сайта и споделя с него IP адреса, браузъра и операционната система. В отговор сайтът изпраща към бразуъра две неща: съдържанието си и инструкции да изпрати същата информация към други компании, които публикуват съдържание или предлагат услуги в същия сайт. Така че „Фейсбук“ и страницата получават една и съща информация.
Тази публикация е част от ежедневния преглед на печата на правна тематика
Коментирайте