Когато законодателството е пропито от клиентелизъм
Това налага спешен ремонт на съдебната система
Много хора ме питат какво конкретно трябва да се направи, за да се промени към добро съдебната система и тя да се освободи от политическата и задкулисната обвързаност, в която е изпаднала. Законодателството ни от последните десетилетия е толкова пропито от клиентелизъм, че е необходимо цялостно преуреждане на съдебната система. Мога да говоря и пиша със седмици по темата, но ето малка част от това, което следва да се направи, и то незабавно:
1. Промяна на политическата квота във Висшия съдебен съвет (ВСС). Във всяка от колегиите – съдийска и прокурорска, следва да има не повече от двама членове, избрани от Народното събрание. Така ще се запази принципът „власт възпира власт“ в рамките на „разделение на властите“, като не се позволи „капсулиране“ на съдебната система и ще се осигури „вътрешен“ поглед на законодателната власт върху случващото се в нея, без съдебната система да се доминира пряко от политически обвързани членове, както е сега. Още повече че инспекторите на ВСС се избират от народните представители, което също гарантира този принцип.
Кандидатите от политическата квота да не бъдат магистрати, а уважавани юристи от научните среди, адвокатурата и т.н.
2. Един от членовете във всяка колегия на ВСС да се излъчва пряко от адвокатурата. Ще се осигури плурализъм при вземане на решенията чрез осигуряване на специфичния поглед на адвокатурата върху работата на съдебната система, без на адвокатурата да се дава определящ глас при вземането на решенията (и сега има член на съдийската колегия на ВСС, който е адвокат, но той не е избран чрез пряк избор от адвокатурата, а от Народното събрание).
3. Разширяване на случаите, при които могат да бъдат отзовавани членовете на ВСС от магистратската квота. Ще има дисциплиниращ ефект за членовете на ВСС от магистратската квота да спазват закона.
4. Създаване на работещ регламент за обжалване на изборите за членове на ВСС от магистратската квота, тъй като съществуващият е абсолютно неясен и неефективен.
5. Подобряване на регламента за избор на административни ръководители в съдебната система. Решението на общото събрание на съдиите за подкрепа на кандидат за административен ръководител да може да бъде преодоляно от ВСС само с квалифицирано мнозинство. Така ще се утвърди съдийското самоуправление, без да се изземва решаващата роля на ВСС при избор на административни ръководители.
6. Обжалването на решенията на ВСС за избор на административни ръководители да се извършва пред смесени състави на Върховния административен и Върховния касационен съд (сега е само пред ВАС). По този начин ще се елиминира „монополът“ на единия върховен съд върху кадровите решения на ВСС.
7. Намаляване на мандата на ВСС от 5 на 4 години. Намаляване мандатите на „тримата големи“ от 7 на 5 години.
8. Без кариерни бонуси за членовете на ВСС.
9. Главният прокурор, председателите на ВКС и ВАС да се избират чрез пряк избор от магистратите. Така ще се елиминира политическото влияние върху „тримата големи“, и в частност върху главния прокурор.
10. Основанията за предсрочно освобождаване на „тримата големи“ да се установяват не от Пленума на ВСС, а с решение на Конституционния съд.
11. Създаване на действащ механизъм за разследване на главния прокурор.
12.
13.
14…
Тази публикация е част от ежедневния преглед на печата на правна тематика
Коментирайте