Малина Крумова: Системата „Бонус-малус“ трябва да въздейства на рисковите шофьори, а не безразборно да наказва грешки
На пълни обороти агенцията може да заработи до месец, казва председателят на Държавната агенция „Безопасност на движението по пътищата“
До 2 месеца ще сме готови с анализа на безопасността на движение по пътищата у нас
Ангажиментът ми е агенцията да координира дейността на институциите, които отговорят за безопасността
– Госпожо Крумова, три месеца сте съветник на премиера Бойко Борисов и подготвяте старта на новата агенция за пътна безопасност. Вече сте ѝ шеф, какви са първите ви стъпки?
– Първите са чисто административни. Но ако говорим за конкретната дейност и функциите ѝ, за мен най-първата задача е да се направи цялостен и подробен анализ на пътнотранспортната обстановка в България, състоянието на безопасността на движението по пътищата. Въпросът е да се фокусираме върху статистиката и причините, които пречат на безопасността по пътищата.
– Но статистиката я има, не е ли така?
– Трябва да се прецени доколко данните, които се събират от различните ведомства, са синхронизирани, съпоставими, за да се направи качествен анализ на факторите, които влияят на високата смъртност и травматизъм при пътнотранспортни произшествия в България. Така че това ще бъде една от основните задачи, с които ще започне работа агенцията, за да може в много кратък срок да се изготви пълен анализ на състоянието на безопасността, на проблемите по отношение на информацията, която се събира, на факторите, които оказват влияние за високата смъртност.
Както съм казвала, основната цел не е намаляване на броя на произшествията, а на последиците от тях. Затова е нужно да се насочи тъкмо в тази посока сериозен аналитичен капацитет.
– Чисто административно, тези 39 души, колкото е щатът на агенцията, наехте ли ги?
– При положение че назначаването ми за председател е от вчера (четвъртък, 21 февруари – б.а.), не може да се очаква, че веднага ще определя 39 човека.
– Конкурси ли ще обявявате?
– Конкурси, но ще се разчита и на експертен потенциал от съществуващи структури, вероятно ще се ползва и така наречената временна или постоянна мобилност.
– Ще ги командироват при вас ли?
– Не, законът позволява на служители, работещи в една администрация, да бъдат временно преназначени в друга.
– Къде ще бъде агенцията?
– Не е още сключен договор, но обсъждаме помещения под наем в близост до Министерския съвет, за да може да ползваме залите му, тъй като основна задача на агенцията е да работи в сътрудничество с другите държавни органи, гражданското общество, бизнеса, науката.
– Кога може да се каже, че стартира реално дейността? Какъв срок си давате?
– Дейността ѝ стартира с моето назначаване, тъй като аз самата влагам доста експертни усилия в подготовка на становища, на материали. На пълни обороти тя може да стартира до месец.
– Да изброите правомощията на новата структура. В предишно интервю ги говорихме, но пак се чудя – как тя ще разпорежда на 11 институции – министерства и агенции, които отговарят за пътната безопасност.
– Всъщност пътната безопасност е дефиниция, която се отнася само до пътната инфраструктура, така че нека да използваме термина „безопасност на движението по пътищата“, тъй като той е комплексен. Иска ми се да обърна внимание, че се допуска една грешка, като се представя пред обществото новата структура като мегаагенция, която обединява всички останали. Това не е така, агенцията е едва с 39 щатни бройки, които са оперативно звено с аналитични функции.
– Не е само с аналитични функции, нали?
– Не, не е. Тя е държавен орган, който има властнически функции. Те се изразяват в правото и задължението ѝ да формулира политика, второ – да координира действията на други органи и институции за изпълнението на тази политика. В устройствения правилник ясно е заложен ангажиментът на агенцията да установява дали другите институции са изпълнили тези мерки, които им е възложила, и ако не са, да предложи корективни действия. Това става с препоръки или чрез Министерския съвет, който може да разпореди на министрите да изпълнят задълженията си.
– Допускам, че сте подготвена да започнете това събиране на пълната статистика и правенето на анализа за произшествията на пътя. Права ли съм?
– Подготвени сме, освен това са създадени и нормативните основания агенцията да получава информация от ведомствата. Въпросът е тази информация да бъде събрана и анализирана по един нов системен начин, за да могат да се определят факторите, които предизвикват пътнотранспортния травматизъм и високия брой на жертвите, и да могат да се посочат правилно мерките. Друг основен приоритет на този етап е и активното участие на агенцията, на моите служители и на мен самата в работата по проектозаконите за движение по пътищата, за водачите на моторни превозни средства и за пътните превозни средства.
– Двата проекта – на закона за движение по пътищата и за водачите, вече са пуснати за обществено обсъждане, няма го третият – за пътните превозни средства. Там явно има спорове.
– Очевидно вносителите на закона се бавят с неговото представяне за обществено обсъждане, това създава известни противоречия. Трите закона трябва да бъдат обсъждани в комплект. Не бихме могли да коментираме път, водач или превозно средство самостоятелно, те би трябвало да се разглеждат комплексно. Бих добавила и контролната система, и долекарската помощ като другите два елемента, отговарящи за намаляване на жертвите и травматизма.
– Контрола го има дори в повече. Имаме пътна полиция, инспектори на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“, толполиция… Ако съм шофьор на автобус, може през 100 метра да ме спрат три институции за проверка. Нормално ли е?
– Така е, да. Всяка една от тези институции би могла да ви спре. По отношение на контрола има какво да се оптимизира. Необходимо е законодателството да бъде променено, въпросът е то да се промени с философията, която е приета – на 16 януари, преди създаването на държавната агенция. Тогава с решение Министерският съвет възприе подход „безопасни системи“. Той е интегриран поглед върху цялостната система за управление на безопасността на движение по пътищата.
– Нали това беше и целта на създаването на агенцията?
– Така е, този подход трябва да бъде приведен в действие чрез законодателството, което е изцяло нова философия на разписване на отговорността на участниците, на институциите, така че има какво да се работи.
– Вие участвате ли в момента в обсъждането на двата закона и в разработването на третия?
– До момента участвах в лично качество, а от днес като председател. Основна задача на агенцията е тъкмо този преглед на нормативните документи, така че да се осигури политиката за безопасност на движението да бъде и законодателно регламентирана.
– И какво ще предложите или е рано да питам?
– Бих искала на този етап да се въздържа, във фаза на разработване на становище съм, не бих искала да го популяризирам, преди да съм го представила. Да, агенцията е коректив, но в партньорство.
– Казахте, че една от първите задачи е създаване на информационна система, защото има много информация и тя трябва да е на едно място. Колко време ще се изгражда?
– Целта на такава информационна система е да улесни и автоматизира събирането и обработката на информация. Тъй като създаването ѝ ще отнеме време, макар и не много, на този етап ще работим без нея, с информацията, която ще ни бъде предоставена от ведомствата. Липсата ѝ няма да възпрепятства обработването на данните, на този етап ще е в ръчен режим.
– Какво ще има в методиките, които да подпомагат всичките други 11 институции, които се занимават с безопасността на движението по пътищата?
– Методиките са постоянен процес, ще възникват във времето, ще започнат от самото начало, с изготвянето на анализа.
– Какво ще е в началото?
– Ще започнем с методики и предложения за онези фактори, които имат най-голямо въздействие върху травматизма на пътя. Целта е да се определят най-рисковите фактори, а след това и останалите, които сме идентифицирали като влияние върху смъртността.
– Вече сте ги идентифицирали или?
– Някои от тях са обществено известни. Поведението на водачите и въздействието върху тях са едни от тях. Мога да идентифицирам системата „Бонус-малус“ като една от важните задачи.
– 10-15 години пишем, че трябва да се въведе, трябваше вече да е стартирала, но бе спряна.
– Да, така е, но трябва тя да се напише по начин, по който да въздейства върху поведението на водачите, без непременно да санкционира неволни грешки. Да въздейства върху рисковите поведения, а не безразборно да санкционира и да води до по-високи премиални по отношение на гражданите.
– Основната реакция беше върху тези високи премиални.
– Тя би трябвало да стимулира правилното поведение, тоест да има два ефекта – не търсим само и единствено тояга, трябва да има и морков. Водачи, които имат добро поведение или автомобилите им са оборудвани с нови технологии, които намаляват риска от настъпване на ПТП, по някакъв начин би следвало да бъдат стимулирани и това да е отразено в бонусната част на системата.
– Само че как ще го постигнете?
– С разработване на правилната методика и с участието на агенцията в разработването ѝ. Трябва да се работи активно със самите застрахователи, защото те са на пазара, те работят с гражданите, те предоставят продукта. Разработването на такъв продукт (застраховка „Гражданска отговорност“ – б.а.) и изискванията към него е ключово да стане с участието на заинтересованите страни.
– Коментарите при обсъждането на наредбата бяха, че го има малуса, пък го няма бонуса.
– Един от основните моменти, който бе идентифициран, е, че застраховката „Гражданска отговорност“ е на автомобила, а не на поведението на водача. Това предизвика основен проблем във философията на предложената наредба. Въпросът е разработването на тази наредба да стане с максимално сътрудничество на застрахователите, на отговорните институции и на гражданското общество, на водачите, така че да се разработи една общоприета система, която наистина да постига целите, които търсим от нея. А те са подобряване на поведението на водачите, а не просто наказанието им.
– Една от първите задачи на агенцията щяха да бъдат промени в обучението на водачите. Проектът на закон за водачите вече е готов. Какво ще предложите още?
– Вече се работи от екипите на министерствата на транспорта и на образованието, включването на агенцията ще бъде с подпомагащи функции, за да се прецени доколко се изпълняват целите.
– Имахте намерение да направите анализ на планираните пари за ремонт на пътищата и на местата с концентрация на смърт на пътя. Да не би да сте го започнали?
– В разговори сме с колегите от агенция „Пътна инфраструктура“, че е необходимо по-добро планиране и насочване на средствата по поддръжка на пътищата, така че да се акцентира върху участъците, в които са установени концентрация на ПТП и по-големи рискове. Конкретната методика и начин на планиране предстои да уточним с тях.
– Местата с концентрация на ПТП ги има в Пътна полиция, какво тогава липсва?
– Точно така. Има и наредба, в която е записано задължението на пътна полиция всяка година да уведомява собствениците на пътищата за местата с концентрация. Оттук нататък работата ни е със собствениците на пътищата да намерим механизмите тези произшествия да намалеят. Не става въпрос само за поддръжка, може да става въпрос за организация на движението, за въвеждане на ограничителни системи. Начините са много.
– И каква е вашата роля, защото механизмът го има?
– Механизма го има, но той не се изпълнява. Моята задача е да гарантирам, че ще се изпълни.
– Кога агенцията ще може да даде първите си препоръки?
– Веднага след първия системен анализ. Ще се опитаме след един до два месеца да сме готови с анализа на пътнотранспортната обстановка и на безопасността, за да се дадат реални препоръки за подобрението им. Остават по-малко от 2 години до изпълнението на Националната стратегия за безопасността на движението по пътищата, така че е необходимо да се вземат своевременни мерки.
– На какво ниво е изпълнението на целите на стратегията на този етап?
– Целите са намаление на жертвите на пътя с 50% в сравнение с 2010 г. и с 20% на тежко ранените, срокът е краят на 2020 г. По предварителните данни на МВР за миналата година има намаление с 10% спрямо 2017 г., което означава малко над 600 души загинали. Това е много, ако искаме да постигнем 50% намаление, загиналите трябва да намалеят до 388 души. Не ми се иска да говоря с тези числа, защото всеки погубен живот е погубен живот. Дори като суха статистика намалението на смъртта на пътя с 10% е недостатъчно, за да постигнем целите на стратегията.
Очакваме ЕК да излезе с насоките за безопасността на движението за периода 2021-2030 г., а усилията са насочени към нулева смъртност, което за нас е все още трудно постижимо. Ние ще имаме основната задача да разработим стратегията с конкретно насочени мерки, с институции, които отговарят за тях, за да може още в началото да се постигнат реални резултати. Основната причина, заради която настоящата стратегия не показва задоволителни резултати, е, защото е останала, за съжаление, един документ на хартия. Липсват показатели, по които да се оцени текущо изпълнението, както и определяне на отговорни институции за всяка една от мерките. Няма и механизъм за наблюдение на постигнатите резултати.
– Липса на желания и липса на работа, така ли?
– Не бих казала това. По-скоро липсата на адекватен механизъм всеки един от отговорниците да знае какво трябва да свърши и да го свърши.
– Като как вашите препоръки ще бъдат изпълнявани? Как вие ще разпоредите на министрите Желязков, Аврамова, Младенов, че и на Горанов да ги изпълнят, за да доведат до изпълнение на определена цел?
– Ще им разпоредя писмено. И ако откажат за изпълнят, ще информирам Министерския съвет, който може да им разпореди, включително и с нормативен акт.
– На пръв поглед изглежда бюрократичен ред, дано е железен.
– Може би изглежда бюрократичен, но говорим за обществено значима тема. И не мога да си представя, че има министър, който да не зачете препоръка, която би намалила риска от загуба на човешки живот. Не мога да си представя, че има такъв министър.
– Бяхте казали за „24 часа“, че целта на агенцията след първата ѝ година е 20% намаление на жертвите на пътя.
– Това ми е намерението, но мога с по-голяма точност да предвиждам едва след като сме направили детайлния анализ.
Тази публикация е част от ежедневния преглед на печата на правна тематика
Коментирайте